دلایل بروز تضاد در سازمان

–  ناسازگاری در اهداف:مهمترین علت بروز تضاد است. تعارض در سازمان به علت اینکه افراد در حال پیگیری اهداف متضاد می باشند به سادگی جریان پیدا می کند.مثلا ممکن است بین واحد هایی که متولی کاهش هزینه در سازمان هستند با واحدهایی که مسئول امور تشریفات سازمان هستند تضاد بوجود آید.

– تفکیک واحد ها ودوایر:به خاطر تقسیم کارشدیددر سازمان ایجادمی شود،واحدهایی که تفکیک می­شوند نوعی جهت­گیری عاطفی،روحی وارزشی به سیستم خودپیدا می­کنند که این امر باعث بخشی نگری می­شودودر نتیجه تضاد افزایش می یابد.در مقابل این تفکر رویکرد دیگری به نام انسجام ویکپارچگیمطرح می­شودکه باعث کاهش تضاد می­شود.

-وابستگی کاری:هرچه واحدها به هم وابسته­تر باشند تضاد بیشترمی­شود،البته منظور وابستگی سریالی یا یک طرفه است.

– کمیابی منابع:هرقدرمنابع کمیاب­ترشود،احتمال بروزتضادبیشتر می­شود. منابع شامل پول، اطلاعات و ملزومات افراد می­باشد. افراد یا گروه­ها باید برای بدست آوردن منابع اندک با یکدیگر به رقابت بپردازند، به همین دلیل در میان آن­ها اغلب اجتناب­ناپذیر است. این تفاوت­ها زمانی جریان پیدا می­کند که یک واحد سازمانی نفوذ قابل توجهی بر دیگر واحدها دارد و ممکن است از وجهه، قدرت و مقام آن­ها بکاهد و افراد و گروه­ها به دلیل میل به افزایش قدرت و نفوذشان در گروه  یا سازمان درگیر تعارض و تضاد می­شوند.

– توزیع نابرابر قدرت: واحدهایی که قدرت کمتری دارند در برابر واحدهایی که قدرت بیشتری دارندرفتارهای متضاد بیشتری بروز داده واحتمال بروز تضادبین ان­ها بیشتر است.

– سیستم پرداخت­ها وپاداش­ها:هرقدر نظام پرداخت­ها نامناسب و تبعیض­آمیزباشد احتمال بروز تضاد بیشتر است.

– عدم اطمینان محیطی:هرقدر محیط سازمان نامطمئن­ترشود،احتمال بروز تعارض بیشتر می­شود

منبع

کوچی ، علی (1394) ، بررسی تاثیر تعارض در محیط کار بر افسردگی شغلی با توجه به نقش جو سازمانی کارکنان گمرک شهرستان مهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0