دیدگاه های معتقدان به آثار  منفی  دین برسلامت

آیا ممکن است دین برای تندرستی خوب نباشد ؟ بنا بر نظر عده قابل توجهی  از متخصصان  سلامت روانی ، این دقیقا  چیزی است که رخ می دهد ، استدلال  شده است که دین یک اثر  روان رنجوری  دارد که باعث  انعطاف ناپذیری  روانی ، ناپایداری  عاطفی  و سرکوب  نا سالم  غرا یز  طبیعی می شود . در بهترین شرایط  ، غالب  پزشکان دین را  بی ضرر می بیند ، اما آنها  را نامربوط  با تندرستی یا مراقبت  بهداشتی  می دانند و لذا مسائل دینی غالبا در حین  دیدار پزشک  مورد بحث  قرار نمی گیرند، مگر آنکه با معالجه ی  پزشکی  تداخل  پیدا  کند.

الف) زیگموند فروید :

تقریبا  60 سال پیش ، فروید ، که  او را پدر روان پزشکی جدید می­نامند ، به طور قانع  کننده­ای استدلال کرد که دین با روان رنجوری اتباط دارد . او که درباره این موضوع دغدغه­ی بسیاری داشت، بیشتر از  ده سال  از آخرین  سالهای حیاتش را  درباره­ی  اثرات  روان رنجوری دین روی سلامت  روان  صرف  کرد  فروید  در کتاب آینده ی یک توهم کرد که دین  باقیمانده­ی روان رنجوری عقده­ی  ادیپ  است  و درمان  آن  نیاز  به  دین  را کم  می کند  و آن  را با فرایند­های آگاهانه ­تر  و از لحاظ  عاطفی  سالم تر  جایگزین  می سازد.

ب) آلبرت  آلیس :

دکتر آلیس ، بنیانگذار  و رئیس  موسسه  درمانی  عاطفی  , عقلانی در نیویورک  ، بخاطر که  در توسعه ی  معالجه ی  رفتاری , شناختی  دارد مشهور است . آلیس تفسیر خودش را  از دین  در شماره ای از  مجله ی  روان شناسی  مشاوره ای و بالینی  نوشت ، نشریه ای که سرآمد مجلات انجمن  امریگایی روان شناسی  است : دین  درونی  ، سنتی  و جزم گرا  یا چیزی  که ممکن است تدین نامید ، شود . بطور عمده با ناراحتی های عاطفی مرتبط است . مردم بطور وسیع خود را با ایمان قوی  ، با  باید های مطلق  نارا حت می کنند و بسیاری از مردم که بطور جزمی  به نوعی به دین اعتقاد دارند این مطلق های مخرب تندرستی را باور داردند. شخصی که از نظر عاطفی سالم است ، انعطاف پذیر ، باز ، مداراگر و متغییر است ، و شخص دینی متعبد متمایل است که غیر قابل  انعطاف، بسته، نابردبار و تغییر ناپذیر باشد. بنابراین ، تدین از جهات متعددی معادل با تفکر  غیر منطقی و آشفتگی عاطفی است.

ج) وندل  واترز:

دکتر واترز، یک پزشک مورد احترام و استاد روان پزشکی  دانشگاه مک مستردر ایالت  آنتاریوی  کانادا  و تحلیل گر روان پزشکی است . او در سال 1992، کتابی تحت عنوان ؛ تز مهلک منتشر کرد . و در مقدمه ی آن چنین می نویسد: اصول این کتاب، مبتنی بر تجارب بالینی سالهای بسیار، این است که علی رغم آرامش ادعا شده در پیام مسیحی، عقاید و آموزش های مسیحی که عمیقا در جامعه ی غربی ریشه دوانده است، با توسعه و نگهداری سلامت کامل ناسازگار هستند. دکتر واترز در ادامه توضیح می دهد که چگونه ممکن است آموزش دینی  نقش مهمی را در شکل گیری بیماریهای روانی خاص مثل دیوانگی، افسردگی و اختلالات روان پزشکی مهم دیگر ایفا کند .

منبع

سیدمیرزایی،سیده زهرا(1394)، پیش بینی سلامت روان بر اساس باورهای مذهبی و هوش اجتماعی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0