سیستم خوب به زبان ساده

امروزه تأثیر فناوری اطلاعات بر اقتصاد جهان، باعث شده سازمان ها و بنگاه های اقتصادی برای برطرف كردن نیازهای اطلاعاتی خود، به استفاده از راهكارهای نرم افزاری روی آورند تا به وسیله آن، اطلاعات و دانش خود را به بهترین شكل مدیریت كنند. گاه خرید و پیاده سازی چنین ابزاری به اندازه ای در نظر مدیریت مهم جلوه می كند كـه بخش خاصی برای آن ایجاد می كند و حتی فرآیندهای سازمانی برای اجرای هر چه بهتر این راهكارها دستخوش مهندسی مجدد می شود، از سوی دیگر شركت های ارائه دهنده بسته های نرم افزاری نیز باید همگام با پیشرفت زیرساخت های فناوری در دنیا و مدنظر قرار دادن شرایط و نیازهای صنایع در بازار هدف خود، به طور مداوم به ارائه محصولات و خدمات جدید پرداخته، ضمن ایجاد تمایز با رقبا، بازار خود را گسترش دهند. این امر خود نیازمند شناسایی نیاز و رفتار خرید مشتریان و راهكارهای نرم افزاری است. تفاوت شركت های وجود در یك صنعت كه گاه نشان از مزیت رقابتی آنهاست اهمیت این موضوع را آشكارتر می كند.

تعریف سیستم خوب با توجه به علایق متفاوت و رویکردهای گوناگون کاربران ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، ولی با پرهیز از ورود به جزییات می توان به تعریفی کلان دست یافت. به طور کلی سیستم خوب، سیستمی است که کاربران از به کار گرفتن آن احساس رضایت نمایند. توجه فرمائید که نیاز کاربر با انتظارات وی دو موضوع متفاوت و مجزا هستند لذا نیاز کاربر عبارت از الزام هایی است که کسب و کار وی بر وی تحمیل می نماید.

 درحالی که انتظارات وی متناسب با محصولی است که وی به کار می گیرد. مثلا انتظاری که از یک ماشین رنو 5 وجود دارد با انتظاری که از یک مرسدس بنز 500 کلاس اس دارید بسیار متفاوت هستند. این درحالی است که ممکن است نیاز شما توسط رنو 5 یا حتی یک دوچرخه پاسخ داده شود. در اینجا چالشی جالب جریان دارد. درحالی که کاربر با دریافت پاسخ انتظارات خود از سیستم به ارزیابی سیستم می پردازد، این خود سیستم است که دامنه و عمق انتظارات کاربر را تعریف می کند.

میزان رضایت کاربر ارتباطی به وسعت سیستم ندارد بلکه به میزان دریافت پاسخ مناسب به انتظاراتش بستگی دارد. همچنین انتظار کاربر متناسب با ادعای سیستم رشد می کند. منظور از ادعای سیستم، خدمات و قابلیت هایی است که سیستم نسبت به ارائه آنها خود را متعهد نموده است. پس بین یک سیستم خوب و یک سیستم بزرگ الزاما ارتباطی وجود ندارد. چراکه خوب بودن یک سیستم کیفیتی است که به ابعاد آن بستگی ندارد. البته می توان به یک سیستم بزرگ خوب نیز اندیشید ولی باید در نظر داشت که اندازه سیستم بیانگر تعهدی است که شما در قبال کاربرخود می پذیرید .

انتظارات کاربران و همچنین تعریف آنها از ارزش متغیر می باشد و نهایتا تعریف آنها از کیفیت نیز متغیر و متحول است. تنها ارائه محصولات و خدمات جدید، پیشرفته و بهتر و یا وعده به کاربران برای ارائه چنین کالا و خدماتی در آینده، کافی نیست. بلکه تصور کاربران در مورد ارزش کالاها و خدمات شرکت بسیار مهم است. یكی از معیارهای سنجش كارایی نظام های اطلاعاتی (از جمله فهرست های رایانه‌ای) مشخص كردن میزان رضایت كاربران از عناصر و ویژگی های تشكیل دهندة رابط و در حقیقت میزان رضایت از چگونگی تعامل با نظام می‌باشد .اقبال و یا عدم اقبال كاربران به یك نظام، می‌تواند نشان دهندة سودمندی و یا عدم سودمندی آن نظام و بیان كننده چالش ها و مشكلات موجود در این زمینه باشد.

دسترسی و برقراری ارتباط با محتوای هر نظام رایانه ای اطلاعاتی، نیازمند محیطی است كه این ارتباط را برقرار كند. این محیط، “رابط كاربر” نام دارد كه تنها بخشی از یك نظام اطلاعاتی است كه كاربر می بیند و از طریق آن با نظام ارتباط برقرار می سازد. رابط كاربر در نظام های اطلاعاتی اهمیت زیادی دارد، زیرا منتقل كننده اندیشه و فكر طراح، نشان دهنده ساختار و ارتباط اطلاعات موجود در نظام و دسترس پذیر كننده اطلاعات برای كاربران است.

به طور کلی سه عامل باعث بالا رفتن انتظارات کاربران می گردد:

  • پویایی نیازها و خواسته های کاربران.
  • رائه عملکرد برتر و یا وعده انجام آن توسط شرکت.
  • وعده ارائه عملکرد بهتر توسط رقبا.

رابط کاربر، محیطی است که ارتباط بین انسان و رایانه را برقرار می کند و پل ارتباطی بین انسان و محیط وب، برنامه ها و نظام های رایانه ای است. خشنودی و رضایت کاربران در صورتی فراهم می شود که تعامل بیشتر و بهتری بین آنان و محیط های رایانه ای برقرار شود. با توجه به علایق و سلیقه های متفاوت کاربران از سویی و تنوع محیط های رایانه ای از سویی دیگر، طراحی رابط کاربر ایده آل دشوار به نظر می رسد.

از آنجا كه رابط كاربر در نظام های اطلاعاتی عامل مهمی در تسهیل كاربران به اطلاعات مورد نیاز خود محسوب می شود، طراحان نظام های اطلاعاتی در تلاشند تا ضمن در نظر گرفتن كاربران و با پیروی از اصول موجود، عوامل و خصیصه های ضروری را جهت طراحی رابط كاربر نظام های اطلاعاتی خود شناسایی كرده و از این طریق دسترسی موثر كاربران نهایی را به اطلاعات موجود تضمین كنند. با توجه به اینكه رابط كاربر در دستیابی به محتوای نظام هایی اطلاعاتی نقش مهمی را ایفا می كند. چگونگی طراحی رابط كاربری كه از طریق آن بتوان ارتباط درست و منطقی با نظام اطلاعاتی برقرار كرد، ضروری است.

مهمترین صفات كیفی كه نهایتاً به رضایتمندی كاربران از یك سیستم نرم افزاری منجر می شود عبارتند از: قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، امنیت و قابلیت تعریف سطح دسترسی های مجاز برای هر كاربر، در دسترس بودن، ثبات و پایداری (تداوم و نداشتن قطعی در شبكه)، امكان گزارش گیری متنوع و آسان، سرعت و دقت بالای پردازش اطلاعات، محیط كاربری (رابط کاربر) آسان و كاربرپسندی، ارائه راهنمایی های لازم در هر وضعیت، ارائه پشتیبانی لازم (خدمات پشتیبانی)، توانایی سازگاری با سایر نرم افزارهای استاندارد و در یك جمع بندی، پاسخگویی همه جانبه به نیازهای كاربران را پوشش دهد.

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0