تفاوت خلاقيت و نوآوري

چنانچه نتيجه خلاقيت به صورت يک محصول، خدمت و روش انجام کار جديد تجلي شود نوآوري ظاهر شده است. بنابراين جوهر نوآوري، خلاقيت است. خلاقيت پيش از آمدن نوآوري است. خلاقيت  يعني توانایي وقدرت ارائه  نظرهاي جديدونوآوريي ؛نظيرارائه محصولات،خدمات، و راه هاي جديد براي انجام کارها .خلاقيت پيدايی و توليد يک انديشه وفکر نو است. در حاليکه نوآ وري عملي ساختن آن انديشه و فکر است. به عبارت ديگر خلاقيت اشاره به قدرت ايجاد انديشه هاي نودارد. ونوآوري به معناي کاربرد ساختن آن افکارنو و تازه است .خلاقيت بستررشد و پيدائي نوآوري هاست. از خلاقيت تا نوآوري غالبا راهي طولاني در پيش است وتاانديشه اي نو به صورت محصول يا خدمتي جديد در آيد زمان طولاني مي گذرد و تلاشها وکوششهاي بسيار به عمل مي ايد. گاهي ايده وانديشه اي نوازفرد مي تراودودرسالهاي بعدآن انديشه  نوبوسيله فرد ديگري به صورت نو اوري در محصول ياخدمت متجلي مي گردد .نوآوري مفهوم متفاوت وکاملترازخلاقيت است.

خلاقيت: بروز پديده اي نو در جريان کار سيستم است و از ويژه گيهاي آن اين است که ممکن است نيازبه اطلاعات گذشته نباشد.

نوآوري: نوعي خلاقيت است که در داخل سيستم روي مي دهد و در رستاي فعاليتهاي موجود جريان مي يابد. اين نوع خلاقيت با استفاده از دودسته اطلاعات ميسر مي شود:

  • اطلاعات مشابه: که به تکميل اطلاعات قبلي کمک مي کند.
  • اطلاعات کاملا دور از ذهن: که کاملا در مقابل اطلاعات گذشته قرار دارد.

اصول اولیه خلاقیت

خلاقیت وراثتی یا آموختنی:

در پاره‌ای از تحقیقات که روی دوقلوهای یکسان و غیریکسان انجام گرفته ، نقش عوامل ژنتیکی بسیار ضعیف گزارش شده است. در اکثر تعاریفی که از خلاقیت شده بر ضعیف بودن نقش وراثتی و ذاتی خلاقیت تأکید شده است و بر توانایی‌هایی اشاره می‌شود که قابل پرورش بوده و می‌توان آن‌ها را افزایش داد بنابر این خلاقیت قابل تعمیم به تمام افراد جامعه می‌باشد و همگی از درجاتی از خلاقیت برخوردارند.امروزه دیگر بحثی راجع به اینکه خلاقیت ذاتی است و یا اکتسابی وجود ندارد بلکه دنیای امروز تلاش می‌کند خلاقیت و مباحث مرتبط با آن را چه زمینه‌های روانشناسی و علوم تربیتی و چه در زمینه‌های مدیریت کسب و کار به درستی بشناسد و ابعاد مختلف آن را توسعه دهد.خلاقیت به عوامل متعدد درون فردی و میان فردی نیازمند است. محیط مناسب ، والدین آگاه ، مربیان شایسته، برنامه‌های آموزشی تفاوت‌های فردی و سخت کوشی از جمله لوازم خلاقیت هست.

عناصر خلاقیت:

خلاقیت متشکل از عناصر و اجزای مختلفی است. آمابیل؛  رییس مرکز پژوهش‌های دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد؛  مهارت‌های مربوط به قلمرو یا موضوع مهارت‌های مربوط به خلاقیت و انگیزه را اجزای اصلی خلاقیت می‌داند.

مهارت‌های مربوط به موضوع:

مهارت‌های مربوط به موضوع عبارتند از دانش و شناحت ما نسبت به حقایق اصول و نظریات آن موضوع که این از طریق استعداد، تجربه و آموزش در آن حوزه به دست می‌آید. کاملا واضح است که انسان قبل از آنکه در یک زمینه خلاق شود باید دارای مهارت باشد که اکثرما آن را نادیده می‌گیریم. اماچه کسی شنیده است که دانشمندی بدون فراگیری شیمی بتواند در این زمینه کار خلاقی انجام دهد؟ دیوید بوهم ؛ شرط لازم برای خلاقیت را یادگیری مطالب تازه می‌داند، حتی اگر یادگیری متضمن ابطال ایده‌ها و پندارهایی باشد که برای فرد ارزشمند و بدیهی به نظر می‌رسند.بنابراین برای رفع چالش فوق باید مهارت‌هایی که خلاقیت را کمک می‌کند تا قید و بندها و قالب‌های ذهنی ناشی از آگاهی‌های موضوعی شکسته شود را با مهارت‌های موضوعی همراه کرد.تنها در سایه‌ی این ترکیب است که دیگر از افزایش دانسته‌های فردی ترسی به وجود نخواهد آمد زیرا او قادر خواهد بود با مهارت‌های خلاقیت، قید و بندهای موضوع را رها کند و ایده‌های جدید به وجود آورد.

 مهارت‌های مربوط به خلاقیت:

اگر فردی از بالاترین حدمهارت نسبت به موضوع برخوردار باشد اما از مهارت خلاقیت بی بهره باشد هرگز قادر به انجام کار خلاقی نخواهد بود بلکه مهارت‌های موضوعی او بزرگ ترین مانع خلاقیت خواهد بود ولی اگر مهارت‌های خلاقیت را به دست آورد، می‌تواند از مهارت موضوعی در راه جدیدی استفاده نماید و یا آنها را افزایش داده و شیوه‌های بهتری برای به کارگیری آنها اتخاد کند.

ارزش‌های فکری زیرمهارت‌های خلاقیت را تقویت می‌کند:

  • شکستن عادت ، کنارگذاشتن شیوه‌های فکری و عملی پیشین و استفاده از روش‌های جدید
  • به تعویق انداختن قضاوت و ارزیابی ایده‌ها برای جلوگیری از ضایع شدن ایده‌ای که در ابتدا ممکن است جالب و مفید به نظر نیاید.
  • درک مسائل پیچیده به هنگام مواجه شدن با آنها و تلاش در حل این مسائل
  • متفاوت دیدن مسائل و مشاهده امور به شیوه تازه‌ای که قبلاً به آن توجه نشده است.
  • وسعت فکر و برقراری ارتباط میان ایده‌های متفاوت.

منبع

فتحی،ارسلان(1392)، رابطه بین سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با میزان خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت  اجرائی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0