فناوری در درس علوم زیستی و بهداشت

ورود اينترنت و رایانه‌های شخصي و قابل‌حمل همراه، كه هر روز توانایی‌های جديدتري پيدا می‌کنند، و از طرفي توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهاي گوناگون، كه طراحي و ارائه مطالب آموزشي را سهولت می‌بخشند، نظام‌های آموزشي را دست‌خوش تغييرات عمده‌ای کرده‌اند. به نظر می‌رسد كه استفاده از اين امكانات براي آموزش، موجب ارتقاي كيفيت آموزش شده و به فراگیر، يادگيري فعال و مادام‌العمر، تعامل در يادگيري و چندرسانه‌ای بودن آموزش كمك نموده بشريت را به سمت يك انقلاب بزرگ آموزشي سوق می‌دهند. آموزش به كمك رايانه عبارت است از هر نوع فعاليت آموزشي كه از رايانه به عنوان وسيله اوليه براي تدريس محتوا استفاده می‌کند. استفاده از فناوري رايانه با تشويق دانش‌آموزان شرايط لازم را براي خودآموزي و آموزش مستقل و فعال به جاي كلاس درس فراهم می‌سازد. زمینه‌های آموزشي رايانه شامل: رايانه به عنوان معلم خصوصي، روش تمرين و تكرار، روش استقرايي، روش بازي، آموزش با مديريت رايانه و در نهايت شبیه‌سازی به كمك رايانه است. استفاده از شبیه‌سازی به عنوان يكي از روش‌های جديد استفاده از فناوري رايانه در تعداد زيادي از مراکز آموزشی  معتبر دنيا مرسوم شده است. در واقع شبیه‌سازی جالب‌ترین نوع يادگيري توسط رايانه محسوب شده و به فراگير اجازه می‌دهد كه نقش مهمي در شبیه‌سازی موقعیت‌ها و شرايط ايفا نمايد. شبیه‌سازی بایستی بر پایه یک معدل صحیح (به همراه پیش‌فرض‌های منطقی) از پدیده تحت مطالعه باشد. بایستی فراگیران با آن تعامل داشته باشند. بعد از تعامل فراگیر بایستی بازخوردی صحیح و فوری و اطلاعات دهنده ارائه شود. جهت جلب توجه فراگیران به نکات مهم و کلیدی از نمودارها و علائم معطوف کننده توجه استفاده شود .

با ظهور فناوری‌های جدید در عرصه آموزش،محیط‌های یادگیری جدیدی به وجود آمده است و یکی از این روش‌های آموزشی مؤثر در این محیط‌ها شبیه‌سازی است. با کاربرد رایانه در فراگیری، زمینه بهره‌گیری از روش حل مسئله گسترده می‌شود، طوری که با شبیه‌سازی به وسیله رایانه می‌توان فراگیر را در صحنه‌های شبیه واقعیت دید که طی فرآیندی خودجوش، فرد به خلاقیت و اکتشاف برای رفع نیازهای پیش‌آمده خویش در جهت کسب اطلاعاتی دست می زند .می‌توان با طراحی و به کار بردن یک محیط شبیه‌سازی شده ضمن متنوع و جالب کردن محیط یادگیری، فراگیران آسان‌تر، بدون خطر و هزینه زیاد و ریسک­پذیری به تجارب یادگیری دست یابند و با پیچیدگی­های زندگی واقعی آشنا شوند.

علوم زیستی و بهداشت پایه اول متوسطه: درسی است به ارزش 2 واحد درسی که در هفته توسط دبیر متخصص زیست‌شناسی در پایه اول متوسطه دوم تدریس می‌شود. که در آخرین ویرایش سال تحصیلی93/92 مشتمل بر هفت فصل با موضوعات: 1-نگرش علمی و علوم زیستی 2-ساختار شیمیایی 3-تولیدکنندگی  4-تغذیه 5-تولیدمثل و وراثت 6-بوم‌شناسی 7-سلامتی و بیماری تدوین گردیده است. این درس یکی از مهم‌ترین کتب برای هدایت دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی می‌باشد.

فناوری: عبارت است از کاربرد نظام‌مند علوم رفتاری و فیزیکی و علوم دیگر برای حل مشکلات .

آموزش: به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرح‌ریزی می‌شود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان می‌یابد .

یادگیری: بر اساس رویکرد ساخت‌گرایی، فرایندی پویا و درونی است که طی آن فراگیران به شکلی فعال و با ارتباط دادن اطلاعات جدید به آنچه که آموخته‌اند دست به ساخت دانش می‌زنند.

فناوری آموزشی: هیأت فناوری آموزشی آمریکا این‌گونه تعریف کرده است «روش نظام­مند طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرآیند یادگیری وتدریس بر حسب اهداف معین و نیز بر اساس تحقیقات در زمینه‌یادگیری و ارتباطات انسانی وغیر انسانی به منظور فراهم آوردن یادگیری وآموزش مؤثرتر،پایدارتر وعمیق تر» .

منبع

نظری ، مولامراد(1393) ، شبیه ‌ساز علوم زیستی و نقش آن بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0