صلاحیت معلمی و نظام تربیتی

در تعیین صلاحیتهای حرفه­ی معلمی بر اساس نظام تربیتی و نوع نگرش به انسان است. هر مکتبی مطابق قضاوتی که درباره­ی ماهیت انسان می­کند، آرمانهای تربیتی خود را تعیین می­نماید و بر اساس آرمانها و اهداف نهایی تعلیم و تربیت، سیمایی از معلم مطلوب و مورد نظر خود را ترسیم می­نماید.مکتبی که به بعد عقلانی وجود انسان اهمیت ویژه­ای می­دهد، پرورش قوه­ی تفکر را هدف اساسی نظام تربیتی خود می­داند و برای تحقق چنین هدفی، معلم متفکر و دارای قدرت اندیشه­ی قوی تربیت می­کند.مکتبی که تعلیم و تربیت را فقط در آماده کردن فرد برای جامعه و سازگار ساختن او با ارزشها و هنجارهای جامعه خلاصه می­کند، پرورش انسان اجتماعی و سازگار را هدف خود می­داند و برای آن، معلمانی با چنین صلاحیتهایی تربیت می­نماید. به طور کلی، هر کسی و هر نظامی درباره­ی معلم و صلاحیتهای او همان گونه می­اندیشد که درباره ماهیت انسان فکر می­کند.

  • تربیت همه جانبه است: انسان دارای تواناییها و استعدادهای مختلف است. هر یک از استعدادها به منزله­ی گلی است که در مزرعه­ی وجودی انسان کاشته شده است و برای پرورش همه آنها باید محیط تربیتی مساعد تدارک دید. اگر برخی از این بذرهای گل رشد کنند و برخی در دل خاک پنهان مانند، مزرعه­ی وجودی انسان طراوت لازم را نخواهد داشت، تعلیم و تربیت اسلامی به رشد همه­ی این تواناییها عنایت دارد و جنبه­های اساسی شخصیت انسان را به طور موزون و هماهنگ پرورش می­دهد.
  • تربیت محور همه چیز است: در نظام تربیتی اسلام، حیات و مشروعیت هر بعدی از زندگی انسان به تربیت سالم وابسته است. در میدان سیاست، کسی ماندنی است که سیاست او زمینه ساز تربیت صحیح باشد و خود او نیز با رفتار خود، نمونه­ای از تربیت الهی را نشان دهد. در میدان اقتصاد، کسی پایدار است که از ماده و اقتصاد «هدف» نسازد و با اعتقاد به وسیله بودن اقتصاد، زمینه­ی مساعدی برای پرورش استعدادهای عالی انسانی فراهم نماید. در صحنه­ی جنگ و جهاد ، آن مجاهدی پیروز است که برای خدا بجنگد و با محور عوامل مخلّ رشد و کمال انسان، محیط سالمتری برای پرورش انسان فراهم سازد. به طور کلی، هر فعالیتی که انجام می­گیرد، به منزله­ی ابزار و وسیله­ای برای ایجاد محیط تربیتی مساعد برای انسان منظور شود و هر کس در هر صحنه­ای، صفات انسان الهی را با خود داشته باشد. با این توضیح می­توان گفت: در یک نظام اسلامی، معلم با صلاحیت کسی است که علاوه بر تواناییهای علمی و آموزشی:
  • به تعلیم و تربیت اسلامی باور قلبی دارد و سعی می­کند یادگیرنده را به خدا متوجه سازد.
  • بطور همه جانبه پرورش یافته است. می­تواند در تأمین هدفهای تربیتی اعم از عقلانی، عاطفی، اجتماعی، جسمانی و معنوی، هدایت و راهنمایی لازم را به عمل آورد.
  • تربیت را اصل و اساس همه چیز می­داند.

منبع

حاجی زاد،محمد(1390)،مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0