دیدگاه منبع محور در خصوص قابلیت های پویا سازمانی

دیدگاه منبع محور در خصوص قابلیت های پویا فقط بیان می کند چرا یک کسب و کار در یک زمینه به موفقیت دست یافته است و درك و شناخت درستی از اینکه چگونه این کسب وکار توانسته خود را با موقعیت فعلی تطبیق بخشد بیان نمی کند و تنها بر فرآیند هایی که به بهره برداري از فرصت هاي جدید ختم می شوند اشاره می کند . در واقع ما به دستور العمل هایی نیازمندیم که به وسیله  ی آنها بتوان بین منابع شرکت و تغییر در فرصت هاي بازار ارتباط و تعادل ایجاد نمود . یکی از دلایل این عدم تمرکز این است که چنین مکانیسم هایی به آسانی قابل مدیریت و پیگیري نبوده و اغلب منفرد می باشند و بر اساس آگاهی و دانش ضمنی و دیدگاه هاي اجتماعی و حسی به دست می آیند.

دیدگاه قابلیت هاي پویا در پاسخ به انتقاد وارده به دیدگاه منبع محور شکل گرفته است این دیدگاه بیان می کند که چگونه مدیریت یک کسب وکار مکانیسم ها و فرآیند هاي را ایجاد کند که بین تغییرات و محیط آشفته  ی بیرونی و بازارهاي رقابتی پیش روي شرکت در حوزه ی  محصولات تعادل وجود داشته باشد. در این دیدگاه بیشتر از تحلیل وضعیت فعلی شرکت به بررسی سؤالاتی از قبیل ” چراها و در کجا ” پرداخته می شود . قابلیتهاي پویا زیر مجموعه اي از منابعی است که به شرکت اجازه می دهد فرآیند ها محصولات جدید ایجاد نماید . این دیدگاه الگوهایی از فعالیت هاي عمومی را نمایش می دهد که سازمان به واسطه آنها می تواند منابع خود را دائمأ تولید کرده و مورد ارزیابی قراردهد و اثربخشی خود را در رؤیارویی با مقتضیات بازار افزایش داده و بهبود بخشد.

ادبیات موجود در دیدگاه DC  در مورد شیوه هاي آماده سازي کسب وکار جهت بهره برداري از فرصت هاي جدید در بازارهاي آتی می باشد. به خصوص تمرکز ویژه بر قوانین و مکانیسم هاي راکد و نهفته اي است که منجر به خلق تمایز و پرهیز از کپی برداري می گردند . قابلیت هاي پویا همچنین بین وضعیت فعلی و وضعیت آینده توازن برقرار می کند . که این فرآیند شامل مدیریت خلق محصولات جدید ، مدیریت عملیاتی تولیدات فعلی ، تقویت و بهبود صلاحیت هاي فعلی و حذف نارسایی هاي قدیمی می باشد. تز و همکاران (1997) مفهوم قابلیت هاي پویا را توانایی کسب و کار در ادغام ، تشکیل وبازسازي صلاحیت ها و قابلیت هاي داخلی و خارجی در رویارویی با محیط هاي متغیر می داند . ما در این جا درباره قابلیت ها و توانایی هاي یک شرکت در بازسازي صلاحیت ها و منابع فیزیکی که سرعت تغییرات را افزایش داده و منجر به هماهنگی با تغییرات محیط کسب وکار می شود صحبت می کنیم دیدگاه قابلیت هاي پویا به ویژه بر به کارگیري منابع دانش تأکید دارد دیدگاه قابلیتهاي پویا و دینامیک تنها بر منابع داخل مرزهاي سازمان تأکید نداشته بلکه در برگیرنده فرآیند هایی است این دیدگاه نه تنها بر خروجی ها بلکه به طور غیر مستقیم بر توانایی هاي عملیاتی و مرزهاي سازمان نیز اثر گذار می باشد دیدگاه قابلیتهاي پویا و دینامیک تعیین کننده ی منابع صلاحیت و شایستگی ، قابلیت هاي مدیریتی و تعهدات بلند مدت عناصر کلیدي درون یک کسب وکار می باشد . به همین دلیل براي کسب و کارهاي کوچک یک ابزار محسوب می شود گران و پر خرج به عنوان مثال R&D بخش تحقیق و توسعه لوازم آزمایشگاهی گران قیمت و تیم تحقیقاتی داشته باشد . زمانی که صرف تعین چشم انداز و رسالت سازمان و تهیه ی ابزار جدید می شود ، تمرکز مدیران را از کارکردهاي فعلی سازمان دور می کند .همین طور قابلیت هاي دینامیک ابزاري جهت تغییر محیط و دست و پنجه نرم کردن با مخاطرات کارآفرینانه است .

میزان اثر گذاري این دیدگاه تحت تاثیر میزان پویایی محیط در هر زمینه اي متفاوت می باشد . در محیط هایی با درصدتغییرات آرام در ساختار صنعت ، قابلیت هاي دینامیک بیشتر در جهت انطباق فعالیت ها با تغییرات به کار می روند. در محیط هاي آشفته با تغییرات مداوم در ساختار صنعت ، تکنولوژي و رقابت ، قابلیت هاي دینامیک تجربی بوده و بر دانش و آگاهی هاي جدید تأکید داشته و تلاش می کند تا شرکت را با منابع جدید و خروجی هاي پیش بینی نشده پیوند دهد. در کسب و کارهاي کارآفرینانه نوظهور ، قابلیت هاي دینامیک ممکن است به عنوان منابع حاکم بر فعالیت ها به کار در کسب و کارهاي استقراریافته ، این دیدگاه ممکن است به عنوان  منابعی دست نیافتنی یا منابعی که نادیده گرفته شده اند در نظر گرفته شود . منابعی که قابلیت هاي دینامیک را تأمین کرده و عرضه می کنند داراي زمینه هاي منحصر به فرد بوده و پیگیري آنها امري دشوار به نظر می رسد . دیدگاه منبع محور به واسطه ی ادغام با تئوري هاي کارآفرینی مسیري به سمت ایجاد الگوهاي استراتژیک جدید ایجاد نموده است . دیدگاه منبع محور در جستجوي قابلیت ها و ظرفیت هایی است که منجر به ایجاد مسیر هاي جدید ، بازسازي منابع موجود ، تأمین منایع جدید ، ادغام ظرفیت هاي جدید و قدیم و ایجاد الگوهاي جدید می شوند. در این تحقیق تلاش ما جهت یافتن بسترهایی است براي تحلیل و توسعه قابلیت هاي دینامیک که این کار با استفاده از تحقیقات تجربی در سایر زمینه هاي مدیریتی از قبیل تئوري هاي سازمان ، تئوري هاي یادگیري و تحقیقات کارآفرینی انجام می پذیرد.

منیعی، شیرین(1395)، بررسی تاثیر قابلیت های پویا سازمانی بر عملکرد سازمانی بر اساس مدل کارت امتیازی توزان با تاکید بر استراتژی های زیست محیطی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0