طبقه بندی باورهای غیر منطقی

باور غیر منطقی تایید دیگران

براساس آن، نیاز به حمایت و تایید افرادی داریم که آنها را می شناسیم و یا به آنها علاقه داریم. این باور می تواند به دلایل متعدد، مشکلاتی برای انسان ایجاد کند. برای مثال، تقاضای مورد تایید دیگران بودن سبب می شود که انسان خودش را به خاطر اینکه آیا می تواند این تایید را بدست آورد یا نه، ناراحت و نگران نماید و در صورت بدست آوردن، باز نگران از دست دادن آن تایید است.

باور غیر منطقی توقع از خود

این باور که ما موفق هستیم و در هر کاری صلاحیت لازم را داریم و داوری ما در مورد شایستگی مان براساس موفقیت مان در کارها است. این باور مخصوصا در مواقعی که فرد در زندگی با شکست مواجه می شود می تواند بسیار آسیب زا باشد، چراکه فرد تصور می کند نالایق است و لیاقت زندگی ندارد.

باور غیر منطقی سرزنش کردن

این باور که همه از جمله خودمان را مستحق سرزنش و مجازات به خاطر اعمال اشتباه می دانیم و با انجام دادن اعمال اشتباه، اگر از سوی خودمان باشد، دچار خشم و احساس گناه می شویم و اگر از سوی دیگران باشد، روابطمان دچار مشکل شده و حس انتقام جویی برانگیخته می شود.

باور غیر منطقی واکنش به ناامیدی

وقتی که کارها همانند انتظار ما پیش نرود، نسبت به نقش خود در تغییر، ناامید می شویم و احساس عدم کنترل در موقعیت داریم.

باور غیرمنطقی کنترل هیجانات

این باور که ما نسبت به ناراحتی و هیجانات خود هیچ کنترلی نداریم، چراکه این ناراحتی ها از جانب دیگران به وجود می آید و اگر دیگران تغییر کنند تمام امور اصلاح می شود. هنگامی که فرد در ارتباط با دیگران دچار ناراحتی می شود، تظاهرات جسمانی مثل قرمز شدن، افزایش ضربان قلب، فشار خون و … در وی پدید می آید. فرد سبب این عامل را دیگران می داند. در واقع مشکل از ناحیه شناختی و تفکر است.

باور غیر منطقی در مورد مشکلات آینده ؛نگرانی زیاد توام با اضطراب

این باور که در آینده اتفاق خطرناکی رخ می دهد و باید به شدت در مورد آن نگران باشیم. خیلی از مردم معتقد هستند که آنها باید خود را نگران مشکلات احتمالی بکنند.

باور غیر منطقی فرار از مشکلات

این باور که اجتناب از مشکلات و شانه خالی کردن از مسئولیت خیلی آسانتر از روبرو شدن با مشکلات است. این باور می تواند آزاردهنده باشد، زیرا طفره رفتن از کارهای ناخوشایندی که فرد با آن سرو کار دارد باعث می شود این کارها اثر پایدارتری در ضمیر ناخودآگاه فرد به وجود آورده و هنگام مواجهه مشکل تر به نظر برسد.

باور غیر منطقی اتکاء به دیگران

این باور که ما باید فردی قوی تر از خودمان داشته باشیم تا به او تکیه کنیم. براساس این باور همیشه نیازمند و محتاج دیگران هستیم و از خود خلاقیت و ابتکار بروز نمی دهیم.

باور غیر منطقی درمانده شدن از تغییر

باور غیر منطقی کمال طلبی

این باور که هر مشکل فقط یک راه حل دارد و اگر به آن راه حل نرسیم، ناراحت و ناراضی شویم. اعتقاد به کمال در واقع خلاف واقعیت است.

منبع

توکلی طامه،حسین(1394)، آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افکار غیرمنطقی و تاب­آوری در معتادان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0