تعریف سکوت سازمانی

در تعریف سکوت سازمانی، این واژه را معادل  وفاداری در نظر می گرفتند و بیان می کردند که بیان نکردن نگرانی ها و نظرات در واقع چیزی جزء اشتباهی نیست؛ اما مطالعات جدید نشان می دهد که جو سکوت در سازمان ها  می تواند منجر به پدیده های نامطلوب سازمانی شود.سکوت کارکنان در سازمان را می توان به عنوان خوداری کارکنان از اظهار نظرهای خالصانه و حقیقی خود در باره اوضاع و احوال و وقایع سازمانی به آنهایی که در جایگاهی قرار دارند که می توانند روی این شرایط تأثیر گذار باشند تعریف کرد.

پيندرو هالوس، سكوت سازماني را يك رفتار آگاهانه، ارادي، هدفمند و فعالانه بيان مي كنند. در واقع، سكوت سازماني يك فرايند سازماني ناكارا ست كه هزينه بر و تلاش بر است و می تواند اشكال مختلفي مانند سكوت جمعي در جلسات، سطوح پايين عملگرايي در طرح و برنامه هاي پیشنهادی، سطوح پايين آواي جمعي و… داشته باشد.

اگر چه سکوت سازمانی بطور كلي به عدم ابراز ايده ها، اطلاعات و نظرات كاركنان بطور عمدي اطلاق مي گردد، اما با توجه به انگيزه هايي كه در كارمند براي سكوت وجود دارد، ماهيتآن متفاوت خواهد بود. برخي اوقات سكوت مي تواند به دليل تسليم بودن فرد نسبت به هر شرايطي، گاهي به دليل ترس و وجود رفتارهاي محافظه كارانه و برخي اوقات نيز به منظور ايجاد فرصت براي ديگران و اظهار عقايد آنها باشد.

موریسو نومیلیکان(2001) نیز، سکوت سازمانی را بع نوان پدیده ای اجتماعی در نظر می گیرند که کارمندان در آن از ارائه نظرات و نگرانی های خود در مورد مشکلات سازمانی امتناع می ورزند. واکولا(2006 ) سکوت سازمانی را امتناع از بیان نظرات و اعتقادات درباره ی مسائل و مشکلات سازمانی تعریف می کند. واکولا و دیمیتریس(2005) سکوت سازمانی را به عنوان یک پدیده جمعی و تمایل کارکنان برای مطرح نکردن نظریات  و نگرانی هایشان نسبت به مسائل سازمانی، به خاطر ترس از عکس العمل های منفی و  یا مورد بی توجهی قرار گرفتن تعریف می کند

پیندر و هارولز(2001) که مطالعات مهمی در مورد  سکوت سازمانی داشته اند آن را اینگونه تعریف می کنند، افرادی که در درون یک سازمان کار می کنند به طور عمدی و هدفمندی  از اظهار نظر درباره رفتار، شناخت و ارزشیابی های عاطفی در مورد شرایط سازمان به افراد( مدیران / رهبران) یا افرادی که به نظر می رسد قادر باشند تغییر یا اصلاحاتی انجام دهند؛ خود داری می کنند.

منبع

کریمی، سمیه(1395)، بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر کاهش استراتژی سکوت سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان اداره اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0