طبقه بندی راهبردهای مقابله‎ای

برای طبقه بندی فرایند مقابله‎ای دو رویکرد عمده وجود دارد؛‎یکی از‎این دو رویکردها برجهت گیری و فعال بودن شخص در پاسخ گویی به عامل تنش زا تاکید دارد.‎این رویکرد درصدد پاسخ گویی به‎ این سوال است که‎ایا شخص می‎تواند به مسلئه نزدیک شود و به طور فعال کوشش کند که تا آن راحل کند‎یا از آن اجتناب کند و بیشتر بر مهار هیجانات مرتبط با آن متمرکز است؟در رویکرد دوم، برسبک مقابله‎ای تاکید می‎شود. در‎این رویکرد به‎این مسئله پرداخته می‎شود که‎ایا فرد با استفاده روش‎های شناختی با رویدادهای تنش زا مواجهه می‎شود‎یا از روش‎های رفتاری استفاده می‎کند؟باترکیب‎این دو رویکرد به مفهوم منسجم تری دست خواهیم‎یافت،‎یعنی می‎توان جهت گیری فرد نسبت به عامل تنش زا را در نظرگرفت و مقابله‎ای را به دو حیطه‎ی اجتنابی و گرایشی تقسیم کرد هرکدام از‎این دو حیطه شامل طبقاتی است که منعکس کننده‎ی مقابله‎ای رفتاری‎یا شناختی است که برمبنای ان چهارنوع اساسی فرایند مقابله‎ای دسترسی خواهیم داشت.‎این موارد عبارتند از:مقابله‎ای‎ی شناختی-گرایشی ، مقابله‎ای رفتاری-گرایشی ، مقابله‎ای شناختی-اجتنابی ومقابله‎ای رفتاری ,اجتنابی.

مقابله‎ای شناختی ,گرایشی عبارت است ازتجزیه وتحلیل شناختی وارزیابی مجددموقعیت تنش زا، پذیرش مسولیت وخویشتن داری. فرایندهای شناختی مواردی نظیر توجه به جنبه‎ای از موقعیت درهنگامرویارویی با مشکل بهره گیری ازتجربیات گذشته، پذیرش واقعی بودن موقعیتت ودرعین حال بازسازی وسازمان دهی مجددآن برای پاسخی مطلوب راشامل می‎شود .مقاله رفتاری-گرایشی شامل جست وجوی راهنمایی وحمایت وبه کارگیری روش‎های مناسب از قبیل مقابله‎ای مبتنی برحل مسئله دررویارویی مستقیم با‎یک رویداد وپیامدهای آن است. مقابله‎ای شناختی-اجتنابی پاسخ‎هایی را دربرمی‎گیرد که هدف آن انکار‎یابه حداقل رساندن آسیب‎های‎یک بحران‎یا پیامدهی آن است. با‎این که فردموقعیت را همان گونه که وجود داردمی‎پذیرد، اما آن را تغییرناپذیرفرض می‎کند. مقابله‎ای رفتاری-اجتنابی شامل رفتارهای جایگزین است، به‎این نحو که شخص سعی می‎کند در فعالیت‎های جدید درگیر شود و آن فعالیت‎ها را به عنوان جایگزین فقدان‎های ناشی از بحران‎ها کند و منابع ارضای جدیدی را ابداع کرده وجایگزین منابع قبلی کند.‎این روش موااردی ازقبیل برون ریزی کامل احساس‎یاس وخشم، انجام رفتاری که ممکن است به طور موقت تنش را کاهش دهد، مانندمصرف داروهای آرام بخش . روی آوردن به الکل ومواد مخدر رانیز شامل می‎شود.

فولکمن، لازاروس وسایرین با توجه به گستردگی و گوناگونی پاسخ‎های مقابله‎ای، جهت درک شیوه‎های مقابله‎ای که مردم از آنها استفاده می‎کنند، طبقه بندی‎هایی را پیشنهاد دادند.‎یکی از جدیدترین و مشهورترین مفهوم سازی‎های شیوه‎های مقابله‎ای بین دو روش مقابله‎ای تمایز قائل می‎شود: روش‎های مقابله‎ای مسئله محور و هیجان محور. مقابله‎ای مسئله محور مستلزم تلاش‎های فعال برای مواجهه با محرک تنش زا است.‎ یک نمونه از مقابله‎ای مسئله محور مسئله گشایی فعال است که مستلزم تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئله وتدبیرها وراه حل‎های موجود جهت مقابله‎ای باآن می‎باشد. از طرف دیگر، مقابله‎ای هیجان محور به تلاش‎هایی اشاره می‎کند که مستقیماً در پی حل مسئله نبوده بلکه بر مدیریت واکنش‎های هیجانی متمرکز است واز ارزیابی‎های اولیه وثانویه ناشی می‎شود.‎یک نمونه از مقابله‎ای هیجان محور، فرار یا اجتناب است که می‎تواند مصرف الکل‎یا سایر دارو‎ها واجتناب هیجانی از مشکل واقعی را‎ ایجاب کند . در رفتار مقابله‎ای متمرکز بر مسئله، برای تغییر مستقیم عوامل تنش زا وارد عمل می‎شویم، در حالی که در رفتار مقابله‎ای متمرکز بر هیجان، توجه ما بیشتر به تغییر احساسات معطوف به آن است. در مقابله‎ی متمرکز بر هیجان، توجه ما بیشتر به تغییر احساسات معطوف به آن است. در مقابله‎ی متمرکز بر هیجان فرد بیشتر از راهبردهای زیر برای کنترل احساسات خود استفاده می‎کند:

