صنعت الکترونیک در جهان و ایران

یکی از بخش های مهم در کشور، بخش صنعت است که به دلیل ویژگی های ساختاری خود نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند. مثلاً در زمینه ی اشتغال می توان به نقش 30درصدی صنعت در اشتغال کشور در سال 1387 اشاره کرد که ددر حقیقت حدود یک سوم کل اشتغال کل کشور است .

توسعه صنایع نوین و مبتنی بر تکنولوژی برتر (Hi-tech) به دلیل به وجود آمدن فرصت های تازه برای کشورهای در حل توسعه به منظور بهبود جایگاه خود در عرصه اقتصاد جهانی همواره مورد توجه این قبیل کشور های بوده است. خصوصیات این دسته از تکنولوژی ها و صنایع ارزش افزوده بالا، بازارهای صادراتی و ماهیت بیشتر نرم افزاری آن ها می باشد. از آن گذشته برای حضور در رقابت بین المللی و بقا و حفظ جایگاه کشورها در نظام تقسیم کار بین المللی، ورود به عرصه توسعه ی این تکنولوژی ها لازم می باشد.بنابراین بنا به دلایل فوق، نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای پیشرفته نیز همواره به فکر ورود به عرصه های تازه و توسعه این صنایع و تکنولوژی ها بوده و هستند .

نقش حیاتی صنعت الکترونیک به عنوان یک صنعت (Hi-tech) در کلیه ابعاد زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. امروزه در سیستم های نظامی و دفاعی، ماشین آلات تولیدی، تجهیزات و دستگاه های پزشکی و اندازه گیری و بالاخره لوازم خانگی از الکترونیک به عنوان مرکز کنترل و هدایت و در واقع به عنوان قلب و مرکز سیستم، نهایت استفاده به عمل می آید و در حقیقت حذف قسمت الکترونیکی از هر سیستم، معادل با حذف کارایی و دقت از آن سیستم بوده و وسایل تمدن و پیشرفت را به قهقرا و قرن ها قبل بازمی گرداند.

اهمیت صنعت الکترونیک در دستگاه های جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک به اندازه ای است که کارایی و برتری نظامی هر کشور دقیقاً و مستقیماً به آن مربوط می شود . بدون شك در دنياي امروز كه به دهكده اي جهاني تبديل شده است، بهره گيري از خدمات الكترونيك مي تواند موجبات تسريع و تسهيل امور را فراهم آورد. الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک نام هایی است که در دنیای امروزی نمی توان از کنار آن ها به سادگی گذشت و تقریبا در همه شئون زندگی بشر وارد شده است. همچنین با عبور از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، بازیگرانی کلیدی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته اند که کارکنان دانش محور نامیده می شوند .

 با پیشروی دنیای کسب و کار به سمت الکترونیک و کامپیوتر، هرچه بیشتر بر تعداد کارکنان دانش افزوده شده و مدیران در چنین محیط سرشار از ابهام و عدم قطعیتی، باید هرچه بیشتر به آنان توجه نمایند. صنعت الکترونیک به عنوان یک صنعت مادر، در جهان دارای اهمیت حیاتی و اساسی است و به عنوان یکی از اصولی ترین و اساسی ترین صنعت به آن نگریسته می شود. در حال حاضر امریکا سالانه میلیاردها دلار جهت تحقیقات صنعت الکترونیک پیشرفته تر و با درآمد بیشتر مصروف داشته و در این راه با دست و دلبازی هرچه بیشتر سرمایه گذاری می کند.

امروزه توجه خاصی به اهمیت حیاتی و استراتژیک صنعت الکترونیک می شود و توسعه صنعت و تکنولوژی الکترونیک و زیرگروه های آن نظیر ارتباطات و مخابرات، کامپیوتر، کنترل و اتوماسیون در صدر صنایع بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. صنعت الکترونیک علاوه بر اهمیت اقتصادی آن، اهمیت استراتژیک بسیار مهمی نیز دارد.چرا که امروزه زندگی اجتماعی و روابط بین الملل به شدت و ابسته به این صنعت و تکنولوژی می باشد و مسلماً کشوری که نتواند به نحو مطلوب از آن بهره برداری نماید از قدرت بین المللی چندانی برخوردنخواهد بود. مدیریت کلان توسعه صنعت الکترونیک و انتقال تکنولوژی آن پیچیده است و با دیگر صنایع قابل مقایسه نیست. آغاز صنعت الکترونیک در ایران از تأسیس شرکت صنایع الکترونیک در سال 1352 شروع می شود. شرکت صنایع الکترونیک ایران با اهداف اولیه زیر تأسیس شد:

  • تأسیس شرکتی که بتواند نیازهای نظامی و صنعتی ایران را تأمین کند و سهمی از بازار الکترونیک جهان را به خود اختصاص دهد.
  • آموزش نیروهای متخصص ایرانی که قادر به تحقیق و توسعه و ساخت اغلب دستگاه های پیشرفته و پیچیده الکترونیکی باشند.
  • رهبری و هدایت الکترونیک کشور.

اهداف ثانویه تأسیس شرکت صنایع الکترونیک ایران:

  • ایجاد قابلیت طرح و توسعه دستگاه های الکترونیکی و الکترواپتیکی
  • بین المللی کردن نام صنایع الکترونیک ایران در جذب بازارهای جهانی
  • تهیه سازمان و روش های لازم در جهت هدف فوق
  • جذب بهترین مدیران و مهندسان ایرانی از سراسر جهان جهت کار در صنایع الکترونیک و توسعه ی شرکت
  • تأسیس مرکز تحقیق و توسعه جهت انجام تحقیقات
  • برنامه ریزی بهترین آموزش ممکن در زمینه مدیریت و تخصص های فنی برای کارکنان شرکت
  • تأسیس کمیته دائمی از نمایندگان کلیه کارخانجات الکترونیکی کشور جهت هماهنگی سیاست های تولید و طرح های آینده .

منبع

رضایی،فائقه(1392)، تأثیر  ویژگیهای صنعت و شرکت بر بقای شرکت ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0