رویکرد شناختی- رفتاری

دررويکرد شناختی- رفتاری تأکيد بر آن است که مفاهيم بطور عملياتی بيان شوند و اعتباريابی درمان بطور تجربی صورت پذيرد؛ بدين منظور در شرايط پژوهشی در کار بالينی روزمره، از طرح های آزمايشی گروهی و تک آزمودنی استفاده می شود. قسمت اعظم درمان، براساس رويکرد اينجا و اينک صورت می گيرد و فرض بر آن است که هدف عمده درمان، عبارت است از کمک به فرد به نحوی که بتواند تغييرات مطلوب را در زندگی خود پديد آورد. بنابراين تأکيد در درمان، متوجه فراهم آوردن فرصتی برای يادگيری های انطباقی جديد، و نيز ايجاد تغييراتی در فضای بيرون از حيطه بالينی می شود. حل مسئله، جزء مهم و جدایی­ناپذیر درمان را تشکيل می دهد. تمامی جنبه های درمانی و تغيير رفتار برای فرد توضيح داده می شود. درمانگر يا تغيير دهنده رفتار و درمانجو سعی می کنند ارتباط متقابلی برقرار کنند و به کمک یکدیگر راهبردهايی را برای مقابله با مسائل دقيقا مشخص شده، وضع نمايند .

آموزش ایمن سازی روانی

در زندگي روزمره وقايع کوچک و بزرگ بسياري وجود دارد که منجر به  استرس و فشار روانی مي شوند و معمولاً فرد کنترلي بر آن ها ندارد. اما مي توان  با تغییر نظر فرد،  مقابله با آن را تحت کنترل درآورد. روش ایمن سازي روانی مبتنی بر الگوی پیشگیری پنسیلوانیا یکی از برنامه های شناختی رفتاری است که در سال 1970 توسط مارتین سلیگمن پدر روانشناسی مثبت نگر در جهت تغییر سبک اسناد و کاهش پیامدهای هیجانی منتج از آن ایجاد شد. این برنامه از دو بخش عمدة شناختي و اجتماعي تشکيل شده است. در بخش شناختي تکنيک هاي اصلي مورد استفاده همان تکنيک هايي هستند که درمانگران شناخت گرا به منظور درمان افسردگي افراد مورد استفاده قرار مي دهند. در واقع در این بخش در زمينة  آموزش خوش بيني چهار مهارت اصلي: تکنيک شکار افکار خودآيند، ارزيابي افکار خودآيند، تلاش برای یافتن تبیین های جایگزین به هنگام مواجهه با شرایط و روبدادهای ناخوشایند و اجتناب از فاجعه پنداري به افراد آموخته می شود. همچنین در بخش اجتماعي برنامة پيشگيري پنسيلوانيا، همسو با برخي الگوهاي نظري موجود دربارة افسردگي به منظور کاهش چشمگير تجارب هيجاني منفي در بين افراد، بر نقش محوري عناصر اجتماعي مانند مهارت هاي حل مسأله و مهارت هاي اجتماعي جرات ورزی و مذاکره تأکيد مي شود. به بيان ديگر، در این برنامه تأکيد مي شود که فراهم سازي بستر مناسب براي افزايش مهارت هاي اجتماعی جرات ورزی و مذاکره افراد به منظور کاهش تجارب هيجاني منفي در بافت تعاملات بين فردي از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.

بمنظور تجهيز خزانة مهارتهاي حل مسألة افراد بر آموزش مهارت هايي زیر تأکيد مي شود:

  • درنگ کردن و انديشيدن،
  • از ديدگاه ديگران به امور نگريستن،
  • مشخص کردن اهداف و مطرح کردن راه حل هاي جايگزين،
  • انتخاب شيوه اي براي عمل به راه حل ها
  • آزمون اثربخشي راه حل هاي انتخابي

از این روش به ویژه در مدارس و کلینیک ها در ارتباط با دانش آموزباهوش و با استعداد،دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری دانش آموزان در معرض خطربمنظور برطرف کردن مشکلات انگیزشی،کاهش درماندگی آموخته شده،پیشرفت تحصیلی ازطریق ایجاد کنترل بیشتراستفاده می شود.

منبع

پهلوان نشان،سحر(1393)، اثر بخشی برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0