روش هاي درماني

روش هاي بسيار رايج شامل اين موارد است:

  • جراحي
  • پرتو درماني (راديو تراپي)
  • شيمي درماني
  • ايميونو تراپي
  • پيوند مغز قرمز استخوان
  • ژن درماني
  • نور درماني
  • حرارت درماني

با درنظرگرفتن نوع سرطان و ميزان پيشرفت آن ممکن است يک يا چند روش هم زمان، به ترتيبي که پزشک متخصص تشخيص مي دهد، مورد استفاده قرار گيرد. در موارديکه هنوز سرطان به جايي سرايت نکرده، يعني متاستاز صورت نگرفته، با جراحي ممکنست بهبود کامل حاصل شود.غالباً براي از بين بردن سلول هاي سرطاني باقي مانده در محل جراحي از اشعه (راديوتراپي) استفاده مي شود.اگر اندکي پيشرفته باشد يا پزشک گمان ببرد که ممکن است بجايي سرايت کرده باشد، از شيمي درماني هم استفاده مي کنند تا هيچ جا اثري از سلول هاي سرطاني باقي نماند. گاهي و به خصوص وقتي سرطان به جاهاي ديگر سرايت کرده باشد، ابتدا شيمي درماني انجام مي شود. چنان چه بعد از شيمي درماني غده هنوز وجودداشته باشد، آن را با جراحي برداشته و با اشعه (راديوتراپي) محل آن را مي سوزانند. نکته ي قابل توجه اين است که ترتيب استفاده از اين سه روش درمان در بهبود بيماري بسيار اهميت دارد و بايد بيمار از آن اطلاع داشته باشد. به جز اين سه روش درماني متداول، روشها و داروهاي ديگرهم مناسب با نوع سرطان و شرايط بيمار وجود دارد که امروزه مورد استفاده است.

آمادگي براي درمان

قبل از شروع درمان، بيمار نمي داند که چه عوارضي را تجربه خواهدکرد؛ بنابراين بهتر است خود را از لحاظ جسمي و روحي آماده کند تا درمان نتيجه ي بهتري بدهد. به اين چند نکته بهتر است توجه شود:

شجاعت و اميدواري: بيمار بهتر است با نگرشي مثبت با سرطان روبرو شود و به درمان اميدوار باشد. دلهره و ترس از درمان و عوارض آن، روحيه ي بيمار و در نتيجه سيستم دفاعي او را تضعيف مي کند. بايد توجه داشت که افراد قويتر عوارض کمتري تجربه مي کنند. بعضي عوارض موقتي بوده و به تدريج از بين مي رود؛ بعضي هم با دارو برطرف مي شود و قابل کنترل است.

رژيم غذايي مناسب: تغذيه ي خوب براي همه لازم است؛ به خصوص براي بيمار سرطاني؛ چون نيروي بدني بيشتر به ترميم بافت هاي آسيب ديده، مقابله با سرطان و عوارض ناشي از روش هاي درماني کمک مي کند. تغذيه ي مناسب سيستم دفاعي را نيز تقويت و شانس درمان را بيش تر مي کند. جسم و روحيه ي قوي تحمل دريافت داروي بيش تري دارد. در طول مدت درمان به خصوص شيمي درماني معمولاً بيمار از عوارض ثانوي آن رنج مي برد؛ در نتيجه به رژيم غذايي نياز دارد تا نيروي خود را بازيابد و بتواند در مقابل سرطان و دارو مقاومت کند. در اين رژيم، غذاهاي پر انرژي و پروتئين دار از قبيل شير، پنير و تخم مرغ پخته، تجويز مي شود. اگر بيمار از لاغري رنج مي برد، غذاهاي چرب مانعي ندارد. اگر بيمار اسهال داشته باشد، بهتر است از خوردن مواد غذايي سلولز دار خودداري کند. ممکن است بيمار در اثر سرطان و درمان دچار عوارضي شود که قادر به خوردن غذا نباشد که  مي توان از لوله ي تغذيه براي غذا خوردن به صورت مايع استفاده کرد. اگر بيمار مشکل هاضمه داشته باشد، مي توان به وسيله ي سرم از طريق رگ خوني مواد غذايي تزريق کرد.

پيشگيري از سرطان

اقداماتي که مي تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد:

  • محافظت در برابر عوامل سرطان زا (مواد شيميايي، پرتوهاي مضر و ويروس ها و باکتري ها)
  • خوردن ميوه و سبزي به پيش گيري از سرطان کمک مي کند .

منبع

اسماعیلی زاده،سمیه(1393)،اثربخشی رواندرمانی حمایتی گروهی برامیدبه زندگی کودکان سرطانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0