درمان نشانه­های غیر حرکتی

بیمارانی را که در طول شب چندین بار به دلیل آکینزی شبانه یا لرزش، از خواب بیدار می­شوند می­توان با دوزهای مکمل کاربیدوپا/ لوو دوپا در شب درمان کرد. دوز هنگام خواب شب داروهای مقلد دوپامین به درمان نشانه­های ساق پای بی­قرار و فوریت ادراری موجود در بیماری پارکینسون کمک می­کند. افسردگی، معمولاً به داروهای ضد افسردگی ؛ مثل سه حلقه­ای­ها از جمله ایمیپرامین یا آمی­تریپتیلین  ، و داروهای مهار کننده انتخابی باز جذب سروتونین مثل فلوکستین پاسخ می­دهد. در موارد مقاوم به دارو یا بیمارانی که داروهای ضدافسردگی خوراکی را تحمل نمی­کنند، الکتروشوک بسیار مؤثر است.

در بیماران مبتلا به نشانه­های روانی یا منگی، باید در ابتدا آنتی کولینزژیک­ها و آمانتادین را حذف کرد. در موارد وجود مقاومت دارویی و یا وجود دوره­های خاموش- روشن و عدم کنترل علایم پارکینسون، مصرف داروها را به طور موقت متوقف می­کنند تا گیرنده­های دوپامینی مغز برای مدتی استراحت نمایند و بتوانند دوباره به درمان دارویی (به ویژه درمان با لوودوپا) پاسخ دهند و تا مدتی از آثار سمی این داروها رها شوند. به این دوره، تعطیلات دارویی  گفته می­شود. در دوران مزبور باید بیمار را در بیمارستان بستری و علایم را در هر ساعت کنترل و ثبت نمود. دوز لوودوپا به میزان 50 تا 75 درصد کاهش داده می­شود و دوباره مقدار دارو را بالا می­برند تا حداقل دور مؤثر حاصل شود.

ژن درمانی:

ژن درمانی در بیماری پارکینسون در دست بررسی است. برای ژن درمانی، از یک ویروس غیر عفونت­زا برای جلو و عقب بردن ژن در داخل بخشی از مغز، موسوم به هستۀ زیر تالاموسی (STN) استفاده می­شود. ژن مورد استفاده موجب تولید گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز (GAD) می­شود که تولید انتقال دهنده عصبی موسوم به گاما آمینوبوتیرک اسید (GABA) را کاتالیز می­کند. GABA به عنوان بازدارندۀ مستقیم سلول­های پیش فعال در STN عمل می­نماید.

  تزریق تدریجی GDNF (فاکتور نوتروتروفیک مشتق از سلول­های گلیال) به داخل گانگلیا بازال با استفاده از کاتترهای کاشته شده به وسیله جراحی در دست تحقیق است. GDNF از طریق یک سری واکنش­های بیوشیمیایی، تشکیل اِل- دوپا را تحریک می­کند.

  کاشت سلول­های بنیادی مهندسی شده از طریق ژنتیکی به منظور تولید دوپامین یا سلول­های بنیادی تبدیل شونده به سلول­های دوپامین ساز مورد استفاده قرار گرفته است.با این کار نمی­توان بیماری را علاج کرد زیرا سلول­های مزبور قادر به کاهش قابل ملاحظۀ نورون­های دوپامینرژیک نیستند.

درمان­های محافظ نورون:

درمان­های محافظ نورون در صدر بررسی­های مربوط به درمان بیماری پارکینسون قرار دارند ولی هنوز در مرحله بررسی بالینی هستند. این داروها می­توانند نورون­ها را در برابر مرگ سلولی ناشی از وجود بیماری محافظت کنند و در نتیجه، پیشرفت بیماری را آهسته نمایند. در حال حاضر این داروها عبارتند از: داروهای آپوپتوتیک ؛ داروهایی که از مرگ برنامه­ریزی شده سلول یا «آپوپتوز» جلوگیری می­کنند، شامل CEP1347 و CTCT346، لازاروییدها، بیوانرژتیک­ها،داروهای ضد گلوتاماترژیک و گیرنده­های دوپامین. داروهایی که به طور بالینی مورد ارزیابی قرار گرفته­اند عبارتند از سلژیلین و رازاژیلین، مقلدهای دوپامین و کوآنزیم Q10 تقویت کنندۀ کمپلکس I میتوکوندریال.

درمان اختلالات تکلّمی:

متدوال­ترین درمان اختلالات تکلّمی بیماری پارکینسون، درمان صدا به روش لی- سیلورمن  (LSVT) است که موجب تقویت صدای بیمار می­شود.در یک مطالعه، این نتیجه حاصل شد که یک ابزار الکترونیکی ایجاد کننده فیدبک شنوایی انحراف فرکانس (FAF)، وضوح صدای بیماران مبتلا به پارکینسون را بهبود می­بخشد.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0