تكنولوژي و تعامل دانش‌آموزان و معلمان

گرچه اكثرپژوهش‌هاي انجام شده دراين زمينه به واقع كلاس مبنابوده ودرمورد مراكزوبرنامه‌هايي كه مربوط به ايجادو استفاده ازمحيط ‌هاي يادگيري تكنولوژيكي است پژوهش‌هاي كمتري انجام شده امانتايج به دست‌آمده   كامپيوتر در آموزش شاگرد‌محور، تعاملي و نيز همكاري بيشتر براي حل مسأله شده است.

نتايج فراتحليل در مورد تأثير آموزش مبتني بر كامپيوتر بر پيشرفت دانش‌آموزان ابتدايي نشان داد كه سه مؤلفه اصلي در كارآمدتر ساختن محيط يادگيري نقش اساسي دارد:

  • تعامل شخصي ميان اعضاي كلاس ؛ تعامل دانش‌آموز – معلم و تعامل دانش‌آموزان با يكديگر
  • يكي ساختن تكنولوژي با مطالب درسي كلاس توسط معلم
  • ايجاد فعاليت‌هايي كه به دانش‌آموزان امكان مي‌دهد تا يادگيري خود را جهت داده و يا آن را ابراز نمايند.

نقش معلم و دانش آموز در روش يادگيري الکترونيکي :

وظيفه و نقش هاي معلم در اين روش را مي توان به اين صورت بيان كرد :

  1. طراحي و سازماندهي آموزش
  2. تسهيل كنندة بحث و گفتگو
  3. هدايت و راهنمايي فرايند يادگيري
  4. تدريس همزمان و غيرهمزمان
  5. مديريت نظام يادگيري

البتّه ايفاي نقش هاي معلم به تنهايي پيچيده و دشوار است . بنابراين ، بخشي از اين وظايف به صورت گروهي و با شركت افراد نظير تكنولوژيست آموزشي ، طراح آموزشي ، متخصصIT ، مهندس سخت افزار و نرم افزار انجام مي شود . يادآوري مي شود كه معلم در اين گروه نقش كليدي و منحصر به فردي دارد و هيچ كس و هيچ چيزي نمي تواند جايگزين او شود .

فراگيرنده و دانش آموز هم در فرايند يادگيري به صورت فعال شركت مي كند و در تعامل گسترده خود با معلمان ، ساير فراگيرندگان و محتوا را فرامي گيرد .در نظام هاي آموزشي مبتني بر فناوري ، تلاش فردي و جمعي فراگيرندگان امكان پذير است و فراگيرندگان به انجام دادن اين گونه تلاش ها تشويق مي شوند .

مدارس هوشمند نياز جوامع اطلاعاتي :

مدارس هوشمند به مجموعه اي از مدارس اطلاق مي شود كه از اينترنت و فناوري اطلاعات استفاده مي كنند تا در جهت آموزش به دانش آموزان چند عمل اساسي انجام دهند ، يعني بتواننددرزمان‌كوتاه‌تري‌مطالب بيشتري‌را‌منتقل كنند و دسترسي فوري و آني دانش آموزان را به جواب بسياري از مسائلي كه ممكن است در يک كلاس سنّتي براي آنها به عنوان سؤال باقي بماند فراهم كنند .

مدارس هوشمند اين توانايي ها را دارند كه به طور مرتب معلم و دانش آموز را مورد ارزيابي قرار دهند ، وضعيت فعلي آنها را ارتقاء دهند و اگر معلمي در روش تدريس خود اشكالي دارد ، آن روش را اصلاح كند . در اين مدارس درس تابث نيست و محيط كاملاً باز است.گرچه‌موضوع ها موردبحث‌كاملاً مشخص است ولي با‌توجه به توانمندي دانش آموزان و كشش آنها مي توان دايرة توسعة دانش را وسيعتر كرد ، مدرسة هوشمند فضايي است كه در آن براي توليد ، توزيع و استفاده از اطلاعات ، آموزش هاي لازم به دانش آموزان داده مي شود تا آنها بتوانند هم در امور‌درسي و هم برنامه هاي آيندة خود زمينة توسعة علمي و اشتغال برنامة كاري خود را فراهم كنند .

ضرورت استفاده از تكنولوژي در آموزش :

از مهم ترين شاخص هاي توسعه در يك كشور كيفيت برونداد نظام آموزشي است كه آن نيز به چگونگي نظام انتقال اطلاعات برنامه ريزي شدة آموزش به فراگيرندگان و نيز بهبود فرآيند ياددهي – يادگيري بستگي دارد. در دنياي امروز اين امر مهم را فناوري آموزشي بر عهده دارد كه استفادة بهينه از فناوري آموزشي در جريان تدريس به سبب فعال كردن حواس فراگيران ،امرآموزش را واقعي تر و نيز عملي تر نموده و ضمن غني كردن كيفيت تدريس و يادگيري ،كارايي تعليم و تربيت را ارتقاء بخشيده است .درس هايي مانند علوم ،جغرافيا ، زمين شناسي ، آزمايشگاه علوم زيستي و حتّي ادبيات مي توانند از وسايل تكنولوژي و كمك آموزشي مؤثر در يادگيري استفاده نمايند .

