سود دهي سرمايه انساني در مقايسه با سرمايه فيزيكي      

نرخ بازگشتي كه بوسيله  ساكارو پولوس ، مرور شده است بطور خلاصه متوسط نرخ بازگشت شخصي و اجتماعي براي تحصيلات ابتدائي ، راهنمايي و سطوح بالاتر را در كشورهاي كمتر توسعه يافته ، در حال توسعه و توسعه يافته نشان مي دهد . اين نرخهاي بازگشت اگر چه بر اساس يكدوره 20 ساله برآورد شده است اما براي سالهاي مشخصي برآورد شده است . بنابر اين چگونگي تغييرات نرخ بازگشت در طول زمان را نشان نمي دهد ، براي محاسبه نرخ بازگشت بر مبناي سريهاي زماني اطلاعات مورد نياز در تعداد كمي از كشورها وجود دارد .

در انگلستان درآمد كارگران بر مبناي سطح تحصيلي آنها از سال 1939 ، طبقه بندي شده است از مطالعه نرخ بازگشت تحصيلات راهنمائي و دبيرستان بين سالهاي 76ـ1939 در اين كشور ، مي توان دريافت كه نرخ بازگشت تحصيلات در حال پايين آمدن است اما هنوز سودده باقي مانده است .نتايج تمام مطالعات تاييدگر اين مطلب است كه صرف هزينه براي تحصيل نشان دهنده سرمايه گذاري در سرمايه انساني است و اين سرمايه گذاري هم براي فرد و هم براي جامعه سودمند مي باشد  اگر چه برخي از منتقدان منكر اين هستند كه درآمدهاي كارگران تحصيل كرده معيار كافي و مناسبي براي مزاياي اقتصادي تحصيل است . با اين وجود پاسخگويي به اين پرسش كه سرمايه انساني يا فيزيكي كداميك ، سودمندتر است كار مشكلي است .

اولين تلاش براي پاسخ دادن به اين پرسش ،سرمايه گذاري بر روي انسان در مقابل سرمايه گذاري در ماشين ، نام دارد و هنوز هم پرسشي است كه براي اقتصاد دانان و برنامه ريزان اهميت حياتي دارد .ساكارو پولوس، برآوردهاي سود سرمايه فيزيكي را هم در كشورهاي توسعه يافته و هم دركشورهاي در حال توسعه مورد بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيد كه :

  • سودهر دو نوع سرمايه در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است كه نشان دهنده كمبودهاي نسبي هر دو شكل سرمايه ،مادي و انساني در كشورهاي در حال توسعه مي باشد .
  • در كشورهاي در حال توسعه سرمايه انساني ، سرمايه گذاري برتر است در حاليكه در كشورهاي توسعه يافته چنين نيست .

جدول سود دهي سرمايه انساني در مقايسه با سرمايه فيزيكي

سطح توسعه يافتگيتعداد كشورسوددهي سرمايه فيزيكيسود دهي سرمايه انساني
درآمد سرانه كمتر از 1000دلار715،119،9
درآمد سرانه بيشتر از 1000 دلار610،18،3

شكلهاي ديگر سرمايه گذاري روي سرمايه انساني

اشكال ديگر سرمايه گذاري در سرمايه انساني ، خصوصيات شخصي را كه به تعيين بهره وري يك كارگر كمك ميكنند پرورش مي دهد . آموزش ضمن كار تجربه كاري و فرآيند جستجو براي كار از جمله مهاجرت و همچنين مراقبت از تندرستي همگي مي توانند امكان درآمد را افزايش دهند و در نتيجه به عنوان سرمايه گذاري در سرمايه انساني محسوب مي شوند . مفهوم سرمايه انساني ايده اي است مبني بر اينكه افراد توان خود را به طرق مختلف صرف ميكنند كه اين براي لذت هاي كنوني نيست بلكه براي سود آينده مالي و غير مالي مي باشد .

تمام اين پديده ها ؛ بهداشت ، تحصيل ، جستجو ي كار ، بازيابي اطلاعات ، مهاجرت ، و آموزش ضمن خدمت  ممكن است به عنوان سرمايه گذاري مورد بررسي قرار گيرد ، صرفنظر از اينكه افراد از طرف خودشان اين كار را ميكنند يا جامعه از طرف اعضايش . آنچه اين پديده ها را به هم پيوند ميدهد ، اين است كه چه كسي چه چيزي را انجام ميدهد ، و اين امر مسلم است تصميم گيرنده هر كه باشد چشم به راه آينده ميماند تا اعمال كنوني اش را توجيه كند .

سرمايه انساني در حال حاضر فعاليتهاي ظاهراً بي ارتباط را بهم پيوند ميدهد و بسياري از برنامه هايي كه در سالهاي اخير در پاسخ به بيكاري بيش از حد جوانان آغاز شده اند ، بطور فزاينده اي در تلاشند تا پيوندهاي نزديكتري بين تحصيل ، آموزش و تجربه كاري ايجاد كنند . برنامه هايي نظير طرح آموزش جوانان دربريتانيا و چندين برنامه مخصوص جوانان دراروپا براي ارائه دوره هاي متناوب تحصيل ؛شغلي  آموزش حرفه اي و تجربه كاري طرح ريزي شده اند در حاليكه اذعان دارند كه تمام اين فعاليتها بيانگر سرمايه گذاري در سرمايه انساني مي باشند.

منبع

زارعی،احمد(1393)، بررسی عوامل موثر بر میزان اثربخشی آموزش کارکنان شبکه بهداشت و درمان پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی،دانشگاه آزاداسلامی پردیس هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0