تعریف بازاریابی بین الملل

عبارت است از استراتژی هاي تجاري براي رساندن کالا و خدمات یک کشور به مشتریان در سایر کشورها به منظور کسب سود. بازاریابی بین المللی همچنین شامل عملیات تولید و فروش کالا و خدمات در بیش از یک کشور است، بی آنکه کالایی از مرزهاي اصلی یک کشور عبور کند.لازم به توضیح است که مفهوم، مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد دارد و در تمام بازارها و کشور ها قابل اجراست. بنابر این وجه تمایز بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی مربوط به حوزه فعالیت آنهاست. زمانی که رقابت به طور فزاینده اي پویا، متمرکز و حرفه اي شده است به نظر می‌رسد که عملیات بازاریابی همچنان رویکردهاي تمرکز بر بازار، تمرکز بر رقبا، تمرکز بر محصولات و تمرکز بر مشتري را تعقیب می‌کند. شرکتی که تنها در بازار داخلی مهارت بازاریابی و فروش داشته باشد در نهایت آن را نیز از دست خواهد داد. رقباي قوي خارجی به طور اجتناب ناپذیري خواهند آمد و شرکت را به چالش خواهند کشید. نگاه مشاوران بازاریابی بین الملل در عصر حاضر این است که کسب و کار بدون مرز است و یکی از بهترین مسیرهاي رشد براي یک شرکت آن است که در سطح منطقه و یا در سطح جهان فعالیت نمایند و این موضوع در کشور ما بسیار رایج می باشد که مدیران تولید شرکت هاي تولیدي از خروج محصول از کشور تردید دارند. آنها موانع و خطرهایی را که ناشی از تعرفه ها، اختلاف در زبان، اختلاف در فرهنگ، کاهش نرخ ارزها و. .. را مدنظر قرار می دهند. راه کارهای موفق را در هر یک از روش هاي صادراتی در شرکت هاي تولیدي و خدماتی متفاوت است. برخی از این روش ها عبارتند از:

  1. صادرات غیرفعال با سیستم هاي پیشرفته و بدون وجود دانش صادراتی
  2. صادرات فعال با استفاده از توزیع کنندگان در دیگر کشورها
  3. افتتاح دفاتر فروش در خارج از کشور ایران
  4. تأسیس کارخانه ها در خارج از کشور ایران
  5. تأسیس ستادهاي منطقه اي در خارج از کشور ایران

صادرات نیازمند حرفه اي شدن است چون کل صادرات شکارگاهی است که به قدرت فرصتهایی بدست می آید براي شکار، در بازارهاي جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود. صادرات یعنی بازاریابی فرامرزي یعنی حرکت در آنسوي مرزهاي ملی که از نظر فرهنگی، اقتصادي، سیاسی، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه هاي برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد. صادرات یک سیستم است با اجزاء مختلف و همه اجزاء بایستی با هم فعالیت کنند تا سیستم بخوبی کار کند.

اصول بازاریابی بین الملل

اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد بنابراین در بازاریابی جهانی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد :

  1. تلاش براي متمایز ساختن محصول و شرکت
  2. تولیدات انعطاف پذیر به جاي تولیدات انبوه
  3. سرعت و نوآوري در ارائه خدمات بهتر و بیشتر
  4. .بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته هاي روز بازار
  5. تلاش براي ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا
  6. توجه به تشکل گرایی و هم گرائی در بازار
  7. ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع کنندگان و مشتریان
  8. توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل هاي مختلف
  9. حضور هدفمند در نمایشگاهها و انجام تبلیغات هدفمند
  10. توجه به خدمات فراگیر(خدمات قبل از فروش، خدمات درجریان فروش و خدمات بعد از فروش)
  11. مطالعه جدي در مورد بهره وري و مدیریت کیفیت و ا ستانداردهاي بین المللی
  12. استفاده از تکنیک هاي مدرن فروش از جمله E-Commerce
  13. استفاده از قدرت روابط عمومی خود براي ایجاد ارتباط با مقامات و تصمیم گیرندگان و هسته هاي قدرت
  14. حساس شدن به عوامل محیطی و برون سازمانی
  15. مدیریت و واکنش سریع در مقابل عملکرد رقبا .

