رفتار شهروند سازمانی در مدیریت آموزشی

گرچه همه ی سازمان ها،نیاز مبرم به کارکنانی با رفتار شهروندی بالا دارند ولی نیاز مدیریت بر سازمان های آموزشی، به ویژه مدارس، بسیار چشمگیر تر است. حالت نرم افزاری و جنبه های فکری و انتزاعی  فراوان امور آموزشی و یادگیری  آنها را همواره در معرض  چالش های مداومی که اصطلاحات متنوع، گسترده و همیشگی را در آنها الزامی می سازد.نظام آموزشی مدرن علی رغم پویایی بسیار با مشکلات نظارتی  و محیطی با حساب خواهی و کمی کردن اهداف برای مدیران روبرواست .

بنابراین و به عنوان یک جز سازنده برای رسیدن به اثربخشی در مدیریت آموزشی و مدارس عمل می کنند از این گذشته، وقتی قرار می دهد. که امروز معانی مشاغل آموزشی به ویژه ناشی از ورود اطلاعات، ارتباطات و فناوری در هاله ای از ابهام فرو رفته است، اصطلاحات  درون بافت اقدامات مدیریت  آموزش و مدیریت مدارس بیشتر به معلمانی احساس نیاز می کند که قطع نظر از نیازهای شغلی آنها خواهان  شرکت در تغییرات منجر به موفقیت سازمان باشند.

 این همه اهمیتی که رفتار شهروندی سازمانی در توسعه مدیریت آموزش و مدارس دارد متاسفانه نمی توان شاهد زیادی دال بر مفهوم سازی رفتار شهروندی سازمانی مدیران در مدارس یافت و با توجه به نظر زین آبادی و بهرنگی 1387 زمانی این ضعف و محدودیت آشکار و بارزتر می شود که ملاحظه شود در داخل کشور تاکنون نتایج هیچ پژوهشی درباره رفتار شهروندی سازمانی در مدارس منتشر نشده است. دلایل این کمبود را از چند منظر مورد توجه دقیق قرار داده اند:  اولاً رفتار شهروندی سازمانی، خاستگاهی بیرون از مدیریت آموزشی  و مدرسه دارد و نخستین بار است که نظریه پردازان غیرآموزشی آن را در سازمان های غیر آموزشی ارائه می کنند. همین امر ممکن است پژوهشگران را نسبت به روایی آن برای مدارس، اندکی با تردید مواجه کرده و در آنان انگیزه های پژوهشی زیادی ایجاد نکرده باشد.

ثانیاً از آنجا که رفتار شهروندی سازمانی متغیر نوپایی است، ممکن است که اهمیت و نقش مهم این متغیر هنوز بطور کامل و گسترده درک نشده باشد. خوشبختانه از سال 2000 به بعد اشتیاق پژوهشگران به رفتار شهروندی سازمانی در مدیران  افزایش یافته و در کانون توجه پژوهشگران حوزه رفتار سازمانی در مدیریت آموزش مدرسه قرا گرفته است. اما با تمام تلاش های صورت گرفته شاید بتوان گفت که هنوز حجم بالایی از ویژگیها و پراکندگی این متغیر مهم در مدیریت آموزش مدارس ناشناخته مانده باشد.

منبع

 کاوسی، پری(1394)، رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0