تفاوتهای جنسی در افسردگی

 افسردگی در زنان نسبت به مردان شایع تر است، اینکه چرا چنین است چندان روشن نیست برای توجیه این تفاوت جنسی در افسردگی، چندین فرضیه ارائه شده است اول اینکه ممکن است در جامعه ما زنان  بیشتر از مردان به ابراز نشانه های افسردگی تمایل داشته باشند. وقتی زنان  با ضایعه روبرو می شوند برای عدم تحرک و گریه، بیشتر تقویت می شوند. در حالیکه مردان برای خشم و بی تفاوتی بیشتر  تقویت می شوند. دوم اینکه  فرضیه های زیستی می گویند فعالیت آنزیم شیمیایی، استعداد ژنتیک، و دوره ماهانه افسردگی پیش از قاعدگی، بر آسیب پذیری زنان تأثیر دارند. همچنین امکان دارد ناقلان زنانه ژن افسردگی، افسرده شوند، در حالی که ناقلان مرد از ژن افسردگی الکلی شوند.

فرضیه سوم از نظریه افسردگی درماندگی آموخته شده ناشی می شود. اگر افسردگی  به درماندگی مربوط شد، پس چنانچه زنان یاد بگیرند که درمانده تر از مردان باشند. افسردگی در زنان فراوان تر از مردان آشکار خواهد شد. جامعه ای که زنان را برای فکر و خیال و نا فعال شدن  هنگام مواجهه با ضایعه تقویت می کند در حالیکه مردان را برای اقدامات کنار آمدن تقویت می کند، ممکن است هزینه گزافی برای افسردگی بعدی زنان بپردازد. چهارم اینکه  زنان بیشتر  از مردان حالت گرا هستند، و به همین خاطر برای نگران شدن درباره رویدادهای ناگوار زندگی و توضیح دادن آن ها آمادگی دارند؛ که مهمترین آنها افسردگی است در حالیکه مردان بیشتر به عمل و کمتر به فکر گرایش دارند.

حالت گرایی افسردگی را افزایش می دهد در حالیکه عمل گرایی می تواند خلق افسرده را کاهش داده و موجب یافتن راه حلی برای مشکلات زندگی شود. تبیین پنجم یافته هاییست که نشان می دهد زنان بیشتر از مردان افسردگی نشان می دهند مربوط است به تغییرات خلق پیش از قاعدگی. اگر پدیده ی معتبری به نام افسردگی پیش قاعدگی وجود داشته باشد وقوع آن می تواند مقدار افسردگی زنانه را افزایش دهد.

همه گیر شناسی افسردگی

اختلالات خلقی شایعند.در جدیدترین مطالعات اختلال افسردگی اساسی در بین اختلالات روانپزشکی بالاترین شیوع طول عمر، حدود17درصد را داشته است.میزان بروز سالیانه افسردگی 59/1درصد؛ زنان 89/1و مردان 1/1 درصد  است.

منبع

محمدابراهیم،الهام(1394)، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری ،افسردگی و احساس نگرانی در زنان شاغل،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0