تحقیقات بازاریابی بین الملل

تحقیقات بازاریابی فعالیتی است که توسط آن اطلاعات بازار جمع آوري شده و تحلیل می‌شود تا توسط مدیریت سازمان در جهت کاهش ریسک و عدم اطمینان همراه با تصمیم گیري مورد استفاده قرار گیرد. از این رو تحقیقات بازاریابی نقش عمده­اي در سیستمهاي اطلاعاتی مدیریت بازي میکند. تحقیقات بازاریابی بین الملل در واقع جمع آوري سیستماتیک و هدفمند اطلاعات مرتبط با بازارهاي بین المللی می باشد. تحقیقات بازاریابی به مدیران براي اتخاذ تصمیمات درست در ارتباط با انتخاب و اجراي بازاریابی بین الملل کمک میکند. تحقیقات بازار در بازاریابی بین الملل باید در جهت ایجاد آمیخته بازاریابی مطلوب براي محصولات و ویژگیهاي آنها، قیمت گذاري، روشهاي ترفیعی و کانالهاي توزیعی مناسب براي بازارهاي هدف، تعیین و انجام شود.

تحقیقات بازار با فراهم کردن اطلاعات، امکان ارزیابی رفتار مصرف کنندگان را به وجود آورده و با آگاهی ایجادشده براي مدیران امکان ارزیابی تقاضا در تمام مراحل چرخه حیات محصول فراهم میشود. در حوزه بین المللی، مدیران نیازمند به تحلیل فروش منطقه و کشور و همچنین مورد توجه قراردادن ضوابط بازارها با ویژگیها و شرایط احتمالا متفاوت می باشند. مقیاس تحلیل بازارهاي بین المللی وسیعتر از بازارهاي داخلی میباشد. تفاوت در رویه هاي جمع آوري اطلاعات و تکنولوژي اطلاعات بکار رفته توسط محققین بازاریابی در کشورهاي مختلف، متفاوت بوده و میتواند همراه با دشواريهایی باشد. سیستم آگاهی بر بازار مجموعه‌اي از روشها و منابع است که توسط مدیران براي کسب اطلاعات روزانه آنها درباره توسعه مربوطه در محیط‌هاي بازاریابی مورد استفاده قرار می­گیرد آگاهی بر بازار براي چهار منظور اصلی بکار برده میشودکه عبارتند از: 1. ارزیابی و پیگیري رقبا 2.هشدارهاي اولیه فرصتها و تهدیدها 3. حمایت از برنامه ریزي و اجراي راهبردي 4.تامین تصمیمات راهبردي. از سوي دیگر تحقیقات بازاریابی تعریف عینی و سیستماتیک، جمع آوري، تحلیل و انتشار اطلاعات با هدف کمک به مدیریت در تصمیم گیریهاي مرتبط با تعیین و حل مشکلات و فرصتهاي بازاریابی به شمار می‌رود .

استراتژي هاي بازاریابی بین المللی

آدو 1997 (ساختار استراتژی های بازاریابی بین المللی را ترکیبی از اقدامات توسعه یافته که شامل P4 بازاریابی مختلط (محصول، قیمت ترفیع و توزیع) می‌داند که نشان دهنده اصول مفاهیم بازاریابی است کاتلر و آمسترانگ 2000، استراتژی های بازاریابی بین المللی اشاره به توسعه بازاریابی های مختلط در جهت ایجاد مزیت پایدار در بازار بین المللی است که بازاریابان بین المللی برای راه اندازی محصول /خدمت در بازارهای خارج از کشور خود استفاده می نمایند.استراتژی بازاریابی، به عنوان ساختاری مرکزی درمباحاث استاندارد/ انطباق می‌باشد، وبه عنوان بیانیه‌ای ازچگونگی حرکت و رسیدن شرکت به اهداف بازاریابی خود تعریف میشود که این امر به ویژه ترکیبی ازجنبه های مختلف بازاریابی است که به منظور دستیابی به یك هدف بازاریابی خاص صورت می‌گیرد”. همچنین در این زمینه دهقان 1386 (بیان می کند که استراتژی های بازاریابی شامل استراتژی استانداردسازی واستراتژی انطباق می باشد که این استراتژی ها بر اساس ابعاد استراتژیك خارجی (عوامل محیط کلان و محیط خرد) و داخلی عوامل (سازمانی و مدیریتی) تدوین می شود..الگوی مناسب و یكپارچه طراحی استراتژی بازاریابی بین الملل الگویی است که از طریق برقراری توازن و تناسب استراتژی بازاریابی بین الملل با عوامل استراتژیك خارجی و عوامل استراتژیك داخلی موجب افزایش عملكرد سازمانی گردد .

منبع

سررشته، سحر(1394)، تاثير عدم اطمينان بر استراتژي آميخته بازاريابي صادرات، درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگاني، دانشگاه تبریز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0