رهبری خدمتگزار چیست؟

نوع و سبک رهبری، یکی از مهم­ترین عوامل بقا و بهره­وری سازمان­هاست. همان­طور که بهره­گیری از سبک مناسبی از رهبری ممکن است به افزایش بهره­وری منابع انسانی منجر شود، در سوی دیگر، استفاده از سبک‌های نادرست آن نیز ممکن است به ترک خدمت کارکنان منجر شود. رهبری خدمت‌گزار  سبکی جدید از رهبری به ­شمار می‌رود که بر اساس خدمت­رسانی به کارکنان و دستیابی آنان به اهداف فردی خویش استوار است. با بررسی نقش رهبری خدمت‌گزار بر متغیرهایی مثل رضایت شغلی، اعتماد سازمانی، توانمندسازی و تحول سازمانی، می‌توان به این نتیجه رسید که این سبک از رهبری، تا حد بسیار زیادی نیاز کارکنان را در سازمان برآورده ساخته و کارکنان به واسطه آن نهایت تلاش خود را در راستای دستیابی به هدف­های سازمان به کار خواهند بست. نظریه رهبری خدمت‌گزار  برای نخستین بار توسط ” رابرت گرین لیف” در سال 1977 در مقاله “خدمت‌گزار  در نقش رهبر” مطرح شد. درحالی که نظریه‌های سنتی رهبری بر مبنای نظریه عاملیت تدوین شده بودند، نظریه رهبری خدمت‌گزار  بر اساس تئوری خادمیت بنیان نهاده شد.

تئوری­های سنتی رهبری مبتنی بر مدل سلسله مراتبی بوده­اند که قدرت در بالای سازمان وجود داشت و دستورات را از بالا به پائین دیکته می‌کرد و پیروان در سطوح پائین­تر به عنوان یک عضو سازمانی، ملزم به پیروی از این دستورات بوده­اند.

گذشته از این، محیط کار در حال تغییر، محققان زیادی را بر آن داشته که تئوری­های سنتی در زمینه رهبری را مورد بازبینی قرار داده و تئوری­های متناسب با این عصر و دوره را عرضه کنند. ترکیب نیروی کار نیز تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. تا کنون مدل­ها و تئوری­های متفاوتی از رهبری ارائه شده است که در این میان رهبری خدمت‌گزار از جمله تئوری­هایی به شمار می‌رود که با شرایط فعلی تناسب و سازگاری داشته و می‌تواند راهنمایی عملی برای مدیران و رهبران سازمان­ها باشد و راه حل‌های مناسبی برای مشکلاتی که سازمان­ها با آن روبرو هستند ارائه دهد(لایدن و همکاران، 2008). تئوری رهبری خدمت‌گزار به عنوان یک سبک اخلاقی اثربخش در رهبری و مدیریت در بین تئوری­های رهبری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. این تئوری را می‌توان یکی از سبک­های ایده آل در توجه به عوامل انسانی بشمار آورد. افراد در ساختارهای سنتی به ­عنوان خدمت‌گزار رهبران به حساب می‌آیند و این در حالی است که درمدل ” هرم وارونه ” رهبران، خدمت‌گزار  پیروان خود قلمداد می‌شوند. لذا چنین سازمان­هایی به رهبرانی نیاز دارند که در پایین هرم سازمانی و در سطوح پایین سازمان حضور داشته و به پیروان خدمت کنند، در نتیجه می‌توان مدل هرم وارونه را ذات و جوهره رهبری خدمت‌گزار به شمار آورد. رهبری خدمت‌گزار را می‌توان به عنوان دیدگاهی با قدمت طولانی به شمار آورد که به تدریج احیا گردیده و در نهایت نیز به صورت یک رویکرد ایده آل و انقلابی در راستای پاسخ به نیازهای روز افزون توسعه منابع انسانی در محیط کسب و کار متغیر مطرح گردیده است.

