طراحی برنامه­ ی درسی

تقسیمِ مجموعه­ی فعالیت­های برنامه­ی درسی به دو بخش طراحی و برنامه ­ی­ درسی، خود نوعی نظام بخشیدن به فعالیت­ها و کسب موفقیت در تهیه­ی برنامه­های درسی مناسب به شمار می‌آید. در بخش طراحی، طراح، نگرش کلی خود را در مورد عناصر و اصول برنامه­ی­درسی تعیین می­کند. از این­رو می­توان برنامه­ی درسی را بر اساس طراحی، به سه مقوله­ی‏ موضوع­ محور، فراگیرمحور و جامعه محور تقسیم کرد.

چنانچه طراحی برنامه­ی درسی ، موضوع محور باشد ، هدف­ها و مراحل مختلف یادگیری، گام به گام بوده و از قبل تعیین شده است و تأکید بر محتوا است تا فرآیند یادگیری.

 اگر برنامه­ی درسی فراگیرمحور باشد ، تأکید بر ویژگی­ها و نیازهای یادگیرنده است، و در صورتی که جامعه محور باشد ، هدف آن توسعه و اصلاح جامعه بوده و محتوای اجتماعی بیش­تر مورد تأکید است تا انفرادی.

اما به نظر می­رسد که در طراحی برنامه‏­ی درسی، می­توان به مقوله­ها و نقش­های یادگیری، از جمله نقش هدایت­گر بودن فراگیر در طراحی برنامه­ی درسی اشاره کرد.

فراگیران به­­عنوان افرادی که فعالانه در طرح­ریزی برنامه­ی درسی خودشان دخالت می­کنند، تلقی می­شوند و در واقع ، آن‏ها  نقش رهبری را در فرصت­های یادگیری که از برنامه­های طرح­ریزی شده در مرکز تربیتی آن‏ها انتخاب شده است ، به عهده دارند. آن‏ها به­عنوان عضوی از جامعه­ی فراگیران و متناسب با سطح بلوغشان ، فرصت­های همکاری در طرح­ریزی تمامی برنامه را دارند.

در چنین فرآیندی از طرح­ریزی برنامه­ی درسی، فراگیران ، الزاماً نقش رهبری نداشته و مشارکت کننده تلقی می­شوند. در بخش برنامه‏ی درسی نیز لازم است سلسله گام­هایی مثل: نیازسنجی، هدف­های آموزش، طراحی، اجرا و ارزشیابی را در نظر گرفت.

 ماهیت برنامه­ی درسی صلح از نظر کانت

 کانت،در مقاله­ی خود درباره­ی تعلیم و تربیت، و هرجا که مستقیم و غیرمستقیم به مسئله­ی تعلیم و تربیت پرداخته ، از فعالیت­های روزمره و قصدناشده­ی محیط­های آموزشی غافل نگشته است و مربیان را از اهمیت تجارب قصدناشده­ی روزانه آگاه کرده است. او در اشاره به غفلت نظام تعلیم و تربیت از وظایف روزمره­ی مدارس ، به تکالیف روزانه­ی دانش­آموزان اشاره می­کند و مینویسد:درحالی که به احساس شان درمورد عظمت متعالی خویش می­بالند، خویش را از قید اطاعت تکلیف متعارف و یومیه ، که در این صورت در نظرشان بی­قدرو قیمت جلوه می­کند، آزاد می­سازند. از نظریات کانت می­توان استنباط کرد که برنامه­ی درسی رسمی مدارس باید مورد نقادی شاگردان قرار گیرد. زیرا در جاهای متفاوت ، تلقین و اجبار را در تمام صحنه­های زندگی و از جمله آموزش و پرورش، مخالف خودآیینی و شان و منزلت انسانی می­داند و بر این باور است که هیچ عقیده­ و نظریه­ای از نقادی بی­نیاز نیست:خرد، باید در همه­ی کارهای خود به نقادی گرفته شود و نیز باید اجازه یابد که کار خود را بی­هیچ­گونه مانعی انجام دهد.

از آثار شناخت­شناسانه­ی کانت نیز می­توان نتیجه گرفت که تاکید کانت بر برنامه­ی درسی کسب شده پیش از برنامه­ی درسی طراحی شده است. تعابیر و تفسیرهای فراگیرندگان از برنامه­ی صلح و تجربیات یادگیری فراهم آمده، گویای تاکید بر فرآیندهای ذهنی است . کانت بر این باور است که در برنامه­ی درسی صلح باید فراگیرندگان را در مقابل مشکلات و چالش­های واقعی قرار داد تا بتوانند تجارب خود را بازسازی کنند . از نظر کانت ، آموزش برخی اصول اخلاقی و مفاهیم انسان­دوستانه به تنهایی برای تربیت یک انسان صلح­طلب کافی نیست. یعنی بسیاری اوقات، فرایندها و الگوهای یاددهی-یادگیری صلح از محتوای درسی مهم­تر تلقی می­شوند . در نهایت، تاکید بیش از نتایج، بر فرایند یادگیری است.

کانت، به تغییر چندبعدی ماهیت یک انسان صلح­طلب عقیده دارد. از این­رو یک برنامه­ی درسی صلح باید تجربیاتی برای تغییر دانش، نگرش و مهارت افراد فراهم آورد. کانت تقویت مهارت­های ارتباطی را بر دوستی مبتنی بر آگاهی یا شناخت و مبتنی بر دل یا عواطف مفروض گرفته است. از نظر او پشتوانه­ی هر نوع ارتباط انسانی، خرد انسانی است؛ اما نقش عواطف را برخلاف باور برخی در ایجاد هم­گرایی و صلح انکار نمی­کند.حکم به دوست داشتن دیگران باید هم بر عشق مبتنی بر الزام و هم بر عشق مبتنی بر محبت مبتنی باشد.

کانت، به ممارست اخلاقی و تمرین عملی و نه فقط افزایش آگاهی انسان طلب عقیده دارد. به این سبب، برنامه­ی درسی صلح باید با تمرین­های عملی نیز توام باشد: هرگاه انسان تشخیص نظری افعال را آموخته باشد، ممکن است در اجرای تحریک عملی به خطا رود. پس گاهی غیراخلاقی بودن رفتار در نارسایی مفاهمه نیست؛ بلکه در شرارت اراده یا دل است.

منبع

 فیروزکمیشانی،فاطمه(1393)، ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0