تعامل والد- کودک و تاثیرات پدیده طلاق برآن

رابطه والد و کودک یکی از آسیب پذیرترین نقاط نسبت به طلاق است واین رابطه والد و کودک بعد از طلاق معمولا مشکل آفرین و پرچالش است، مخصوصا سال اول پس از طلاق سخت ترین دوره است. والدین به­خاطر اینکه درگیر مسائل مالی و سازگاری های اجتماعی و هیجانی لازم بعد از طلاق هستند، ممکن است تحریک پذیر، بی­صبر و از نظر هیجانی و فیزیکی کمتر از قبل قابل دسترسی باشند. کودکان، عصبانی و پریشان از طلاق، رفتارهای برون­ریزی از خود نشان می­دهند و باعث تشدید تنش­ها و بی­صبری های والدین می­شوند.

گرچه برخی یافته ها نشان می­دهند که تنش­ها در طی زمان کمتر می­شود ، دیگر یافته ها نشان می­دهند که روابط آسیب زای والد ـ کودک بعد از طلاق درهمه عمر باقی می­ماند . در یک مطالعه طولی در چین انجام شد کودکان طلاق و غیر طلاق در شاخصهای کنترل رفتاری والدین ؛دانش والدین، انتظارات، نظارت، نظم و توقعات ، کنترل روانی والدین، کیفیت رابطه والدـ کودک ؛ رضایت از کنترل والدین، آمادگی کودک برای برقراری ارتباط با والدین  و اعتماد متقابل بین والد و کودک و بهزیستی روانی مقایسه شدند. نتایج نشان داد که فرایندهای کنترل رفتاری والدین، کیفیت روابط و به­زیستی روانی در کودکان طلاق نسبت به کودکان عادی پایین تر بود.

 پایان‌دادن به فرایند طلاق

یک طلاق پایان یافته، سه بخش را در بر می گیرد: قانونی، جسمانی و هیجانی. تا وقتی که هر سه بخش به اتمام نرسد، زن و شوهر، کاملاً جدا شده به حساب نمی آیند. در حالی که جنبه های قانونی و جسمانی در یک جدول زمانی منظم انجام می گیرد و معمولاً دستور اجرای آن از طرف دادگاه صادر
می شود، بخش هیجانی طلاق سال ها به طول می انجامد تا به اتمام برسد و فقط زن و شوهر قادر به پایان دادن به آن هستند. برای پایان دادن به مرحله هیجانی طلاق و فراهم آوردن بهتری محیط ممکن برای کودکان، والدین باید دو وظیفه اساسی را انجام دهند:

  •  از نظر هیجانی، پدر یا مادر پایداری برای کودکان خود باشند.
  •  پس از طلاق نیز با همسر سابق خود رابطه صمیمانه برقرار نمایند .

 منبع

عاصمی،زهرا(1394)، اثربخشی برنامه مداخله‌ای کودکان طلاق بر بهبود راهبردهای خودکنترلی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0