جذب شدن

منظور از جذب شدن، عطف توجه و درگير شدن عميق با موضوع توأم با نفوذناپذيري در مقابل رويدادهايي است كه معمولاً توجه فرد را به خود جلب مي­كنند. در اين حال اطلاعات به گونه­ هاي غير معمول و منحصر به فرد ارزيابي مي­شوند. به هنگام جذب، رويدادهاي زمينه­اي و مزاحم اطراف ناديده گرفته مي­شوند. در اين حالت فرد در مقابل عوامل مزاحم نفوذناپذيراست. البته به نظر روچ و مك كانكي، ممكن است فردي كه جذب چيزي شده است رويداداهاي اطراف خود را ناديده بگيرد اما در عين حال نسبت به آنها آگاه باشد و اضافه مي­كنند كه مي­توان جذب را بعنوان زمينه (صفت) و يا تجربه (حالت) در نظر گرفت. گر چه جنبه صفت جذب شدن بخوبي بررسي شده است، جذب به عنوان يك حالت بخوبي مورد بررسي قرار نگرفته است. كسي كه  در اين رگه و صفت بالاست ممكن است مدتها مسحور غروب خورشيد و مدتها به لكه­اي خيره شود. در اين حالت فرد مجذوب جنبه­اي معمولاً نامتعارف و ذهني از چيزي مي­شود كه به آن توجه مي­كند. اين موضوع ادراكي يا تصوري، توجه فرد را در اختيار مي­گيرد و حاضر و واقعي تلقي مي­شود.

تلگن ،درتبیین مفهوم جذب بنظر مزلو ،مفهوم مسحور شدن و جذب كه ويژگي تجربيات اوج  است اشاره مي­كند. منظور از اين گونه تجربيات، لحظاتي است كه بخودي خود ارزشمند است. جذب حاصل توجه همه جانبه است، يعني درگير شدن كامل منابع ادراكي، حركتي، تصوري و شناختي به نمود يگانه­اي از چيزي كه به آن توجه مي­شود . بنظر ساس ،وقتي كسي جذب چيزي مي شود:احساسی متفاوت از واقعيت به طور كلي و از خود به طور خاص دارد. روي برخي جنبه­هاي واقعيت بيشتر متمركز و متوجه مي­شود و ساير جنبه­هاي آن واقعيت ناديده گرفته مي شود.رويدادهايي كه در حال عادي موجب حواس پرتي مي­شوند و مانع توجه و تمركز است، در حال جذب نادیده گرفته می­شوند. از آنجا كه يك موضوع محور توجه قرار مي­گيرد و منابع توجه را كاملاً به سوي خود جلب مي­كند، فرد كمتر تحت تاثير رويدادهاي بيروني همزمان با آن قرار مي­گيرد. مولفه انگيزشي– عاطفي جذب موجب تسهیل تمايل و آمادگي برای درگير شدن عميق با موضوع مورد توجه می شود.
جذب با لذت از موسيقي ، ذوق هنري  و درگير شدن با مطالعه  رابطه دارد. جذب يك ويژگي و رگه پايدار شخصيتي است و بين دو جنس تفاوتي در اين رگه مشاهده نشده است . كساني كه صفت جذب شدن بالايي دارند منابع توجهي خود را با اشتياق درگير مي­كنند و با همه حواس خود به همه جنبه­هاي يك تجربه توجه مي­كنند، اين­گونه تجربيات فقط انگيزه­هاي دروني آنها را ارضا مي­كند و سود بيروني ندارد.

منبع

رضوی،سیدابولفضل(1391)، ارتباط وابستگی به اینترنت با گرایش به غرق وجذب شدن در محیط مجازی در کاربران اینترنتی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی بیرجند

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0