توانمند سازی  چیست؟

تعاریف توانمند سازی از دیدگاه محققان و دانشمندان

توانمندسازی نیروی انسانی یکی از اعجازآورترین رویکردهای توسعه منابع انسانی است که منجر به بالندگی نیروی انسانی می شود . توسعه ، بالندگی و اثربخشی سازمانی می انجامد و برای هر سازمانی یک ضرورت به شمار می آید . شناسایی ابعاد توانمندسازی روان شناختی ، مدیران و سازمان ها را هر چه بیشتر به اهمیت توانمندسازی کارکنان ، اثرات و مزایای آن واقف خواهد ساخت . زیرا کارکنان و نیروی انسانی هر سازمانی تنها مزیت رقابتی پایدار برای آن سازمان می باشد.

توانمند سازی فرایند توسعه است ، فرایندی که باعث افزایش توان کارکنان برای حل مشکل ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی کارکنان می شود و آنان را قادر می سازد تا عوامل محیطی را شناسایی کنند و تحت کنترل خود در آورند. توانمند سازی ، یعنی اینکه کارکنان بتوانند به خوبی وظایفشان را درک کنند ، پیش از آنکه به آنان بگویید چه کار کنند .توانمند سازی از راه چالشهای داخلی و خارجی سازمان بدست می آید . چالش های خارجی شامل افزایش شتاب تغییرات ، محیط رقابتی ، انتظارات جدید مشتریان و شرایط جدید بازار کار است و چالش های داخلی بیشتر بر حفظ و نگهداری نیروی انسانی موجود ، افزایش سطح انگیزش ، رشد و شکوفایی استعدادها و مهارت های کارکنان تاکید دارد. توانمندسازی به کارگیری قدرت رهبری در دیگران و توانایی انجام دادن کار به وسیله آنان تعریف می شود و اساس آن تغییر در رهبری است .

هنگامی که رهبر دیدگاه خود را در خصوص انچه می خواهد انجام شود ، بیان می کند او در حقیقت میزان زیادی از اختیارات را تفویض می کند و به پیروان خود اجازه می دهد تا با علاقه در جهت دستیابی به هدف خودی و سازمانی حرکت نمایند ، تنها در این صورت است که آنان احساس قدرت می کنند و انگیزه بیشتری در آنان ایجاد می شود. توانمندسازی ، فرایند نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمانی است که از طریق توسعه و گسترش نفوذ افراد و تیم های شایسته و با صلاحیت ، در بیشتر جنبه ها وظایفشان محقق می شود و این به نوبه خود در عملکرد فردی و در عملکرد کل سازمان اثر گذار است. توانمندسازی ، فقط دادن اختیار به کارکنان نیست ، بلکه موجب می شود کارکنان با فراگیری دانش ، مهارت و انگیزه بتوانند عملکردشان را بهبود بخشند . توانمندسازی فرایند ارزشی است که از مدیریت عالی سازمان تا پایین ترین رده امتداد می یابد توانمندسازی ، اعطای اختیار و تصمیم گیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفای نقش مفید در سازمان است عملکرد کارکنان توانمند ، اصل مهمی در سازمان و مدیریت اثر بخش است که می تواند با دادن قدرت و نیز کنترل بیشتر بر زیردستان سبب افزایش بهره وری در سازمان گردد . همچنین توانمدسازی با رفتارهای نوآور ، مدیریت و رهبری اثر بخش در ارتباط است. توانمندسازی ، تقویت عقاید افراد و ایجاد اعتماد به نفس در آنان در مورد خودشان و تلاش در جهت اثربخشی فعالیت های سازمان است.

دلایل توانمندسازی

توانمندسازی ، یک حرکت دائمی است و اهمیت آن همواره رو به افزایش است . توانمندسازی را می توان اساس توسعه در کسب و کار امروز نامید که با تغییرات اجتماعی ، دستاوردهای فناورانه و تقاضای محیط رقابتی در حال پیشرفت همگان است. محرک های محیطی متعددی وجود دارند که سازمان ها را به توانمندسازی کارکنانشان ترغیب می کنند . در این میان مهمترین آنها عبارتند از:

افزایش رقابت : امروزه سازمان ها نیازمند افرادی توانمند هستند تا بتوانند با کمک آنان در رقابت پیروز گردند .

اثرات فناوری بر محیط کار : بسیاری از سازمان ها دریافته اند که در موقعیت رقابتی فزاینده باید پیوسته خدمات دهی به مشتریان را بهبود بخشند ، این بدان معناست که ابتدا باید بدانند مشتری چه می خواهد و سپس در پی بهبود آن باشند . سازمان ها نیازمند به افراد توانمندی هستند تا نوآوری هایی را بیابند و بتوانند محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند .

واقعیت برنامه های مدیریت کیفیت جامع : تقریبا در تمامی منابع علمی مدیریت کیفیت جامع ، توانمندسازی ، عنصر حیاتی مدیریت کیفیت جامع تلقی شده است . توماس و ولتهاوس توانمندسازی را از اجزای مهم مدیریت کیفیت جامع می دانند.  در سازمان های امروزی توانمند سازی با تشویق کارکنان ، پاسخگویی به مسایل مربوط به کیفیت را عملی می سازد و با تفویض به کارکنان و اختصاص منابع کافی به آنان اجازه داده می شود تا در مورد کیفیت در کارشان تصمیم کنند .

نیاز به کارکنان با مهارت بالا : چارلز هندی در کتاب خود ، بر این نکته تاکید می کند که ذکاوت تمرکز یافته ، دانش فنی و توانایی به دست آوردن و به کار گرفتن دانش ، منبع جدیدی از ثروت است و هدف توانمندسازی این است که مغزهای افراد رانیز مانند بازوان آنها به کار اندازد.

منبع

 خدادادهمداني، مهدي(1394)، رفتار شهروندي سازماني با توانمندسازي و تعهد سازماني كاركنان اداري، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، مديريت دولتي،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0