مديريت زمان چيست

استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتي اجتناب ناپذير براي موفقيت در عرصه کار و زندگي است. مديريت زمان شامل مجموعه اي از مهارتها براي کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است. راه هاي مختلفي براي بيان درك ما از زمان وجود دارد. براي قرنها مردم از حرآت ماه، ساعت آفتابي، اذان، زنگ کليسا براي تنظيم برنامه زماني روزانه خود استفاده آردند تا اينكه در قرن دوازدهم راهبان کاتوليك ساعت هايي را براي تنظيم فعاليت هاي خود ساختند. در طول تاريخ تمد نها به زمان و ابعاد آن توجه داشته اند و اين توجه در اين دوران نيز وجود دارد و عباراتي مانند « وقت طلاست » گوياي اين توجه است.جوامع امروزی جوامعی هستند که در آنها تعداد ساعات کافي در طول روز وجود ندارد. فناوري هاي نو محيطي فراهم آورده اند که تقريباً در مدت زمان کم مي توان به خيلي از اطلاعات دسترسي پيدا کرد و خيلي کارها را سريعتر و آسانتر انجام داد اما تمايل به سريعتر انجام دادن کارها و بيشتر کار انجام دادن روز به روز بيشتر مي شود. اين رويكرد که همواره با بشر همراه بوده است اين احساس را براي او به وجود آورده است که از زمان عقب مي ماند و نمي تواند از آن به صورت مؤثر بهره گيرد.

 تاريخ به ما ميگويد که مديريت ضعيف زمان يك مسئله قديمي است، مسئله اي است که فناوري آن را به وجود نياورده است و آن را نمي تواند حل کند. در شرايطي که ابزار بيشتري براي مديريت زمان در اختيار داريم و فرايند هاي اداري، کمتر درپيچ و تاب تشريفات اداري و کاغذ بازي گم مي شوند، مديريت ضعيف زمان را کمتر ميتوان مخفي آرد. مديريت زمان موضوعي است که همه ما، چه در زندگي شخصي و چه در زندگي حرفه اي، نياز داريم با آن روبرو شويم تا در زندگي موفق شويم.

بهره مندی از امکانات، منابع و از آن مهمتر فرصت ها و زمان امروزه سرلوحه کار مدیران و اندیشمندان و محققان مدیریت جامعه قرار گرفته و ضرورت دارد که به موضوع مهم مدیریت زمان به لحاظ تاثیر چشم گیر آن در بهره وری و اثربخشی سازمان تاملی شایسته و بایسته شود تا بتوان با به خدمت گرفتن زمان و استفاده مناسب از فرصت ها و جلوگیری از تاخیر در کارها به بهره وری مناسب هم در امور فردی و هم در امور سازمانی دست یافت. مدیریت زمان از ضرورت های زندگی دانشجویی است و دانشجویان باید برای زندگی خویش نیز برنامه ریزی کنند و از دیدگاه های صاحب نظران بهره مند شوند. آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان علی الخصوص دانشجویان رشته های مدیریت با اصول و تکنیک های مدیریت زمان و مطرح شدن دو مهارت آن یعنی مهارت فردب و مهارت سازمانی  در طی دوران تحصیلات دانشگاهی به صورت برنامه ای و سیستماتیک می تواند در زندگی خصوصی و شغلی آنان مورد استفاده موثر و مفید واقع گردد.مدیریت زمان باعث افزایش کارایی و احساس رضایت فردی میشود. به نظر هانیس(1376 ) مدیریت زمان ارایه شیوه های علمی و موثر صرفه جویی در وقت و مهار کردن آن جهت دستیابی به موفقیت بیشتر در کار و زندگی است. این شیوه ها عبارتند از هدف گذاری، تعیین الویت ها و رعایت الویت ها، مدیریت زمان بر دو نکته مهم تاکید دارد. اول افزایش کارایی و دیگری کارامد بودن در دوره ی زمانی محدودو این دو مقوله تفاوت هایی نیز با هم دارند به این صورت که کارایی به معنی انجام درست یک کار است.

مديريت زمان امروزه تحت عنوان زمان سنجي ، مطالعه كار ، ارزيابي زمان وحركت به كار مي رود وبراي اولين بار توسط «فردريك تيلور» از سال 1883 ، با برخورد سيستماتيك به كار گرفته شده است.وي در آن سالها يك كار مشخص را به عناصري تقسيم نمود وتك تك اين عناصر را مورد بررسي قرار داد. درهمان زمان «فرانگ گليبرت» نيز تحقيقاتي انجام داد وعناصر اصلي حركت راپايه ريزي نمود كه بعدا به عنوان علم حركت سنجي شهرت يافت . دراوايل قرن بيستم دانش ويژه اي دربخش مهندسي ومديريت صنايع توسعه يافت كه به بالابردن بازدهي يك سازمان وافرادشاغل درآن سازمان توجه داشت وبالاخره درسال 1930 روش ساده نمودن انجام كار ، با حذف حركات زايد واندازه گيري زمان انجام كار به شكل مهندسي روشها توسط «مينارد» پايه ريزي شد. ارزيابي زمان فقط براي تعيين زمان استاندارد به كار مي رود وارزيابي حركت، عمدتا براي بهبود روشهاي كارمورد استفاده قرار مي گيرد. درواقع هردوجزءمكمل يكديگر محسوب شده واصطلاح ارزيابي زمان وحركت با هم تركيب گرديده وبه صورت يك جا براي افزايش بازدهي وبهره وري به كار گرفته مي شوند.

مديريت زمان، يعني استفاده بهينه ازمنبع زمان كه يكي ازمنابع محدود ودردسترس هرفرد مي باشد كه برخلاف بسياري ازمنابع ديگر به مقدار مشخص دراختيار وي گذاشته شده وامكان انتقال آن ازفردي به فرد ديگر يا خريد وفروش آن وجود ندارد. مقصود آن دسته از توانایی ها و مهارت هایی است که به کنترل بهینه زمان توسط فرد منجر می شود. شخصی که دارای این ویژگی است کارهایش را الویت بندی کرده و قتش را در جهت کارهای اصلی به نحو مطلوب تنظیم می کند، برای فکر کردن فرصت بیشتری دارد و معمولا کارهایش را به تاخیر نمی اندازد و هر کاری را در وقت مناسبش انجام می دهد. پيتر دراكر مشهور ترين مشاورمديريت معتقد است كه دواصل طلايي وجود دارد كه درهمه زمان ها و موقعيت ها معتبر هستند. اين دو اصل عبارتند از :

  • اصل تنظيم وقت يا استفاده صحيح ازوقت
  • اصل درستكاري.

منبع

رزاقی، صابر(1392)، مقایسه میزان آشنایی دانشجویان مدیریت و غیر مدیریت دانشگاه ارومیه با مدیریت زمان، پایان نامه کارشناسی مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0