تفاوت تیم و گروه

گروه ها و تیم ها یکی نیستند، علی رغم تأکید بیشتر بر اهمیت تیم، اکثر افراد درباره تفاوت میان تیم و گروه دچار اشتباه می شوند. بنابر نظر کاتزنباخ و اسمیت اعضای تیم به یکدیگر وابسته اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می گذارد. اما به عکس گروه های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می برند کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد.

بر طبق یافته های سکستون و همکاران یکی از مشکلات  گار گروهی برداشت های متفاوت اعضا از کار گروهی و بی میلی رهبر تیم به پذیرش نظرات اعضای گروه می باشد. اصولاً کار تیمی برای سازمان ها ایجاد وفاداری، پاسخ به نوآوری و انعطاف پذیری و کارایی را به ارمغان می آورد. اثرات کار تیمی هم در سطح سازمانی، هم در سطح گروهی و هم در سطح فردی مشهود است از جمله این تأثیرات، تضمین کیفیت، تسریع امور، نوآوری رفتار کارآمدتر، گسترش ظرفیت های کاری، توسعه شخصیت ، توسعه حساسیت اجتماعی و … می باشد.

باید گفت تیم های کاری مجموعه ای قابل تعریف از دو یا چند نفر هستند که دارای تعامل پویا، وابسته و هماهنگ با یکدیگر در جهت هدف یا ارزش مشترک می باشند و نیز دارای نقش یا مهارت های مکمل در جهت این اهداف هستند. سیدجوادین(1386) معتقد است که یک گروه کار زمانی به تیم تبدیل می شود که:

  • رهبری یک فعالیت مشترک تبدیل شود.
  • مسئولیت پذیری از حالت کاملا فردی به حالت فردی و جمعی تبدیل شود.
  • حل مسأله به جای یک فعالیت پاره وفت به یک روش زندگی تبدیل شود.
  • اثربخشی به وسیله تولید و بازده جمعی گروه اندازه گیری شود.

منبع

بداقی، محمد(1394)، رابطه کار تیمی و توانمند سازی با بهره وری کارکنان اداری آموزش و پرورش استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0