فرضیه های عدم تمايل مددجويان به طرحهاي اشتغال

فرضیه اول:سختگيري بانكهاي عامل برعدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد. ضامن” شدن برای دیگری تا بتواند وام بگیرد از جمله اموری است که مسئولیت سنگینی دارد و بسیاری از پرونده های قضایی به این امر اختصاص یافته اما این دلیل می شود که ما ضامن نشویم و در یک امر خیر مشارکت نکنیم؟ مسلما خیر پس بهتر است قوانین مربوط به ضمانت را بدانیم تا آگاهانه وارد این عرصه شویم و مشکلاتمان به حد اقل کاهش یابد.به گزارش بانکی دات آی آر، معمولا شرایط دریافت وام و ضامن در مورد بانک های مختلف و نوع وام متفاوت است اما قانون ضمانت ثابت بوده و در مورد همه وام ها صدق می کند.به عنوان مثال برخی وام ها نیازمند دو ضامن دارای جواز کسب یا حرفه دولتی می باشد در حالی که برخی وام ها در ازای وام سفته می پذیرند.

مديرکل کميته امداد سیستان و بلوچستان گفت: نگاه امروز اين نهاد هدفمندکردن توانمندسازي مددجويان زيرپوشش بوده که به منظور تحقق اين مهم برگزاري دوره‌هاي آموزشي و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي همچنين تعامل و مشارکت با بانک‌ها در دستور کار در سطح کلان و استاني قرار گرفته است. توانمندسازي مدجويان تحت حمايت به عنوان تنها راه برون رفت آنان از چرخه فقر همواره مورد توجه اين نهاد بوده است.

وي افزود: تأکيد ويژه اين نهاد بر توانمندسازي با محويت اشتغال به عنوان اصلي ترين راه مبارزه با فقر منجر به شکل گيري و توسعه روش ها و فرآيندهاي بعضاً منحصر به فرد شده است که برخاسته از دستورات ديني و مباني اعتقادي و از سوي بسياري از سازمان ها، موسسات و نهادهاي حمايتي مورد توجه قرار گرفته است.: اساس و محور فعاليت هاي کميته امداد امام خميني (ره) بر محور اشتغال آفريني و خودکفايي محرومان قرار گرفته است از‌اين‌رو بايد افراد و خانواده‌هاي تحت پوشش پس از ماندن يک پروسه زماني کوتاه در خانواده امداد و تغذيه فکري، رفتاري، آموزشي و مشاوره‌اي آماده حضوري موفق در جامعه شوند.مسعوديان راد خاطرنشان کرد: توانمندسازي افراد بي بضاعت سبب ايجاد قابليت در افراد و گروه هاي محروم براي مشارکت هاي فعال و آگاهانه در تأمين رفاه فردي و اجتماعي مي شود اگرچه برنامه توانمندسازي افراد و جوامع ، در قلمرو فعاليت هاي کميته امداد امام (ره) است.وي اضافه کرد: با توجه به اينکه با روند رو به رشد خانواده هاي تحت پوشش کميته امداد مواجه هستيم که يکي از مهمترين دلايل آن بيکاري ، افزايش آمار طلاق و … بوده ، اين درحالي است که در صورت عدم توانمندسازي آنان بايد منتظر آسيب هايي چون بالا رفتن جرايم شد.

پرداخت وام خوداشتغالی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از اقدامات حمایتی این نهاد در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی خانواده بزرگ کمیته امداد است که به برکت نظام مقدس جموری اسلامی تاکنون خدمات در خور توجهی در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی به این قشر نیازمند ارائه شده است.اعطاء تسهیلات خوداشتغالی یکی از حمایت‌های این نهاد در کمک به وضعیت معیشتی و بهبود زندگی مددجویان نیازمند است که با تامین منابع مالی و معرفی مددجویان، بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات تخصیصی هستند. ایجاد معطلی و سخت‌گیری در قبول ضامن و ضمانتنامه‌ها از جمله مشکلات متقاضیان مددجوی معرفی شده استدر حالي كه اعلام شده است براي دريافت وام يك ضامن كافي است ولي هنوز برخي بانك‌ها خواهان معرفي دو ضامن هستند و يا با وجود اينكه دولت اعلام كرده گواهي كسر از حقوق لازم نيست ولي بسياري از بانك‌ها هنوز به دنبال اين قضيه هستند.

افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امامخمینی(ره) قرار می‌گیرند از اقشار بی‌بضاعت و ضعیف جامعه هستند که هدف از اعطای تسهیلات به این قشر محروم، خارج شدن از چتر حمایتی کميته امداد و خودکفایی این مددجویان است، متاسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود و قرار دادن شرایط سخت برای این افراد ممکن است در دراز مدت تبعات و آسیب‌های اجتماعی به بار آورده و در نهایت گریبان جامعه را بگیردشعار این نهاد حمایتی استقلال و توانمند سازی مددجویان است که در همین راستا با اموزش های فنی و حرفه ای مقدمات کار و حرفه اموزی را برای افراد فراهم می کند بعد از فراگیری اموزش های لازم  با تسهیلات که توسط کمیته امداد پرداخت می شود مددجویان کمیته می توانند با راه اندازی کارگاه تولیدی ایجاد اشتغال نمایند و توانمند شوند .

طبق صحبت هایی که با تعدادی از متقاضیان دریافت وام کمیته امداد صورت گرفت مشخص شد که متاسفانه مهمترین مشکلات مددجویان سختگیری بانک ها در بحث ضمانت ها است که قوانینی غیر از بخشنامه بانک مرکزی برای خود در نظر گرفته اند برای راه اندازی حداقل یک کارگاه تولیدی مبلغ 15 تا 30 میلیون تومان برای متقاضیان پیش بینی شده است  طبق بخشنامه بانک مرکزی هر 15 میلیون تومان نیازمند یک ضامن معتبر است در حالیکه مددجویان کمیته امداد برای 15 میلیون تومان باید 3 ضامن معتبر از همان بانک با فیش کسر از حقوق باید برای دریافت تسهیلات معرفی کنند که همین امر سبب انصراف درصد قابل توجهی از خانواده ها از دریافت وام شده است.

“احمد عبد الصالحی” افزود: اشتغال و توانمند سازی خانواده ها از مهمترین اهداف این نهاد است مهمترین مشکل مددجویان ما در اخذ وام های بانکی سختگیری بانک های عامل و بحث ضمانت ها است که فراهم آوردن این مهم برای خانواده ها بسیار سخت است که تعداد زیادی از ان ها مجبور به انصراف از اخذ وام می شوند.

وی با بیان اینکه بانک ها در قبال ارائه وام علاوه بر چندین ضامن، تقاضای ارائه جواز کسب معتبر نیز از وام گیرندگان کمیته امداد دارند گفت: متاسفانه به دلیل کارهای بروکراسی اداری تعداد بسیاری از خانواده های تحت پوشش قادر به دریافت وام از بانک ها نیستند.کرابی بیان کرد: هدف اصلی کمیته امداد از معرفی مددجویان خود به بانک ها ایجاد اشتغال، تولید  و توانمند سازی است متاسفانه ضمانت های بانکی علت اصلی عدم پیگیری مددجویان کمیته امداد از دریافت تسهیلات است.این مسئول یکی دیگر از مشکلات بانک ها را باز پرداخت کوتاه مدت عنوان کرد و گفت: این امر به ضرر خانواده ها است برخی بانک ها تسهیلات را 60 ماهه دریافت می کنند با پیگیری که از استان صورت گرفته قرار است تسهیلات به صورت سه ساله از مدد جویان کمیته امداد اخذ شود.

فرضیه دوم:عدم رشد فرهنگي بر عدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

فرهنگ:  آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. فرهنگ ازآنِ مردم است؛ فرهنگ را ادوارد تایلور ، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیله وراثت منتقل می‌شود.فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان است.

انواع فرهنگ: صاحب نظران و فرهنگ شناسان، برای فرهنگ انواع یا سطوح مختلفی را ذکر می کنند و مبانی متفاوتی را برای تقسیم بندی در نظر می گیرند.یکی از تقسیم بندی ها بر مبنای دامنه شمولیت زمانی وجامعه تحت پوشش می باشد. دراین تقسیم بندی انواع فرهنگ عبار است از :

  • فرهنگ ملی
  • فرهنگ عمومی
  • فرهنگ تخصصی
  • فرهنگ سازمانی.

فرهنگ ملی : فرهنگی است که چندین نسل در آن مشترک اند و به عنوان عامل مؤثر در تعیین هویت ملتها قلمداد می شود.

فرهنگ عمومی : فرهنگی است که وجوه مشترک زیادی با فرهنگ ملی دارد ولی در مظاهر فرهنگی با تغییرات متناسب با شرایط و مقتضیات محیطی همراه است. به یک معنا فرهنگ عمومی، ظهورونمودفرهنگ ملی در دوره های زمانی کوتاه مدت وتحت تأثیر شرایط زمانی است. عموم افراد جامعه در فرهنگ عمومی مشترک اند.

