دگرگوني در ساختار خانواده

سه عامل مهم، دگرگوني در شکل و ساختار خانواده در جوامع نوين صنعتي را سبب شده است.

کوچک شدن حجم خانواده که به چند عامل بستگي دارد:

  1. دگرگوني در نقش فرزندان است که خود پيامد گذر از يک جامعه سنتي به يک جامعه‌ي صنعتي است در جامعه‌ي سنتي، داشتن فرزند براي کار در مزرعه نيازي ضروري بود، اما در جامعه‌ي شهري و صنعتي فرزندان بيشتر بار خاطرند تا يار شاطر.
  2. بالا رفتن سطح آموزش، جامعه‌شناسان کشف کرده‌اند که زوج‌هايي که تحصيلات بالايي دارند، در مقايسه با زوج‌هايي که تحصيلات کمتري دارند، کمتر به فرزندآوري گرايش دارند.
  3. دسترسي آسان به وسايل ضد‌بارداري، به افراد اين مکان را داده است که بر تعداد فرزندان خود کنترل داشته باشند.

تغيير نگرش به طلاق: اين که طلاق براي پايان دادن به زندگي زناشويي به صورت روش پذيرفته شده و قابل دفاعي درآمده است، دگرگوني‌هاي در ساختار خانواده به وجود آورده است.

تغيير نقش زنان و مردان، دگرگوني‌ د رنگاه به نقش زن و مرد (خصوصاً زن) عامل دگرگوني در ساختار خانواده شده است، روز به روز بر تعداد زناني که کار مي‌کنند و در درآمد زندگي سهيم‌اند و در خانواده اقتداري به هم مي‌زنند رو به افزايش است و استقلال اقتصادي زنان، آستانه تحمل زنان را پائين مي‌آورد .

توضيح اين مطلب آنکه به دليل اشتغال تمام وقت در خارج از منزل و کارهاي متداول منزل زمان کافي جهت ارتباط فکري و روحي با همسر و فرزندان را ندارند، عدم وجود فرصت کافي براي استراحت و تفريح و ورزش و پرداختن به سلامتي خود، عدم مراقبت و فقدان نقش مثبت تربيتي براي فرزندان به دليل ضيق وقت، عصبانيت، پرخاشگري،اضطراب، تضعيف روابط عاطفي ميان همسران و بالاخره بروز شکاف و اختلاف در خانواده و ده‌ها مشکل ديگر است.

منبع

بهمن پور،زینب(1389)، بررسی موردی عوامل اجتماعی، فرهنگی فرزندسالاری در جوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور نجف آباد

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0