تعاملات و ارتباطات برون سازمانی کلانتری ها

از مهمترین عواملی که در سرنوشت مامورین کلانتری، ارزش و اهمیت اساسی دارد و آنان را در رسیدن به اهداف یاری می کند، چگونگی ارتباط آنها با افراد و سازمانهایی است که با آنها سر و کار دارند؛ همچنین با افکار عمومی جامعه های است که در آن فعالیت می کنند. هر قدر این ارتباط، پیوسته و مفید باشد به همان اندازه آن فرد، ، سازمان و… در رسیدن به اهداف خود موفق خواهند بود.

دستگاه قضايي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران همزمان با استقرار و ثبات انقلاب شکوهمند امام و امت در کشور اسلامي عهده‌دار يکي از خطيرترين مسئوليت‌هاي ناشي از احياي حکومت اسلامي گرديده است.

دستگاه قضايي به رغم وجود شرايط بحراني و آشوب زده ناشي از توطئه‌هاي داخلي و خارجي توانست با تکيه بر آموزه‌ها و احکام شرع مقدس و لحاظ کردن مقتضيات زماني و مکاني يک نظام قضايي مترقي و پويا را پي‌ريزي کند که اين ساختار با خون شهداي گرانقدري نظير آيت الله بهشتي نضج گرفته و طي دهه اخير مديريت رئيس قوه قضاييه وارد مرحله توسعه شد. در حال حاضر مجموعه قضايي کشور در کليت خود و نيز در تمامي اجزا و فروعات در هر 2 حوزه شکلي و ماهوي حرکتي رو به جلو و پرشتاب دارد.  ‌

از لحاظ اجتماعي به دليل قرار گرفتن استان کرمانشاه در کانون اختلاط قوميت‌هاي مختلف لر، کرد و فارس که منشأ عدم تجانس فرهنگي است و نيز مهاجرت سهل‌الوصول از استان‌هاي همجوار و تشديد پديده نابهنجار حاشيه‌نشيني و نيز قرارگرفتن اين استان در مسير ترانزيت کالاي قاچاق و موادمخدر، بستر تکثر و تنوع و رفتارهاي بزهکارانه به صورت بالقوه است.

مجموعه قضايي با رويکرد پيشگيرانه که از سياست‌هاي راهبردي رئيس‌قوه‌قضاييه است و نيز اقدامات بي‌وقفه و بدون اغماض دادسراهاي تابعه و ضابطان قضايي، موفق به ايجاد امنيتي مطلوب و شايسته در استان شده است.

در این استان با آغاز مديريت رئيس قوه قضاييه و اشاعه ادبيات نوين قضايي مبتني بر تلفيق فقه پوياي اسلامي و دانش روز حقوقي و قضايي با مؤلفه‌هاي بنياديني نظير قضازدايي، کيفرزدايي، حبس‌زدايي، بهداشت قضايي، دفاع از حقوق شهروندي و آزادي‌هاي مشروع و حفظ ارزش‌ها و کرامات انساني، مشارکت عمومي در امر قضا از طريق بسط نهادهاي شبه قضايي، رفع اطاله دادر.سي و اتوماسيون قضايي محقق شده ‌است. از اقدامات و تعاملات بین سازمانها، کلانتریها و واحد های قضایی در کرمانشاه می توان به سـامـان‌دهي فعاليت مشاوران املاک و خودرو، برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي کارمندان و مديران دولتي، تهيه و پخش برنامه‌هاي آموزشي از رسانه‌هاي گـروهي، مطبوعات و صداوسيما با هـدف آشـنـايـي افکار عمومي با مفاهيم حـقـوقـي و تـذکـر درخـصـوص آثـار تـبـعـات سوءبزهکاري و شناسنامه‌دار کردن افراد شرور و بدسابقه جهت کنترل مستمر و ضابطه‌مند آنها می توان اشاره نمود.  ‌

درخصوص طرح سامان‌دهي و ارتقاي کيفي شوراهاي حل اختلاف، توسعه مشارکت افراد متدين در زمينه داوري و حل اختلاف با هدف کاهش مراجعات عمومي به محاکم قضايي انجام شده است.

يکي از پارامترهاي اصلي در امکان تحقق طرح‌هاي مختلف را ‌ايجاد تعامل سازنده با مجموعه‌ها و مراجع مرتبط است و کلانتری های کرمانشاه سياست‌تعامل مطلوب با ديگر مجموعه‌ها را در حوزه کاري خود تعريف و اجرا  کرده است، که تعامل مثبت و مؤثر با دستگاه‌هاي اجرايي حاصل این مهم می باشد. بــرگــزاري نشست‌هاي مشترک روسای کلانتری ها با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و بررسي مسائل تقنيني و مرتبط با قوه‌مقننه، تعامل مفيد ومطلوب با ضابطان قضايي از طريق برگزاري نشست‌هاي مستمر و مشترک وهمايش‌هاي استاني با مسئولان انتظامي وبرگزاري دوره‌هاي آموزشي ضابطان ونيروي انتظامي از ديگر اقدامات اين تعاملات می باشد.

منبع

کشتکار،رسول(1392)، نقش تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم انتظامی، دانشکده فرماندهی وستاد مجتمع تحصیلات تکمیلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0