روابطی که براساس اعتماد و خدمت بنیان نهاده شده­اند، پایه‌هایی برای تأثیرگذاری رهبری خدمت‌گزار هستند. گرین لیف معتقد است که اعتماد، نقطه عطفی برای رهبری خدمت‌گزار است، چرا که مشروعیت رهبری با اعتماد شروع می‌شود. او خاطر نشان کرد که تنها به افرادی می‌توان اعتماد کرد که تجربه استواری در خدمت‌گزاری به سازمان­های خود داشتند. او تأیید کرد که در رهبری خدمت‌گزار، فردی شایسته رهبری است که به دلیل مقام رفیعش یک خدمت‌گزار  مورد اعتماد است. رهبران خدمت‌گزار مورد اعتمادند، چون آنها با پیروان همدل بوده و از سوی پیروان کاملاً پذیرفته می‌شوند. آنها به­دلیل اعتبارشان که ناشی از بینش شهودی استثنایی شان است و به این دلیل که آنها سرمشق دیگران هستند مورد اعتمادند.

اعتماد و احترام در شرایطی بیشتر می‌شود که در جامعه، مسئولیت هر فرد در قبال دیگری و مسئولیت همه در قبال یک فرد مشخص باشد. گرین لیف نشان داد اعتماد سازمانی زمانی خلق می‌شود که متولیان(رهبران) به این دلیل به عنوان خدمت‌گزار پذیرفته می‌شوند که سازمان را درک می‌کنند و نگران تمامی‌ افراد سازمان هستند. وی خاطرنشان ساخت که رهبرانی مسئولیت سطوح و انواع عملکرد سازمانی را در دست دارند که استحقاق مورد اعتماد بودن را دارا باشند.

بنابراین از نظر گرین لیف، رهبری خدمت‌گزار  هم حاصل و هم مقدمه اعتماد به رهبری و اعتماد سازمانی هستند. این امرممکن است به واسطه این واقعیت باشد که رهبری خدمت‌گزار  درک درستی رهبری را افزایش می‌دهند.نایر معتقد است که ما بایستی خدمت‌گزاری را محور قرار بدهیم هرچند که قدرت همیشه با رهبری همراه بوده است ولی تنها استفاده مشروع از قدرت خدمت‌گزاری می‌باشد.

گراهام رهبران ایده آل را رهبرانی بصیر، عملگرا و الهام­بخش می‌داند. رهبری ایده آل همواره به خدمت­رسانی به پیروان و احترام به شأن و مقام آنها استوار است. این رهبران همواره تمایل زیادی به پرورش کارکنان و تأثیر بر رشد و پیشرفت سازمان نشان می‌دهند و از این طریق می‌توانند به حداکثر پتانسیل‌های کارکنان خود دست یابند.

باس نقطه قوت تئوری رهبری خدمت‌گزار  را در این می‌داند که با توجه به تغییرات وسیعی که در جوامع و به تبع آن در سازمان­ها رخ داده، این تئوری می‌تواند نقشی مهم و حیاتی در آینده رهبری سازمانها و جوامع ایفا کند. وی معتقد است که مفهوم رهبری خدمت‌گزار ، به عنوان یک تئوری جدید و پر طرفدار در زمینه رهبری نیازمند تحقیقات تجربی بیشتری است.

رهبر خادم برای حقوق کارکنان احترام قائل است و زمینه‌های لازم برای مشارکت و همکاری آنها را در امور سازمان فراهم می‌آورد. اگر چه در سال­های گذشته تحقیق و پژوهش در زمینه رهبری خدمت‌گزار افزایش چشمگیری داشته ولی همچنان در متون مدیریتی، دانش کمی‌ در زمینه شرایط و پیش زمینه‌های ظهور رهبران خدمت‌گزار  وجود دارد. به عبارت دیگر اگرچه ارزش­های مهرورزی، تواضع و فروتنی، نوع دوستی، سرپرستی و خدمت‌گزاری، آینده­نگری و دوراندیشی، چشم انداز، توانمندسازی و تعهد به رشد افراد، آگاهی، همدلی، گوش دادن و… از محوری­ترین و اساسی ترین ارزش­ها در رهبری خدمت‌گزار  به شمار می‌روند ولی مدل‌ها و تئوری‌هایی که تا کنون ارائه شده، منبع و منشأ این ارزش‌ها را عنوان نکرده­اند. ساندیا و پکرتی(2010) بر این عقیده هستند که اعتقادات و باورهای معنوی در رهبران و همچنین معنویت در سازمان را می‌توان به عنوان متغیرهای اساسی تأثیرگذار بر ظهور رهبران خدمت‌گزار در سازمان بر شمرد.

