علل عدم تمايل  مددجويان به  اجراي طرحهاي اشتغال

فرایند پذیرش فرد در جامعه نیز معمولا بر محور شغل  او گردش می کند همچنین جایگاه و منزلتی که فرد در جامعه به دست می آورد هم مستقیما در رابطه با نقش شغلی اوست . در واقع کار به عنوان یک منبع اقتصادی برای کسب درآمد برای افراد است و بیکاری فقدان چنین منبع ارزشمندی است.

ايجاد اشتغال يكي از محوري ترين شيوه هاي مبارزه با فقر و فساد مي باشد و اصولاً فراهم كردن بستر اشتغال براي اقشار جوان ، فرصتهاي مناسبي چه از جهت رشد استعدادها ، بروز خلاقيتها ، توليد و افزايش اقتصادي رفا ه اجتماعي و …و چه از جهت مبارزه با ناهنجاريها در اختيار جامعه قرار مي دهد  در ايجاد اشتغال و سرمايه گذاري در مقوله سرمايه گذاري كلان و خرد ، مباحث مختلفي وجود دارد.

عده اي اشتغال را زاييده طرق بزرگ راه مبارزه با بيكاري مي دانند و گروهي ضمن سرمايه گذاري كلان ، مشاغل كوچك و انفرادي ، خانوادگي و تعاونيها را راه گشا مي دانند . درجهان پرتلاطم امروز که بستر اقتصاد برمحور دانش و اطلاعات استوار گردیده قدرت فکر و تدبیر انسانها بیش از هر زمان دیگر از ارزش ویژه ای برخورداراست بگونه ای که دربرخی از نظریه های دانشمندان به این دوره زمانی ، عصر کار آفرینی اطلاق شده است چرا که امروزه توسعه فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کشورها در سایه وجود مدیران خلاق و نوآور پیش می رود ، افراد خلاق و ریسک پذیری که با برخورداری از تواناییهای بالقوه خود در زمینه های مختلف تغییر و تحول ایجاد می کنند و کار آفرینان خلاق با توسعه فعالیتهای اقتصادی کوچک و کم سرمایه عصر جدیدی را شروع کرده اند این انسانهای با فکر هستند که ارزشها را تغییر می دهند و ماهیت آنها را دچار تحول می نمایند.

افزایش جمعیت جوان کشور در سالهای اخیر باعث گردیده تا نرخ بیکاری افزایش و بازار کار دچار عدم تعدل شود و در جهت رفع این مشکل در مرحله اول کار آفرینی به عنوان عامل موثر در تامین اشتغال و در مرحله بعد آموزش وترویج آن می تواند داروی شفابخشی باشد که کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس سند توسعه اشتغال کشور و تدوین برنامه پنج ساله چهارم ، توسعه اشتغال را در صدر فعالیت های خود قرارداده است و بحمدا…توفیقات بسیار خوبی را در ایجاد فرصت های شغلی حاصل نموده است.كميته امداد امام خميني(ره) به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در مقوله اشتغال نيز شيوه هاي متعددي را تجربه كرده است كه يكي از اين موارد ايجاد اشتغال به صورت خرد و كوچك بوده است .

البته با توجه به نوع پتانسيل ها و شرايط خانوادگي بهترين شيوه را عمل نموده است . اجراي طرحهاي اشتغال و مشاغل مختلف به منظور بروز و ظهور استعدادهاي نيروهاي جوان در ايجاد كار و … از ديگرسياستهاي حوزه اشتغال امداد مي باشد.كميته امداد خدمات فراواني را در جهت كمك به معيشت محرومين در دستور كار خود قرار داده است. محوري ترين اين فعاليتها كه در جهت احياء روحيه خوداتكائي و اعتماد بنفس محرومين و خانواده هاي تحت حمايت مي باشند مقوله اشتغال و خوداتكائي آنها است .

جانسون و  روگالي در مطالعه اي تحت عنوان”اعتبارات خرد و كاهش فقر “عنوان مي كنند كه اگر  فقررا به عنوان سطوح پائين درآمد  سالانه هر خانوار بشناسيم ،كاهش فقر به معناي افزايش متوسط سطوح درآمد  خانوار است. برنامه هاي تامين مالي خرد آسيب پذيري  گرو ه هاي پايين درآمدي را كاهش داده واز معيشت آنان حمايت مي نمايد . همچنين موجيب تقليل آثار  ناشي از مرگ هاي غير منتظره از قبيل  كاهش محصول ،بيماري و ديگر سوانح غير طبيعي مي گرددو در نتيجه بر كاهش فقر مؤثر  است . نتايج مطالعات مورد اشاره آنان نشان مي دهد  كه اعطاي اعتبارات خرد  مي تواند منجر به افزايش درآمد خانوارها گرديده و به افزايش فقير ابزارهايي براي حمايت از امرار معاششان در مقابل شوك ها بدهد.

منبع

زارعي، محمد(1394)، علل عدم تمايل  مددجويان به  اجراي طرحهاي اشتغال و خودكفايي، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0