مفهوم سازی رهبری معنوی در محیط کاری

مفهوم اساسی رهبری معنوی در محیط کار معنابخشی به کار و در امتداد آن معنابخشی به زندگی فردی و اجتماعی کارکنان است. از این روست که کارکنان باید خود را جزئی از یک کل بدانند و وجود خود را برای رسیدن به اهداف سازمان لازم ببینند.

ففرچهار بعد اساسي را كه افراد در محيط كاري به دنبال آن هستند را به صورت زير بيان مي كند كه مي­توان با توجه به آن به مفهوم سازي رهبری معنوی در محيط كار اشاره كرد:

  • كار جالب كه زمينه يادگيري، توسعه و حس داشتن صلاحيت و شايستگي را براي آنان فراهم مي‌آورد.
  • كار بامعنا كه به فرد حس هدفمندي مي­بخشد.
  • احساس ارتباط و روابط اجتماعي مثبت با همكارانش
  • توانايي زندگي به صورت يكپارچه و مكمل به گونه­اي كه نقش كاري فرد، با ديگر نقش­هاي او و با ماهيت و طبيعت وجودي­اش در تضاد نباشد.

با توجه به چهار بعد بالا مي­توان به كاري كه توسط براي مفهوم­سازي رهبری معنوی و تحقق معنویت صورت پذيرفته اشاره نمود. آن‌ها براي تحقيق خود سه بعد از هفت بعد تحقق معنويت در سازمان‌ها را كه براي سنجش  مطرح كرده بودند، انتخاب كردند. اين سه بعد متناظر با سه سطح فردي، گروهي و سازماني مي­باشد. و عبارتند از: كار با معنا در سطح فردي، احساس همبستگي در سطح گروهي، و همسويي با ارزش هاي سازمان در سطح سازماني. شكل زير اين مفهوم سازي را نمايش مي­دهد.

کار با معنا: یک جنبه اساسی رهبری معنوی شامل یک حس عمیق معنا و مقصود در کار است. این بعد از معنویت در محیط کار، مشخص می­کند که چگونه کارکنان در کار روزمره­شان در سطح فردی تعامل دارند. بیان رهبری معنوی در کار شامل این فرض است که هر فردی انگیزش درونی، تمایل و علایقی برای مبادرت به انجام فعالیت­هایی دارد که معنای بیش­تری به زندگی خودش و دیگران مي­بخشد.

 احساس همبستگی: یک بعد اساسی دیگر از معنویت که رهبری معنوی به دنبال تحقق آن در سازمان هاست، شامل احساس نوعی پیوند و احساس همبستگی عمیق با دیگران است .این بعد از معنویت در محیط کار در سطح گروهی از رفتار انسانی رخ می­دهد و بر تعاملات بین کارکنان و همکاران دلالت دارد. همبستگی  در محیط کار مبتنی بر این باور است که افراد یکدیگر را در پیوند با هم می­دانند و این که بین خود درونی هر فرد با خود درونی دیگران رابطه وجود دارد. این سطح از معنویت در محیط کار شامل ارتباطات ذهنی، احساسی، و معنوی بین کارکنان در گروه­های کاری می­باشد.

 هم­سویی ارزش­ها: سومین بعد معنویت محیط کاری، تجربه یک حس قوی از هم­سویی بین ارزش­های فردی کارکنان با رسالت، مأموریت، و ارزش­های سازمان است. رهبران معنوی در سازمان‌ها بایستی این بعد از معنویت را به صورت تعامل کارکنان با مقصود سازمانی بزرگ تر برآورده سازند.هم­سویی با ارزش­های سازمان به این معناست که افراد باور دارند که مدیران و کارکنان در سازمان دارای ارزش­های مرتبط و یک نوع وجدان قوی هستند و سازمان نسبت به رفاه کارکنان و همبستگی آنان توجه دارد.

منبع

پدری ، نیلوفر (1393) ،ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی بندر انزلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0