انواع حمايت اجتماعي کدامند ؟

حمايت اجتماعي داراي انواع مختلفي است، اما به طور کلي حمايت اجتماعي به سه گروه تقسيم مي‌شود. حمايت عاطفي، حمايت کاربردي و ابزاري و حمايت اطلاعاتي.

حمايت عاطفي: به مواردي اشاره دارد که باعث مي‌شود افراد احساس کنند مورد حمايت هستند. چنين حمايتي غالبا به شکل انواع غيرملموس است و کمک مي‌کند که حس ارزش در افراد تقويت شود.

حمايت عملي: نوعي از پشتيباني است که به انواع مختلف از کمک‌هاي ملموس که ممکن است توسط ديگران فراهم شود اشاره دارد (مانند کمک در نگهداري بچه‌ها يا پرداخت کمک هزينه نقدي و …).

پشتيباني اطلاعاتي: پشتيباني اطلاعاتي نشان‌دهنده نوع سوم حمايت اجتماعي (که گاهي اوقات در رده‌بندي شامل پشتيباني عملي و گاهي درون دسته حمايت عاطفي) است و اشاره به کمکي دارد که ديگران ممکن است از طريق ارايه اطلاعات ارايه دهند.

سلامت اجتماعي را مي‌توان در دو قالب زير اندازه‌گيري کرد:

سنجه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي: تعداد مخاطبان، فراواني تماس با آنها، تراکم شبکه‌هاي اجتماعي(اين سنجه تخمين مي‌زند که چه‌قدر هر يک از اعضا در تماس با ديگر اعضاي شبکه است).سنجه‌هاي حمايت اجتماعي: حمايت عاطفي، حمايت عملي، تعاملات منفي (شواهد متقن نشان مي‌دهد که جنبه‌هاي منفي از ارتباطات نزديک مي‌تواند تاثير بسيار سويي بر سلامت افراد وارد آورد.

منبع

آزاد ،زهرا (1394) ، اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر سرسختی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی در خانم­های خانه دار و شاغل ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0