فرهنک در سازمان چیست ؟

« فرهنگ سازمان نشان دهنده مجموعه ای از ارزشها، باورها و هنجارهایی است كه سازمان در آنها با كاركنان وجوه مشترك دارد». «از ویژگی‌های سازمان‌های كارآفرین داشتن «فرهنگ انعطاف پذیری»یا كارآفرینی است بدان معنا كه از مجرای انعطاف پذیری و از نظر استراتژیك به محیط خارجی توجه شده و كوشش می‌شود تا نیازهای مشتریان تامین شود. در این فرهنگ، هنجارها و باورهایی مورد تائید است كه بتوان بدان وسیله علائم موجود در محیط را شناسایی و تفسیر نمود و بر آن اساس واكنش مناسب از خود نشان داد، یا رفتاری مناسب در پیش گرفت. چنین سازمانی باید در برابر طرحهای جدید به سرعت از خود واكنش نشان داده و توان این را داشته باشد كه تجدید ساختار کند و برای انجام یك كار جدید، مجموعه رفتارهای جدیدی را در پیش بگیرد». سازمان‌هایی كه دارای فرهنگ وساختار غیرقابل انعطاف باشند، برای ایجاد همكاری و وحدت در دوران بحران، دچار آشفتگی می‌شوند در حالی كه سازمان‌هایی كه امكان برقرار كردن رابطه مخصوصا روابط غیر رسمی و انعطاف پذیر را در ساختار خود پیش بینی می‌كنند، عوامل مثبت و موثری برای ترغیب و رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان خود بوجود می‌آورند».

ابعاد ساختاری سازمان‌های کار آفرین: «بیان كننده ویژگی‌های درونی یك سازمان هستند. آنها مبنایی به دست می‌دهند كه می‌توان بدان وسیله سازمان‌ها را اندازه گیری و با هم مقایسه كرد».

 منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0