ساختار زنجيره تأمين

زنجيره تأمين داراي شاخه ها و ريشه هاي زيادي است و اينكه چه تعداد از اين شاخه ها و ريشه ها بايد مديريت شود بسته به سطح مشاركت و همكاري در شبكه و همچنين ميزان ارتباط تخصيص داده شده در شبكه است. يعني بعضي از ارتباطات در زنجيره تأمين نياز به هماهنگي شديد و ارتباط زياد دارند چون سطح همكاري روي ميزان كنترل و مديريت ارتباطات اثر مي گذارد. شاخه‌ها و ریشه‌های زنجيره تأمين بناي ايجاد ساختار زنجيره تأمين هستند، ساختار زنجيره تأمين از سه قسمت زير تشكيل می‌شود:

الفاعضاء زنجيره

مهم‌ترین مبحث در مورد اعضاء آن است كه اهميت و بحراني بودن هر عضو دررسیدن به هدف توليد تعيين می‌شود تا در شبكه ميزان ارتباط، مشاركت و همكاري تجاري با آن مشخص گردد. منظور از اعضاء زنجيره تأمين تمام سازمان‌ها و واحدهاي اجرايي آن‌هاست كه در زمینه‌های عملياتي و مديريتي موجب افزايش ارزش‌افزوده كه در فرايند تجاري شبكه می‌شوند و در طراحي و ارائه محصول و ستاده براي بازار و مشتري اين شبكه فعاليت می‌کنند تأمین‌کنندگان قطعات و مواد به‌عنوان اعضاء تأمین‌کننده در شبكه نقش بسزايي در انجام عمليات شبکه‌دارند و بحث اصلي در مورد اعضاء دقت در انتخاب آن‌ها از بين داوطلبين بالقوه با در نظر گرفتن كليه معيارها و شاخص‌ها است. پس از انتخاب اعضاء آن‌ها رده‌بندی می‌شوند اين رده‌بندی به‌صورت عمودي انجام‌شده و رده‌ها به تأمین‌کنندگان جزء تقسيم می‌شوند. چنانچه هر رده اول نيز خود داراي رده‌های زیرشاخه به‌عنوان رده‌های دوم و سوم است.

ب ابعاد ساختاري شبكه (ساختار افقي و عمودي)

زنجيره تأمين داراي سه بعد ساختاري است:

1- بعد افقي ساختار

بعد افقي ساختار زنجيره تأمين به تعداد شاخه‌های افقي ساختار شبكه اشاره دارد كه مانند حيطه نظارت در ساختار سازماني می‌تواند وسيع يا كوچك باشد. براي يك شرکت فعال در صنايع دريايي می‌توان شاخه‌های ساخت كشتي، تعمير كشتي، ساخت سكوهاي دريايي، نصب سكو و… در شبكه ايجاد كرد.

2- بعد عمودي ساختار

بعد عمودي ساختار به تعداد عرضه‌کننده يا تأمین‌کننده در هر شاخه افقي اشاره دارد و یک شركت می‌تواند داراي ساختار عمودي باريك (تعداد تأمین‌کنندگان كم) ويا ساختار عمودي وسیع‌تر (تعداد تأمین‌کنندگان زياد) باشد.

3- بعد موقعيت افقي ساختار

اين بعد به جايگاه سازمان در شبكه اشاره دارد يعني يك شركت می‌تواند در زنجيره تأمين نزديك به تأمين مواد خام و قطعات باشد و يا در انتهاي شبكه نزديك به بازار مصرف و مشتري.

ج ارتباطات و اطلاعات درون شبكه

به اعتقاد بسياري از محققين اين قسمت از ساختار شبكه مهم‌ترین قسمت آن محسوب می‌گردد زيرا اگر ارتباطات به‌صورت صحيح و سالم در شبكه جریان نيابد ساير قسمت‌ها نيز دچار اخلال می‌شوند. پاسخگويي به نياز مشتريان مستلزم داشتن ارتباط و اطلاعات در كل شبكه است. مديريت يكپارچه زنجيره تأمين ميسر نخواهد بود مگر با ايجاد اطمينان در شبكه كه اطمينان در شبكه از جريان درست، سالم و دقیق اطلاعات و ارتباطات ناشي می‌گردد.

درگذشته روابط خريدار و فروشنده را قيمت و تا حدودي هم كيفيت كالاي مورد معامله تشكيل می‌داد و ساير معيارها و شاخص‌ها در روابط ديده نمی‌شد كه خودبه‌خود باعث كاهش تضمين ارتباط سالم و صحیح می‌شد. بعدها با درك اهميت اطلاعات و ارتباطات و حفظ انسجام زنجيره تأمين به اين قسمت اهميت خاص داده شد.

منبع

سلیمانی، بهنام(1394)، تأثیر قابلیت‌های‌ سیستم‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آژاد اسلامی واحد رشت.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0