فرهنگ تخصصی : فرهنگی است که بخشی از افراد یک جامعه براساس حرفه و تخصص و حوزۀ شغلی خویش در آن مشترک اند.

فرهنگ سازمانی : فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای غالبی که توسط اکثریت قریب به اتفاق سازمان پذیرفته و حمایت می گردد و عامل انسجام اعضاء و محتوایی درونی آنها می باشد.

تنبلی و عدم استقامت در کار و شناخت ارزش و اهميت کار و موقعیت کارگر : با توجه به اینکه سستی و تنبلی و تن پروری موجب پوسیدگی و هدر رفتن نیروهای انسان می گردد .

بین تلاش و پاداش، پیوندی ناگسستنی و تغییر ناپذیر است. بدون كوشش و تلاش و با سستی و تنبلی، دو سرای را سرانجامی جز فقر و تهی دستی نباشد؛ از این رو، امیرمومنان علیه السلام افرادی را كه با كسالت و جهالت، زمینه ساز محرومیت خود از نعمت خداوندی می شوند و تن به اسارت فقر می دهند، از تنبلی برحذر داشته،‌ بر توشه تلخ و ناگوار‌ آن (ذلت فقر)، چنین هشدار داده است:امیر مومنان علیه السلام این تصور را بی پایه دانسته و فرمود: «انّ طلبَ المَعاشِ مِنْ حِلّهِ لا یشغَلُ عَن عَمَلِ الاخِرَهُ؛ بی تردید در پی تأمین معیشت از راه حلال آن رفتن، انسان را از امور اخروی باز ندارد»انَّ الاشیاءَ لَمّا ازدُوِجَت، ازدَوَج الكسلُ و العَجِزُ فَنُتِجا بَینَهُما الفَقر؛« 12)به یقین وقتی اشیا جفت هم شوند، تنبلی و ناتوانی نیز گرد هم آیند و فقر و تهی دستی تولد یابد.آن حضرت، تنبلی در امور دنیا را نشانه سستی و تنبلی بیشتر در امور آخرت دانسته و فرموده است:انی لا بغَضُ الرَّجُلَ یكوُن كَسلانَ مِن امرِ دَنیاه، اذا كانَ كَسلانَ مِن امرِ دَنیاه فَهوَ عشن آخرتِهِ اكسَل؛ 13)»از مردی كه دركار دنیایش تنبل است، نفرت دارم؛ زیرا وقتی دركار دنیای خود تنبل باشد، دركارآخرتش تنبل تر است«پس اگر مولود تنبلی در امور دنیوی«فقر» است، محصول تنبلی در امور اخروی نیز جز«درماندگی» نیست!

اصولا کسی که کار نمی کند و به تنبلی و بیکاری گرایش و تمایل دارد، از لحاظ شخصیتی بیمار و از لحاظ اجتماعی همواره وابسته خواهد بود بر اساس نظریه اغلب جامعه شناسان،  کار است که  به انسان طبقه، شان ومقام می دهد.وی درادامه افزود: درواقع اساس پیشرفت و توسعه منوط و وابسته به کار و تلاش است، کار است که باعث شده انسانیت به رشد و کمال برسد، جامعه تنبل رکود و رخوت اجتماعی حتمی در پیش خواهد داشت.

فرضیه سوم:ترس از خودكفا شدن بر عدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

اگر مددجويان باور كنند كه مي‌توانند كار كنند خواهند ديد كه آينده روشني پيش‌رويشان است شرطلازم براي اين كار داشتن انگيزه و اراده است. در نظر گرفتن تسهيلات اشتغالزا در قالب طرح‌هاي گوناگون، كميته امداد خميني (ره) را در شمار حاميان ترويج كارآفريني در جامعه قرار داده است. به طوري كه امروزه بسياري از مراجعين به قصد دريافت وام‌هاي كسب‌و‌كار به دفاتر آن در سراسر كشور مراجعه مي‌كنند و دريافت صرفاً كمك‌هاي ماهيانه را شايسته خود نمي‌دانند. كميته امداد نيز با نيت ايجاد كسب و كار مستقل تسهيلات مختلف را در اشكال متفاوت در نظر گرفته است تا قدم‌هاي برداشته شده مددجويان خود را به سوي خوداشتغالي نزديك كند.