آنها معتقدند که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و وجود یکی از این دو بدون وجود دیگری شرایط را برای شکل گیری، ادامه کار و اثربخشی رهبران خدمت‌گزار دشوار می‌کند. همان­گونه که وجود معنویت در محیط کاری می‌تواند برای رهبرخدمت‌گزار تسهیل کننده باشد و امکان به کارگیری رهبری خدمت‌گزار را از دیدگاه مدیران و کارکنان تسهیل نماید، رهبران خدمت‌گزار نیز می‌توانند با فعالیت و اقدامات خود در بهبود و تقویت جوّ معنوی در سازمان نقش مثبت و سازنده­ای داشته باشند. پیتر دراکر (2001) معتقد است که در سازمان­های قرن 21 که مهم­ترین ویژگی آنها اتکا به دارایی­های دانشی است، اعتماد به کارکنان برای ایجاد و توسعه دانش، پارادایم جدیدی را در رهبری می‌طلبد که تمرکز اصلی آن بر توانمندسازی پیروان باشد. گرین لیف (1970) این پارادایم جدید را سبک رهبری خدمت‌گزار  نامیده است.

هدف اولیه رهبر خدمت‌گزار، خدمت کردن بدون توجه به نتیجه خدمت است. رهبری خدمت‌گزار  معتقد است که اهداف سازمانی در درازمدت تأمین خواهد شد، آن هم تنها زمانی که رشد، بهبود و سلامتی عمومی‌ افرادی که سازمان را تشکیل می‌دهند تأمین شود. مسئولیت اصلی و اولیه رهبر خدمت‌گزار، رابطه با مردم است و این که این رابطه بر کار و تولید سازمانی مقدم است. رهبران خدمت‌گزار فرهنگ احترام به شأن و مقام انسانی را در سازمان پرورش می‌دهند. زمانی که رهبر خدمت‌گزار  ارزش­های مشارکت کارکنان را در محیط کاری ترویج می‌دهد، در واقع قصد دارد که روح جمعی را در بین کارکنانش ترویج دهد.

سازمان­هایی که به استراتژی‌های توسعه­ی خود می‌اندیشند، می‌دانند که توسعه باید از رهبران و منابع انسانی آغاز شود، چراکه انسان­ها سرمایه اصلی سازمان­ها محسوب می‌شوند. در این میان سازمان­هایی موفقند که رهبران آنها بتوانند این سرمایه‌های ارزشمند را بسیج کرده و شایستگی و تعهد آنان را شکوفا نمایند. رهبری خدمت‌گزار، توان و پتانسیل زیادی در جهت بهبود رهبری سازمان دارد. رهبر خدمت‌گزار، دارای انگیزه بالایی برای تمرکز بر نیازهای پیروان است و خدمت کردن به آنان را در هسته و مرکز امور خود قرار می‌دهد.

جان ماکسول، 21 قانون را به عنوان قوانین انکارناپذیر رهبری بیان می‌دارد و معتقد است هر چه افراد این قوانین را بهتر بیاموزند، مدیر و رهبر بهتری خواهند شد. او بیان می‌کند که این قوانین را رهبران باید بیاموزند تا دیگران از آنها پیروی کنند. او در قانون 18، قانون ایثار و ازخودگذشتگی، بیان می‌دارد که رهبران باید از منافع خود بگذرند تا ارتقا یابند.همچنین در کتاب ” صفت­های بایسته یک رهبر” که 21 خصوصیت را برای رهبران مؤثر بیان می‌کند در خصوصیت نوزدهم اشاره می‌دارد که رهبران قبل از آن­که به فکر خود باشند باید به فکر دیگران باشند. بنیس معتقد است که سازمان­های آینده، سازمان­هایی هستند که به صورت شبکه ای، خوشه­ای، تیمهای چند منظوره، ماتریسی و هر چیز دیگر هستند به جز سازمان­های هرم گونه که رهبران در رأس هرم و افراد در پایین قرار می‌گرفته اند.

