عصب زيست شناسي رفتار هدفمند خوش بينانه

مفهوم سازي اشنايدر، از اميد به عنوان توانايي برنامه ريزي گذرگاه هايي به سوي اهداف موردنظر برخلاف موانع و برانگيخته شدن براي استفاده از اين گذرگاه ها، گوياي اين است که پژوهش در مورد عصب زيست شناسي رفتار برانگيزانده و هدفمند مي تواند همبسته هاي زيست شناختي اميد را روشن سازد . گري پيشنهاد کرده است که مقدار زيادي از رفتار هدفمند را دو مرکز کنترل متعارض در دستگاه عصبي مرکزي اداره مي کنند. پيکرينگ و گري، بیان می کنند که اينها سامانه فعال سازي رفتاري و سامانه بازداري رفتاري هستند. سامانه فعال سازی رفتاری بعنوان سامانه اي است که به ويژه به پاداش ها يا تقويت ها و سامانه بازداري رفتاري به عنوان سامانه اي که به ويژه به تنبيه پاسخ مي دهد مفهوم سازي شده اند. سامانه فعال سازی رفتاري با نشانه هاي پاداش فعال مي شود و رفتار روي آوري را کنترل مي کند. آن يک سامانه حرکت است. سامانه بازداري رفتاري با علايم تنبيه فعال مي شود و اجتناب نافعال را کنترل مي کند. آن سامانه توقف است. سامانه فعال سازی رفتاري که به احتمال براي رفتار خوش بينانه اهميت اساسي دارد توسط گذرگاه هاي دوپاميني مزوليمبيکي و مزوکورتيکي پشتيباني مي شود .

عصب زيست شناسي تعامل اجتماعي خوش بينانه

رشته ديگري از پژوهش ها به مطالعه خوش بيني در زنان در بافت روابط حمايت اجتماعي بر اُکسي توسين و مواد افيوني درونزاد تأکيد دارد . اُکسي توسين پپتيدي است که پس از تولد نوزاد از لب خلفي هيپوفيز رها مي شود. آن ترشح شير را به هنگام شير دادن و انقباضات رحمي را به هنگام تولد فرزند آسان مي­سازد. همچنين ممکن است فرايند وابستگي بين مادر و نوزاد و اداره فشاررواني از طريق جستجوي حمايت اجتماعي در زنان را تسهيل کند. اُکسي توسين در پاسخ به فشار رواني و حمايت اجتماعي رها مي­شود. آن فعاليت سمپاتيکي آدرنوکورتيکال- هيپوفيزي- هيپوتالاموسي را به صورت نزولي تنظيم مي کند و لذا واکنش هاي فشار رواني را کاهش مي دهد. همچنين تماس (خوش بينانه) با ديگران را که ممکن است بالقوه حمايت اجتماعي فراهم کنند، تحريک مي کند.

سطوح پائين پپتيدهاي افيوني درونزاد همچنين مي تواند به عنوان مشوقي براي جستجوي (خوش بينانه) تماس اجتماعي عمل کند. آن ها، همانند اُکسي توسين به هنگام تماس اجتماعي حمايتي و وابسته رها مي شوند. آنها فعاليت سمپاتيکي آدرنوکورتيکال- هيپوفيزي- هيپوتالاموسي را در پاسخ به فشار رواني و جدايي به طور نزولي تنظيم مي کنند و بدين وسيله پاسخ هاي فشارانگيز را کاهش مي دهند. سطوح بالاي پپتيدهاي افيوني درونزاد بطور ذاتي پاداش بخش هستند .

خوش بيني و اميد،احتمال همبسته زيست شناختي زيادي دارند،اينها ممکن است درگير موارد زير باشند:

  • کارکرد مؤثر سامانه هاي انتقال دهنده عصبي شامل سروتونين و نورآدرنالين؛
  • کارکرد مؤثر دستگاه ايمني؛
  • پيوند افزاينده گابا و توان فراموشي يا بازداري يادمان هاي رويدادهاي فشارانگيز؛
  • سامان فعال سازي يا آسان سازي رفتاري به ويژه فعال يا کارآمد شامل گذرگاه هاي دوپاميني مزوکورتيکي و مزوليمبيکي. در زنان اکسي توسين و سامانه هاي مبتني بر افيون درونزاد ممکن است با روابط حمايت کننده اجتماعي اميدوارانه مرتبط باشند.

منبع

جمشیدیان،شیما(1390)، پیش بینی امیدواری بر اساس مولفه­های معنویت با واسطه­ گری سلامت­ روان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه بین الملل شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0