طبقه بندی بزهکاران

طبقه بندی بزهکاران در جرم شناسی با قوانین کیفری متفاوت است. در اکثر قوانین کیفری معمولاً اطفال از بزرگسالان ، افراد عادی از بیماران روانی و مبتلایان به جنون، کسانی که برای اولین بار مرتکب جرم می شوند از مجرمینی که تکرار جرم دارند تفکیک و برای هر طبقه مجازات خاصی پیش بینی شده است. در جرم شناسی متخصصین با توجه به وضع جسمی ، روانی و اجتماعی مجرم و نوع و تعداد جرائمی که بزهکاران مرتکب می شوند مجرمین را طبقه بندی کرده اند.

طبقه بندی لمبروزو

برای اولین بار سزار لمبروزو، پزشک ایتالیایی  که از مؤسسین مکتب تحققی است با پیروی از عقاید گال مجرمین را مورد مطالعه قرار داد و برای کشف علل ارتکاب بزه، مجرمین را از لحاظ قیافه، طرز ساختار جسمی، وضع روانی و اجتماعی به سه دسته تقسیم کرد. در سال 1900 فری، به پیروی از عقاید لمبروزو، مجرمین را به پنج دسته بشرح  زیر تقسیم کرد:

  1. مجرمین مادرزاد یا بالفطره
  2. مجرمین مختل المشاعر
  3. مجرمین به عادت
  4. مجرمین اتفاقی
  5. مجرمین احساساتی

طبقه بندی زیلینگ

زیلینگ، بزهکاران را به شرح زیر طبقه بندی کرده است:

  1. مجرمین به عادت
  2. مجرمین بر علیه اموال
  3. مجرمین پرخاشگر
  4. مجرمینی که قدرت کنترل غریزه ی جنسی خود را ندارند
  5. مجرمینی که واکنش بدوی و غیرمتناسب با عامل محرک را دارند.
  6. مجرمین عقاید مذهبی
  7. مجرمینی که قوانین و مقررات را در اجتماع رعایت نمی کنند.
  8. مجرمینی که خارج از گروه های ذکر شده در جرم شناسی می باشند.

طبقه بندی زابو

زابو، جرم شناس کانادایی ، بزهکاران را به پنج دسته به قرار زیر تقسیم نموده است:

  1. بزهکارانی که رفتار عادی داشته و بهنجار هستند
  2. بزهکاران عصبی
  3. بزهکارانی که مبتلا به جنون و یا بیماریها و اختلال روانی می باشند.
  4. بزهکاران پسیکوپاتیک که رفتار نامتعادل داشته به اختلال منش دچارند.
  5. بزهکاران گروهی و سازمان یافته.

طبقه بندی پیناتل

پیناتل ، مجرمین را به دو دسته کلی تقسیم می کند به شرح ذیل:

بزهکارانی که از گروه معین هستند

  • بیماران روانی
  • بزهکارانی که اختلال منش دارند

بزهکاران مذکور، در اثر کمبود محبت ، دارای رفتار نامتعادل و واکنش آنان در قبال برخوردها شدید و نامتناسب است . عدم ثبات از علائم بارز این افراد است.

بزهکاران مفسد :بزهکاران مفسد از لحاظ عاطفی دارای رفتار غیرعادی بوده افرادی بی عاطفه، بدخلق ، بی ترس و بی واهمه، قسی القلب و بی مروت هستند. صفا و صداقت ندارند به عناوین مختلف به دیگران ضرر و زیان وارد می آورند و از آزار و اذیت دیگران احساس شعف کرده لذت می برند از نظر شخصیت، احساس شعف و شادی و لذتی که پس از وقوع جرم به مجرم دست می دهد او را به تکرار جرم وا می دارد.

بزهکاران عقب مانده ذهنی: میزان هوش در کیفیت ارتکاب جرم مؤثر است ، آنها که دارای شخصیت تلقین پذیر هستند در معرض ارتکاب جرائم مختلف قرار دارند و اگر در محیط مناسب با روش صحیح علمی ، تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند مرتکب جرم نشده و خطر اجتماعی آنان کمتر است.

معتادین به الکل :ارتکاب جرم به اعتیاد به الکل ، رابطه مستقیم دارد معتادین به الکل در جمع دیگران ، خود را غریب تصور می کنند  و دائماً حالت اضطراب، تشویش و حالت عصبی دارند. معتادین به الکل مرتکب قتل، ضرب و جرح، جرائم جنسی، ایجاد حریق عمدی و جرائم مختلف دیگر را در اثر بی احتیاطی مرتکب می شوند با افراد خانواده خود و اطفال بدرفتار هستند و اکثر آنان تکرار جرم دارند. معتادین به مواد مخدر و داروهای روان گردان بزهکارانی که جزء گروه معین نیستند:

  • مجرمین به عادت
  • مجرمین اتفاقی
  • مجرمین احساساتی
  • مجرمین حرفه ای
  • مجرمین گروهی و سازمان یافته

منبع

توکلی،راحله(1391)، بررسی شیوه ی ارتکاب قتل ، نوع قتل و انگیزه های قاتلان سریالی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی، دانشکده پردیس نیمه حضوری علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0