مفهوم سلامت روانی از دیدگاه های مختلف

دیدگاه روانپزشکی: دیدگاه روانپزشکی درباره فرد اعتقاد به تعادل حیاتی دارد. در این دیدگاه فردی از سلامت روانی برخوردار است که دارای نظام متعادلی است که خوب عمل می کند و اگر این تعادل به هم بخورد، بیماری روانی ظاهر خواهد شد .

دیدگاه روان پویشی،  روانکاوی: این دیدگاه بر نقش اضطراب و تعارض درونی تأکید دارد. دیدگاه روانکاوی معتقد است که شخصیت فرد از سه عنصر تشکیل شده است: نهاد، من و فرامن. بنابراین، بر  اساس نظر صاحب نظران مکتب روانکاوی، سلامت روانی زمانی تضمین می شود که من با واقعیت سازگار شود و هم چنین تکانش های غریزی نهاد به کنترل درآید.

دیدگاه رفتارگرایی: چگونگی تأثیر محیط بر رفتار را به آزمایش می کشد. رفتارگرایی معتقد است که سلامت روانی به محرک ها و محیط وابسته است. به این ترتیب آن چه را که مکاتب دیگر بیماری روانی به حساب می آورند، از دیدگاه رفتارگرایان رفتاری است که مانند سایر رفتارها آموخته می شود. کسی که دارای سلامت روانی است، رفتارش با محیط معینی با نوعی بهنجاری رفتاری سازگاری دارد.

دیدگاه شناختی: تفکرات ناقص و مشکلات حل مسأله را علل رفتار ناسالم می داند و یا به عبارتی، رفتار یک شخص بستگی به شیوه درک او از موقعیت های اجتماعی دارد.

دیدگاه انسان گرایی, هستی گرایی: بر تفرد آدمی و بر آزادی انسان برای تصمیم گیری در مورد خود تأکید دار. این دیدگاه معتقد است که سلامت روانی یعنی ارضای نیازهای سطوح پایین و رسیدن به خودشکوفایی. هر عاملی که فرد را در سطح نیازهای سطوح پایین نگه دارد و از خودشکوفایی او جلوگیری کند، اختلال رفتاری به وجود خواهد آورد. دیدگاه اجتماعی: متوجه نقش های روابط اجتماعی و تأثیر شرایط اقتصادی, اجتماعی بر رفتار غیر انطباقی است.

خصوصیات افراد دارای سلامت روان

بنا بر تحقیقات انجمن ملی بهداشت روانی، افراد دارای بهداشت روانی دارای خصوصیات زیر هستند: آنان احساس راحتی می کنند، خود را آنگونه که هستند می پذیرند، از استعدادهای خود بهره مند می شوند، نگرانی، ترس و اضطراب و حسادت کمتری دارند و دارای اعتماد به نفس می باشند. سیستم ارزشی آنان از تجارب شخصی خودشان سرچشمه می گیرد. احساس خوبی نسبت به دیگران دارند، کوشش می کننددیگران را دوست بدارند و به آنان اعتماد کنند، روابط گرمی با دیگران دارند، به علایق افراد دیگر توجه می کنند و نسبت به آن ها احساس مسئولیت نشان می دهند، سعی نمی کنندبر دیگران تسلط یابند، محیط خود را تا آن جا که ممکن است شکل می دهند و تا آن جا که ضرورت دارد با آن سازگار می شوند.

منبع

 تیموری، ناهید (1394)، نقش واسطه ای نظم جویی شناختی  هیجان در رابطه با استرس و اضطراب  با سلامت روان زنان متأهل ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0