سنجش مهارتهای فرایندی

با توجه به اینکه در این پژوهش به دنبال بررسی اثر طرح پروژه های علمی بر رشد مهارتهای فرایندی درس علوم در دانش آموزان هستیم ، باید آزمونی طراحی و تدوین می شد که بتواند تا حد ممکن مهارتهای مذکور را با دقت بالایی مورد سنجش قرار دهد . سنجش برخی از مهارتهای مذکور مثل مهارت مشاهده کردن تنها در قالب آزمونهای عملکردی و پر کردن سیاهه رفتار برای تک تک دانش آموزان در موقعیت واقعی امکان پذیر می باشد و بعضی دیگر هم نه تنها از طریق آزمونهای عملکردی بلکه از طریق آزمونهای مداد کاغذی هم قابل سنجش می باشند . با در نظر گرفتن محدودیت های زمانی و بزرگی جامعه آماری ، پژوهشگر تصمیم گرفت تنها آن دسته از مهارتهایی را مورد سنجش قرار دهد که در قالب آزمونهای مداد کاغذی قابل سنجش می باشند و ارزشیابی آنها در مقیاس وسیع سهولت بیشتری دارد  . لذا استفاده از سوالات استانداردی که بتواند مهارتهای فرایندی را با حد اکثر دقت مورد سنجش قرار دهد در دستور کار قرار گرفت .

تیمز ( مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات وعلوم ) روندپیشرفت ریاضیات وعلوم را درپایه چهارم ابتدائی وسوم راهنمائی کشورهای مختلف ارزیابی می کند . تیمز محوراصلی مطالعات منظم انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی راتشکیل می دهد که با یک چرخه ی منظم چهارساله اجرا می شود. مطالعه ی تیمز تصویری نسبتا جامع و واقعی از عملکرد نظامهای آموزشی کشورها را درقالب برنامه ی درسی  قصدشده ، برنامه ی درسی اجراشده و برنامه ی درسی کسب شده در آموزش ریاضیات وعلوم پایه ی چهارم وهشتم رانشان  می دهد .

از جمله اهدافی که این مطالعه بین المللی در حوزه درس علوم دنبال می کند ارزشیابی مهارتهای فرایندی درس علوم می باشد که از مهمترین اهداف قصد شده در این حوزه یادگیری می باشند . این دسته از اهداف مهارتی درس علوم تنها به این حوزه یادگیری مرتبط نبوده و  به خاطر عمومیت و کاربرد این مهارتها در تمام حوزه های یاد گیری این دسته از مهارتها را مهارتهای یادگیری و یا مهارتهای تفکر هم می نامند . لذا هر ساله تعداد زیادی از سوالات آزمون تیمز با هدف سنجش مهارتهای فرایندی درس علوم طراحی می شود تا میزان تحقق اهداف قصد شده در برنامه درسی کشورهای شرکت کننده در این مطالعه را در حوزه یادگیری مهارتهای مذکور مورد سنجش و ارزشیابی قرار دهد .

از آنجایی که سوالات آزمون تیمز توسط کارشناسان آموزشی کشورهای شرکت کننده به دقت مورد بررسی قرار می گیرد تا روایی و پایایی آنها تایید شود ، لذا سوالات آزمون مذکور را می توان با اطمینان بالایی به عنوان سوالات استاندارد برای سنجش و ارزشیابی مهارتهای فرایندی در کودکان پایه چهارم و پنجم ابتدایی مورد استفاده قرار داد . بنابراین پژوهشگر سعی نمود سوالات آزمون خود را از میان سوالات قابل انتشار آزمون تیمز 2007 یعنی آخرین آزمون منتشر شده در زمان انجام پژوهش خود انتخاب نماید .در میان سوالات قابل انتشار تیمز آن دسته از سوالاتی که دارای برچسب کاوشگری علمی  بودند و به طور مستقیم با سنجش مهارتهای فرایندی درس علوم مرتبط می شدند توسط پژوهشگر انتخاب و آزمونی متشکل از 18 گویه تدوین و پس از بررسی مجدد از انظر روایی و پایایی در این پژوهش به عنوان پیش و پس آزمون گروههای آزمایش و گواه مورد استفاده قرار گرفت .

منبع

موسوی، سید حسین(1393)، تاثیر طرح پروژه علمی بر عملکرد دانش آموزان در مهارتهای درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0