معیارهای عملکرد تجاری کدام اند ؟

به اشتباه بسیاری بر این باورند که عملکرد فقط عبارت است از سود آوری سازمان، واقعیت آن است که عملکرد شرکت بسته به نوع سازمان،تفکرات مدیریت، فلسفه ی وجودی و رسالت سازمان، شرایط محیطی و موارد بی شمار دیگری بررسی و اندازه گیری می شود. از این رو از شاخص ها و معیارهای متعددی بدین منظور بهره گرفته می شود. پژوهشگران در مطالعات مربوط به عملکرد تجاری مولفه های مختلفی را برای سنجش آن به کار برده اند. از پژوهشگران، مولفه هایی از عملکرد را که بیشتر به هم مرتبط هستند را در گروه هایی جای داد و آنها را نام گذاری کرده اند. به عنوان مثال پلهام مولفه های عملکرد را در سه دسته جای داده است :

  • اثربخشی سازمانی؛ شامل مولفه های : کیفیت محصول، موفقیت محصول جدید، نرخ حفظ مشتری
  • رشد/سهم؛ شامل مولفه های : سطح فروش، نرخ رشد فروش، سهم بازار
  • سودآوری؛ شامل مولفه های  نرخ بازده ویژه، نرخ بازگشت سرمایه، حاشیه سود ناویژه

چیگوان نیز مولفه های عملکرد را در دو دسته قرار داده است :

  • عملکرد بازار: مشتمل بر مولفه های حفظ مشتری، جذب مشتری جدید
  • عملکرد مالی: مشتمل بر مولفه های نرخ بازگشت دارایی، سهم بازار، رشد فروش اندازه گیری عملکرد تجاری شرکت در مطالعات مدیریت راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین خاطر راهی است که در آن سازمان ها کارایی ایجاد و توسعه راهبردهای مختلف را مورد ارزیابی قرار می­دهند. تعریف عملکرد تجاری به وسیله انواع مختلفی از کاربردها در ادبیات مدیریت راهبردی تکمیل  می گردد. به گونه هایی که انعکاس دهنده تعدد رشته های تجاری و لزوم پاسخگویی به سوالات مختلف در زمینه های تحقیقاتی مختلف می باشد. نقطه مشترک این رشته ها توافق بر سر این موضوع است که عملکرد تجاری شرکت ها به عنوان اصلی ترین معیار سنجش کارایی راهبردهای مختلف در سازمان ها می باشد.    گونه های مشابهی از تعاریف عملکرد در ادبیات و اصطلاحات عمومی این رشته ایجاد شده است از جمله مفاهیمی مثل: عملکرد سازمانی، عملکرد تجاری ویا عملکرد استراتژی محور، علاوه بر این گونه های مختلف تعاریف انعکاس دهنده دیدگاه های سازمان های مختلف در زمینه مبحث عملکرد می باشد.فورد و اسچلنبرگ سه دیدگاه در زمینه عملکرد سازمانی را شناسایی نموده اند :
  • رهیافت مبتنی بر هدف که در آن عملکرد توسط میزان دستیابی به هدف تعریف می گردد.
  • رهیافت مبتنی بر منابع سیستم که در آن عملکرد به وسیله توانایی سازمان ها در حفظ منابع ارزشمند و کمیاب تعریف می شود.
  • رهیافت  درآن عملکرد ازنظررفتارشرکاو ذینفعان سازمان تعریف می شود(در حالیکه اغلب تحقیق ها ی صورت گرفته در زمینه تجارت تنها شامل ارزیابی عملکرد سازمان های بوسیله معیارهای مالی می باشند و نکاترامان و رامانو جان عملکرد تجاری را به عنوان بخشی فرعی از کارایی کلی سازمان می نگرند که شامل مجموعه ای از شاخص های مالی و شاخص های عملیاتی می باشد.گنجاندن شاخص های عملیاتی بدین خاطر اهمیت دارد که شامل عناصری است که ممکن است بر روی عملکرد مالی سازمان ها تأثیر گذار باشد.عملکرد تجاری بنا به نظردیواندری شامل :عملکرد مشتری (رضایت و وفاداری آنها ) عملکرد بازار (حجم فروش وسهم بازار بالا) و عملکرد مالی   (سود ،حاشیه سود و بازگشت سرمایه ) در مقابل رقباست.

 منبع

کریمی ، سروه (1394) ،بررسی تاثیر بازاریابی بر عملکرد تجاری  در مطالعات میدانی شرکت ها ی تولید کرمانشاه ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت  مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0