چون حالت مجسم در ذهن دانش آموزان به وجود مي آيد و درك آنها نسبت به درس افزايش مي يابد در نتيجه بهره وري در سيستم آموزش به وسيلة وسايل آموزشي و تكنولوژي بالا مي رود و بازدهي هم از نظر قبولي و معلومات بسيار زياد مي شود .

نبود الگوهاي مناسب ،ضعف بزرگ مدارس كشور است :

شايد‌براي‌همةما(مخصوصاًمعلمان)اين سؤال‌پيش‌آمده‌باشد‌كه‌چرا بايد‌از فناوري اطلاعات و ارتباطات دركلاس استفاده كرد؟ اين كه چطور ياد مي گيرند و خلاصه اينكه اين يادگيري چگونه مي‌تواندبراي تمام دانش‌آموزان كلاس به طور مؤثر سازماندهي شود،از سؤالاتي هستند كه توسط معلمان مطرح مي شوند از آنجا كه روش برنامه ريزي ما،سازماندهي و اداره كردن فعاليتها دركلاس درس به واقع منعكس كنندة افكار و هدفها دربارةيادگيري‌بچه ها مي باشد، بايد‌تمام سعي و تلاشمان اين باشد كه ميزان علاقه مندي بچّه ها را افزايش دهيم،انگيزه هاي آنان را تقويت كنيم و آنانرا تشويق كنيم تا عليرغم وجود مشكلات بسمت وسوي‌ موفقيت پيش‌بروند‌. سعي‌نموده‌كمكشان كنيم تا آموخته هاي قبلي خود را با آموزه هاي جديد مرتبط كننداز آنها مي خواهيم تا حس اعتماد به نفس و استقلالشان را در يادگيري افزايش دهندالگوهاي مناسب در زمينه فناوري اطلاعات را به معلمان و دانش آموزان معرفي نماييم .

نقش معلم در فرايند ICT :

درفرهنگ ما شغل معلمي‌شغل بسيار شريف و ارزنده ای است اين شغل درعين حال ، خيلي ظريف و پرمسئوليت است و مشكلات خاصي نيزدارد كه آگاهي نداشتن ازآنها سبب كاهش موفقيت معلمان مي شوديكي از اين مشكلات ، تكرار تدريس در هر روز و ادامة آن به مدت 30سال تحصيلي است . اگر تكرار فرآيندآموزش و روش يادگيري دانش‌آموزان،در اين مدت متنوع و جذاب نباشد،چه بسا كه نشاط و پويايي آموزش كم رنگ و يادگيري هم به فعاليتي عادي و بدون انگيزة دروني تبديل مي شود.

درحقيقت‌مي توان گفت كه‌خلاقيت معلم،پايه واساس ايجاد‌تغيير درفرايندآموزش به حساب مي‌آيد و معلمي كه خلاقيت ندارد،كمتر مي تواند دركلاس،محيطي فعّال و فضاي گرم و بانشاط ايجاد كند. اين گروه ازمعلمان خيلي زود از لذّت و صفاي آموزش محروم مي شوند .مشاركت معلمان در فرايند برنامةدرسي و تصميمات مرتبط بدان از زمان تخصصي شدن قلمرو برنامه ريزي درسي مطرح بوده ،ولي دامنة مشاركت آنها درنظام هاي برنامه ريزي متفاوت ومتنوع بوده است. نظريه‌پردازي درحوزة برنامه درسي وتعيين سهم عوامل و عناصرگوناگون درتصميم‌گيري ،از يك طرف نيازمندآشنايي با‌فرايند‌تصميم‌گيري و از طرف‌ديگر‌مستلزم اعتقاد و باور به مشاركت است. باور و مشاركت معلمان تا آنجا پيش  مي رود‌كه‌موفقيت و‌شكست بهترين و يا ضعيف ترين برنامه درسي طراحي شده را در گرو كيفيت اجرا از جانب معلم مي داند .و نيزيكي ازچالشهايي كهICT براي معلمان تدارك مي بيند تعريف نقش آن به عنوان تسهيل كنندة يادگيري،سازمان دهندةكار گروهي ، مديرفعاليت هاي كلاس‌درسي و…است.به اين ترتيب معلمان بيشتر وقت خود را صرف پشتيباني تك تك افراد ياگروه ها خواهندكرد وكمتر به تدريس دركلاس خواهند پرداخت .استفاده از ICT محيطي با قابليت ويژه دركلاس‌درس ايجاد‌مي كندكه بطور مسلم در ظهور ظرفيت هاي پنهان دانش آموزان اثرگذار خواهد بود .

يكي از نكات بارز در اين زمينه ، نگرش معلمان نسبت به فناوري و ورود آن به كلاس درس است ، معلمان به راحتي تغيير را نمي پذيرند .براي كمك به آنها بايد نگراني هايشان را مدنظر قرار داد . مي توان گفت زماني معلمان آمادگي دريافت و ورود فناوري به كلاس خود را دارندكه به دنياي فناوري وارد شده و از بهره‌گيري اين علوم بي نصيب نمانند . به اين‌منظور ،برنامه‌هاي مقدماتي

منبع

خضرلو،مسلم(1393)،بررسی نقش کلاسهای تولید محتوای الکترونیکی برگزارشده درشیوه تدریس معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0