ساختارهای رسمی ‌و غیر رسمی ‌در سازمان چگونه است ؟

ویژگیهای ساختارهای رسمی:

ساختار رسمی ‌را مسئولان به طور قانونی بنیان می‌گذارند و تصویب می‌کنند و در آن تعداد مشاغل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی اجرای آنها مشخص می‌شود.

  • ساختارهای رسمی ‌آرمانی اند زیرا سازمان آن گونه که پیش بینی شده است عمل نمی‌کند.
  • ماهیت ساختار (سازمان) رسمی ‌غیر شخصی است زیرا سازمان رسمی ‌به طراحی مشاغل محدود می‌شود و از راه فرآیند کارگزینی افراد خاصی برای تصدی این مشاغل انتخاب می‌شوند.
  • در سازمان رسمی، روابط سازمانی به طور مکتوب و به کمک نمودار با دقت زیادی برای کارکنان تشریح می‌شود ولی تغییرات بعدی، در صورت لزوم، می‌تواند رسمی ‌یا غیر رسمی ‌باشد.

ساختار غیررسمی:بعدازآنکه ساختاررسمی ‌ایجاد شد سازمان غیررسمی، به طور طبیعی در چارچوب آن پدیدمی‌آید. سازمان غیررسمی ‌حاصل تعامل اجتماعی مداوم است و ساختار رسمی ‌را تعدیل و تحکیم می‌کند یاآن را گسترش می‌دهد.غیر رسمی بودن :یکی از ویژگی‌های سازمان‌های کار آفرین، غیر رسمی بودن آنها است و چنین سازمان‌هایی مخالف محدود کردن کارکنان از طریق دستور العمل ها، قوانین و آئین نامه‌های رسمی هستند، چون معتقدند هر چه افراد آزاد تر باشند، خلاقیت بیشتری خواهندداشت. معمولاً ایده‌های جدید با شکستن و گذشتن از حصارها و قرار دادهای ضروری (قالب‌های ذهنی)، سازمانی و حتی اجتماعی شکل می‌گیرد. سازمان‌های کار آفرین برای سازگاری با محیط نیازمند تغییر، انعطاف و نو آوری هستند که بالطبع با ثبات و کنترل از طریق مقررات و دستور العمل‌های رسمی مغایر است. بنا براین، رسمی بودن نه تنها کمکی به سازمان‌های کار آفرین نمی کند بلکه خود مانعی برای آنها محسوب می‌شود.  تجربه نشان داده است که در سازمان‌های بزرگ و بوروکراتیک ایده‌های جدید زیادی به وجود می‌آیند ولی اجرا نمی شوند چون در مرداب سیاست ها، تأییدیه ها، مقررات و آئین نامه‌های خشک و رسمی سازمان فرو می‌روند. سال 1976 تحقیقات پالاک و همکاران نشان داد که هر چه افراد بیشتر مجاز باشند فعالیت‌های مربوط به کار خود را برگزینند، عملکردشان در آن فعالیت‌ها بیشتر خواهد شد.همچنین تحقیق آلکن و هیج نشان داده است، سازمان‌هایی که وجه مشخصه آنها، عدم تمرکز و فقدان نسبی مقررات رسمی است به احتمال بیشتر نو آورند.

ویژگی‌های ساختارهای غیر رسمی:

  • ساختار غیر رسمی ‌بیانگر حالت واقعی است، یعنی چگونگی عملکرد سازمان را به طور واقعی نشان می‌دهد.
  • ماهیت سازمان غیر رسمی ‌شخصی است، یعنی این نوع سازمان هنگامی ‌شکل می‌گیرد که تصدی شغل معینی در سازمان برحسب برقراری روابط اجتماعی با دیگران می‌شود.
  • در سازمان غیر رسمی ‌مدیر روابط سازمانی را به طور شفاهی برای کارکنان توضیح می‌دهد و این روابط برحسب نیاز تغییر می‌دهد.

منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0