مدل­های بازاریابی رابطه­ای از دیدگاه نظریه­ پردازان بازاریابی

مدل بازاریابی رابطه­ای در بخش خرده فروشی

تا به امروز برای طراحی و شکل­بندی مدل بازاریابی رابطه­­ای تلاشهای زیادی صورت گرفته است. دوایر؛ مدلی پنج مرحله­ای که شکل­گیری روابط را نشان می دهد ارائه کرد. بیتی و همکاران  ،مراحل تکوین وشکل گیری رابطه را مورد مطالعه قرار دادند. پالماتیر  و همکاران نشان می دهند که تحقیق درباره اینکه کدام ویژگی یک مبادله رابطه­ای، بهترین آن برای تشریح عملکرد است مخالفت کردند. بنابراین مناسب است که از ویژگیهای متعددی برای افزایش درک این بازاریابی استفاده شود. رضایت رابطه­ای، اعتماد و تعهد معمولاً بعنوان بهترین تخمین از استحکام و پایداری رابطه­ای وعامل مشخص­تری از عملکرد مبادله نسبت داده می­شوند هر چند رضایت رابطه­ای و اعتماد   دو فاکتور با همبستگی بالا می­باشند .

مدل بازاریابی رابطه­ای مورگان و هانت

در مدل مورگان وهانت اعتماد بعنوان یک متغیر کلیدی شناخته می­شود که واسطه میان مقدمات رابطه و نتایج آن می­باشد. ،تعهد، اعتماد ،توسط مورگان و هانت گسترش یافت که مدل نشان می­دهد که اعتماد و تعهد رابطه مند مهمترین متغیرهای میانی در بازاریابی رابطه مند هستند. براساس یافته های آنها اعتماد و تعهد در قلب هر ارتباط موفق با مشتریان قرار دارند . آنها اعتقاد داشتند که تعهد به چهار متغیر : الف) منافع ارتباطی ،ب) هزینه های ختم رابطه ،ج) ارزش های مشترک ، د) اعتماد ،  و اعتماد به خودی خود به  سه  متغیر:  الف) ارزشهای مشترک ،    ب) ارتباطات ،   ج) رفتار فرصت طلبانه بستگی دارد .

اعتماد در ارتباط با سازمانها، هسته مرکزی می­باشد. عموماً گسترش اعتماد یک فعالیت کلیدی در بازاریابی رابطه­مند می­باشد. در مدل مورگان و هانت تعهد یک خروجی مهم از اعتماد است و اعتماد یک محرک کلیدی برای تعهد به حساب می­آید. آنها سعی به تشریح اعتماد به واسطه مفهوم اطمینان و قابلیت اطمینان   نمودند و فرض کردند که اعتماد سطح متصور اطمینان نسبت به صداقت و قابلیت اطمینان شریک معامله می باشد.

منبع

فرنیا،فاطمه(1393)، ارتباط بین بازاریابی رابطه ای و وفاداری مشتریان،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت جهانگردی،دانشگاه شیخ بهایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0