چگونگي پشتيباني فناوري ­اطلاعات از زنجيره ­تأمين

در عصر اطلاعات، تکنولوژی اطلاعات نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستم­های تامین داشته و خواهندداشت. قلب یک سیستم زنجیره تامین عبارت از سیستم پردازش سفارشات می‌باشد که بعنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و مایه تحرک صنعت و رنجیره تامین می‌گردد. در نتیجه هر قدر این سیستم ارتباطی بهینه‌تر باشد، زمان و هزینه عملیات در سیستم تامین به حداقل رسیده و سوددهی یا مزیت رقابتی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر عدم سرعت عمل در پاسخگوئی نه تنها باعث افزایش زمان و هزینه‌ها می‌گردد، بلکه باعث نارضایتی مشتریان، حمل و نقل اضافی، انبارداری و ذخیره‌سازی بیش از حد که منجر به افزایش خواب سرمایه می‌شود نیز می‌گردد.

بمنظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات و بهبود کیفیت آن، امروزه بکارگیری سیستم­های کامپیوتری یک امر مرسوم و در حال گسترش می‌باشد. از جمله کاربردهای سیستم‌های IT در سیستم‌های تامین عبارتند از: وارد نمودن سفارشات ، پردازش سفارشات ، کنترل انبار موجودی کالا، اندازه‌گیری عملکرد، نظارت بر حمل و نقل، پرداخت­ها و ذخیره‌سازی . همچنین استفاده از سیستم‌های IS، MIS، DSS و … نیز جهت پشتیبانی بهتر تصمیمات مدیران و بر اساس مدل های تصمیم‌گیری مرسوم می‌باشد.

اخیراً سیستم‌های دیگری همچون QR ، JIT، ECR   مدیریت خدمات مشتریان CRM و غیره … نیز به جمع نرم‌افزارها و سیستم‌های مورد استفاده در زنجیره تامین اضافه شده و مجموعاً در تلاشند تا انسجام  در کل زنجیره را بهبود بخشیده و منجر به کاهش زمان و هزینه گردند.نوآوری در زنجیره تامین نیازهای جدیدی را در سیستم­های اطلاعاتی و افرادی که آنها را مدیریت و توسعه می­دهند، ایجاد کرد. با وجودی که استفاده از سیستم­های اطلاعاتی برای بهبود زنجیره تامین یکی از رسالت­های مهم زنجیره تامین تلقی می­شود ولی مقدم دانستن فن­آوری بر طراحی استراتژیک و نیازمندی­های اطلاعاتی، یک اشتباه مکرر و رایج است. بیشتر اوقات موجب هدر رفتن تلاش­ها می­گردد.

مباحث مرتبط با سیستم­ها، چالش­های فراوانی را برای مدیران ارشد ایجاد کرده­است. دلایل بسیاری وجود دارد؛ مدیران ارشد ممکن است نتوانند هیچ هماهنگی را بین نیازهای­شان به سیستم­ها، توانمندی­های فن­آوری­های اطلاعاتی یا چگونگی پیاده­سازی چنین فن­آوری­های اطلاعاتی­ایی ایجاد کنند. آنها تنها آگاهی مبهمی از چگونگی کار کامپیوترها و توانمندی­های زیر ساخت­های اطلاعاتی، از قبیل شبکه­بندی، دارند. متناسبا؛  این مدیران اغلب نسبت به بخش­های فنی و بازاریاب­های نرم افزار خود بی تفاوت بوده و یا فقدان دانش شان، آنها را به سمت بی­تصمیمی سوق داده است .

مشکلات زنجیرۀ تأمین

مشکلات زنجیرۀ تأمین می تواند میان واحدهای کاری یک سازمان یا میان چند سازمان رخ دهد. یکی از نشانه های زنجیرۀ تأمین ناکارا، خدمات رسانی ضعیف به مشتریان است که مانع ارسال به موقع و مناسب محصولات یا خدمات می شود یا باعث ارائه محصولات با کیفیت ضعیف می گردد. سایر نشانه ها عبارتند از هزینه انبارداری بالا، از دست دادن درآمد، هزینه اضافه تسریع حمل و نقل و غیره .

منبع

ولی زاده،فهیمه(1393)، اطلاعات ارتباط بین به اشتراك گذاري و رفتارهاي مشارکتی با عملکرد زنجیره تأمین در شرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0