مشکلات سلامت روان

افسردگی و اضطراب از شایع­ترین مشکلات سلامت روان هستند که می­توانند شدید و طولانی مدت شوند و تاثیر زیادی بر توانایی افراد برای فائق آمدن بر زندگی داشته باشد. به عنوان مثال مطالعه وایت هال ، نشان داده که مشکلات بهداشت روانی بویژه احساسات منفی مانند اضطراب، ناراحتی، نارضایتی و احساس نومیدی شروع بیماری­های قلبی را جدای از دیگر عوامل خطر آفرین، پیش­بینی می­کند.

مشکلات روانشناختی پاسخ هیجانی منفی به ادراک دردناک وقایع مانند مبتلا شدن به سرطان می­باشد. آشفتگی معمولاٌ متداولترین اصطلاح در متون سرطان­شناسی برای توصیف دامنه وسیعی از پاسخ­های روانشناختی منفی در بیماران مبتلا به سرطان می­باشد .

 مشکلات سلامت روان در بیماران  مبتلا به سرطان بسیار شایع می­باشد و اغلب بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی می­باشند معمولا اضطراب را در شروع درمان و همچنین آشفتگی­های روانشناختی بسیاری را به عنوان پیامد منفی عوامل شیمی درمانی و عدم قطعیت در نتیجه درمان، ترس از عود و نگرانی از اثرات جانبی شیمی درمانی را  تجربه می­کنند . افسردگی که شامل طیفی از احساس غمگینی تا اختلال افسردگی اساسی می­باشد واکنش قابل درک ترس از بیماری سرطان، شکایت­های جسمی و درمان سرطان می­باشد و بیماران افسرده به احتمال بیشتری اضطراب، خستگی و بی­خوابی را تجربه می­کنند.

منبع

غلامی کنشتی، سمیرا(1392)،سلامت روان بر مبنای راهبردهای مقابله دینی رضایت زناشویی و خودکارآمدی در بیماران سرطانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0