  • به خود اجازه می‎دهد که احساساتش بیرون ریخته شود؛
  • برای کاهش تنش خود سعی می‎کند، بیشتر بخورد، بیشتر سیگار بکشد،‎یا اعمال دیگری نظیر ‎این‎ها انجام دهد؛
  • احساسات خود را به دیگران بروز نمی‎دهد و درون ریزی می‎کند.
  • در مقابله‎ی متمرکز بر مسئله نیز فرد ترجیح می‎دهد که بیشتر از راهبردهای زیر برای تغییر موقعیت بهره گیرد:
  • ابتدا برنامه‎ای به منظور تغییر مشکل طرح ریزی کرده و سپس بر اساس آن عمل می‎کند،
  • در برابر عوامل تنش زا مقاومت کرده‎یا به مبارزه برای تغییر آنها می‎پردازد؛
  • سعی می‎کند اطلاعات خود را درباره‎ی مشکل افزایش دهد؛
  • درباره‎ی مشکل و نحوه‎ی حل آن با همسر، دوستان، مشاور و‎یا افراد دیگری صحبت می‎کند.

اگرچه ما بیشتر، از راهبرد خاصی برای موقعیت‎های معینی استفاده می‎کنیم، اما رفتار مقابله‎ای متمرکز بر مسئله، در مورد حوادثی که فراتر از توانایی و کنترل ما نیستند، بهتر عمل می‎کند. گاهی می‎توانیم با اتخاذ چند فعالیت، مشکل را بهبود بخشیم و آن را برطرف کنیم. به عبارت دیگر، وقتی ما حادثه‎ای را به عنوان حادثه‎ی قابل کنترل ارزیابی می‎کنیم، تمایل به استفاده از رفتارهای مقابله‎ای متمرکز بر مسئله داریم. اما در موقعیت‎های دیگری که می‎دانیم عملکرد اثر مفیدی را به وجود نخواهد آورد‎یا حتی ممکن است موقعیت و مشکل را بدتر سازد، ترجیح می‎دهیم که از رفتار مقابله‎ای متمرکز بر هیجان استفاده کنیم . تلاش‎های بعدی برای توصیف روشهای مقابله‎ای، از تمایز بین مقابله‎ای مسئله محور و هیجان محور حمایت کرده . اما همچنین سایر شیوه‎های مقابله‎ای را تعریف کرده‎اند . ‎یک مدل سه عاملی شامل رفتار فعال ؛یک شکل از مقابله‎ی مسئله محور ، اجتناب ؛یک شکل از مقابله‎ی هیجان محور و روش‎های شناختی فعال مقابله‎ای توسط بیلینگز وموس ، ارائه شد و با مدل فولکمن ولازاروس مطابقت دارد .

به نظر‎اندلر و پارکر، نیز راهبردهای مقابله‎ای را می‎توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • راهبرد تکلیف مدار:‎این راهبرد مستلزم حصول اطلاعات درباره‎ی موقعیت تنش زا و پیامدهای احتمالی آن است. افرادی که از‎این راهبرد استفاده می‎کنند، تلاش می‎کنند تا فعالیت‎های خود را با توجه به اهمیت آن اولویت بندی کنند و با مدیریت زمان به انجام به موقع فعالیت‎ها مبادرت می‎ورزند.
  • راهبرد هیجان مدار: این راهبرد مستلزم‎یافتن روش‎هایی برای کنترل هیجان‎ها و تلاش برای امیدوار بودن به هنگام مواجهه با موقعیت‎های تنش زاست. افرادی که از‎این راهبرد استفاده می‎کنند، ضمن‎اینکه بر هیجانات خود کنترل دارند، ممکن است احساساتی چون خشم‎یا ناامیدی را نشان دهند.
  • راهبرد اجتناب مدار:‎این راهبرد مستلزم انکار‎یا کوچک شمردن موقعیت‎های تنش زاست. افرادی که از‎این روش استفاده می‎کنند، هشیارانه تفکرات تنش زا را واپس رانی کرده و تفکرات دیگری را جایگزین آن می‎کنند .

به طور کلی، هنگامی‎که افراد بتوانند به طور منطقی موقعیت‎های تنش زا را طبقه بندی کنند، راهبرد تکلیف مدار بیشترین تاثیر را دارد، ولی در صورتی که افراد نتوانند موقعیت‎های تنش زا را پیش بینی و برای آن راه حل‎هایی اتخاذ کنند، راهبرد هیجان مدار موثرتر واقع می‎شود . راهبردهای مقابله‎ای مناسب از بروز بیماری‎های ناشی از استرس جلوگیری می‎کنند، اگرچه بیماری‎ها منشا و علل مختلفی دارند، سبک زندگی و ویژگی‎های شخصیتی نیز در بروز آنها دخالت دارند. روان شناسان معتقدند حتی درمان وخیم ترین بیماری‎های جسمانی مستلزم تغییر الگوهای پاسخ افراد است

منبع

رنجبر،خدیجه(1392)،رابطه بین سازوکارهای دفاعی وسبک های مقابله بارضایتمندی زناشویی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0