در دنیای کنونی که آن را عصر پسانوگرایی یا پست مدرن می‌نامند ویژگی­های رهبری بسیار متفاوت است و سبک رهبری خدمت‌گزار در کانون فعالیت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا مدیر خدماتی را به کارکنان ارائه می‌کند که آنها به نوبه خود خدماتی را نیز به مشتریان ارائه می‌کنند.

از رهبری خدمت‌گزار  تعاریف مختلف و زیادی به وسیله نظریه پردازان و محققان در زمان­های مختلف بیان شده که در این جا به تعدادی از آنها اشاره می‌شود: رهبری خدمت‌گزار  یکی از نظریه‌های رهبری است که علایق پیروان را بر علایق شخصی رهبر مقدم می‌دارد و بر رشد فردی و توانمندسازی پیروان تأکید دارد.گرین لیف در تعریف رهبری می‌گوید: در مرحله اول با احساس طبیعی فرد برای خدمت، شروع می‌شود، سپس انتخاب آگاهانه او را به اشتیاق به رهبری می‌کشاند. تفاوت در مراقبتی است که توسط خادم تجلی پیدا می‌کند و خادم در مرحله اول سعی می‌کند مطمئن شود نیازهای بسیار ضروری کارکنان برآورده شده است.رهبری خدمت‌گزار  عبارت است از درک و عمل رهبر به گونه­ای که منافع دیگران را بر تمایل و علاقه شخصی خویش مرجح می‌داند. رهبری خدمت‌گزار بر افراد که پیروان او هستند تأکید و تمرکز دارد.

اسپیرز رهبری خدمت‌گزار را این گونه تعریف می‌کند: یک رهیافت تحولی به زندگی و کار. اساساً رهبری خدمت‌گزار  یک شیوه بودن است که پتانسیل ایجاد تغییر مثبت در کل جامعه را دارد. در تعریفی دیگر گرین لیف، رهبر خدمت‌گزار را کسی می‌داند که دید مشترکی از موفقیت ترسیم می‌کند. آنها تلاش می‌کنند پیروان خود را رشد دهند و به جای استفاده از قدرت برای سلطه و نفوذ بر آنان، کارکنان را توانمند سازند. در نتیجه پیروان چنین رهبرانی، خود نیز رهبرانی خدمت‌گزار  خواهند شد. لاب نیز در تعریفی، رهبری خدمت‌گزار را به­عنوان یک درک و تجربه از رهبری می‌داند که در آن جایگاه منافع پیروان در ورای منفعت شخصی است. همچنین اسپیرز(2004) رهبری خدمت‌گزار را این­گونه تعریف می‌کند: یک نوع جدید از الگوی رهبری، یک الگویی که خدمت کردن به دیگران را در رتبه نخست اولویت قرار می‌دهد. رهبری خدمت‌گزار تأکید فزاینده­ای بر خدمت‌رسانی به دیگران، یک رویکرد مقدس به کار، ترویج یک حس همگرایی و مشارکت در قدرت تصمیم‌گیری دارد. جنین (2007) می‌گوید: رهبران خدمت‌گزار، رهبرانی هستند که خدمت رسانی به پیروان، برآوردن نیازهای آنان و همچنین توسعه و پرورش کارکنان را در اولویت نخست کاری خود قرار می‌دهند، رهبران خدمت‌گزار، توانمندسازی، اعتماد متقابل، روحیه همکاری، استفاده اخلاقی از قدرت و ارزش خدمت­رسانی به پیروان را به هر چیز دیگری در سازمان ترجیح می‌دهند.

منبع

نویدی، پرویز(1394)، بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی معنویت در محیط کار در میان کارکنان بانک کشاورزی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0