يكي از اهداف كميته امداد امام خميني(ره) علاوه بر حمايت از محرومان، فراهم آوردن موجبات شكوفايي استعدادها و توانايي هاي بالقوه افراد تحت پوشش و ايجاد زمينه مناسب به منظور نيل به خودكفايي آنهاست. به همين منظور برنامه اي تحت عنوان طرح خودكفايي در برنامه هاي اين نهاد قرار گرفته است. اين پژوهش با هدف مقايسه سطح فرهنگي و اقتصادي خانواده هاي تـحت پـوشش طـرحهاي خـودكفايي و ساير خانواده هاي تحت پوشش انجام شده است. در اين تحقيق مقايسه اي بين دو گروه ( خانوارهاي زير پـوشش طرح خودكفايي به عنوان گروه تجربي وسايرخانوارهاي زيرپـوشش به عنوان گروه شاهد)صورت گرفته است.

جامعه آماري نيز مشتمل بر دو جامعه مي باشد. جامعه اول ، مددجويان تحت پوشش طرح خودكفايي و جامعه دوم مددجويان غير تحت پوشش طرح خودكفايي. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده تعداد 165 خانوار از مددجويان تحت پوشش طرح خودكفايي و 165 خانوار از مددجويان غير تحت پوشش طرح خودكفايي انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه استفاده و در تجزيه و تحليل اطلاعات از آماره هاي توصيفي و استنباطي بهره گيري شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه ميزان تمايل به سواد آموزي و همچنين تعداد فرزندان دانش آموز گروه طرح خودكفايي از گروه عادي بيشتر است. در مجموع انتظارات آنان در زمينه كمك مالي، نسبت به گروه عادي كاهش يافته و در زمينه مسكن، درمان و ساير نيازها مشكلات كمتري دارند. لذا پيشنهاد مي شود كه اجراي طرح هاي خودكفايي براي خانواده هاي تحت پوشش رشد و افزايش داشته تا خانواده ها به استقلال و خود اتكايي دست يابند.

فرضیه چهارم:وابستگي به مستمري امداد بر عدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

جايگزين نمودن اشتغال و خودكفايي به جاي وابستگي و دريافت مستمري از امداد برای مددجویان تحت حمایت در راستای توانمند سازي آنان تلاش نمائيد برای خانواده های تحت حمایت و سایر نیازمندان غیر تحت حمایت می توان سه نوع اشتغال را تعریف نمود که عبارتند از : نوع اول – خانواده هایی که ضمن ایجاد اشتغال برای آنان ضروری است و در واقع ایجاد اشتغال به آنان آرامش و تعادل روحی می بخشد. نوع  دوم – خانواده هایی که از استعداد متوسط بهره مندند و علیرغم اینکه شاغل هستند ولی تولید و درآمد کافی ندارند و این افراد به طور کامل خودکفا نمی شوند و نوع سوم شامل افرادی است که با استعداد های بالا و درخشان که در حوزه کارآفرینی امداد قرار می گیرند و با ایجاد اشتغال به استقلال اقتصادی می رسند.

كميته امداد امام خميني(ره) به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در مقوله اشتغال نيز شيوه هاي متعددي را تجربه كرده است كه يكي از اين موارد ايجاد اشتغال به صورت خرد و كوچك بوده است . البته با توجه به نوع پتانسيل ها و شرايط خانوادگي بهترين شيوه را عمل نموده است . اجراي طرحهاي اشتغال و مشاغل مختلف به منظور بروز و ظهور استعدادهاي نيروهاي جوان در ايجاد كار و … از ديگر سياستهاي حوزه اشتغال امداد مي باشد. كميته امداد خدمات فراواني را در جهت كمك به معيشت محرومين در دستور كار خود قرار داده است. محوري ترين اين فعاليتها كه در جهت احياء روحيه خوداتكائي و اعتماد بنفس محرومين و خانواده هاي تحت حمايت مي باشند مقوله اشتغال و خوداتكائي آنها است .

كميته امداد امام خميني (ره) به عنوان يكي از مهمترين نهاد هاي حمايتي كشور در حال حاضر طيف وسيعي از اقشار نيازمند جامعه را تحت پوشش خدمات متنوع حمايتي خود قرار داده است و لذا نيل به اهداف كمي و كيفي اين نهاد جز در سايه تدبير ، انديشه و دارا بودن برنامه براي آينده در قالب برنامه هاي كوتاه مدت ،ميان مدت و بلند مدت ميسر نخواهد گرديد،از اينرو ضرورت امر ايجاب مي نمايد تاكليه بخشهاي ستادي و اجرائي اين نهاد با نصب العين قرار دادن رهنمود هاي مقام معظم رهبري و با نگرش عميق به شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه و نيازهاي آتي،برنامه فعاليتهاي پنج سال آينده را همسو و هماهنگ با برنامه ها و سياست هاي كلان نظام مقدس اسلامي و درقالب يك برنامه پنج ساله تدوين نمايند تا پس از طي مراحل قانوني تصويب و با تامين اعتبارات لازم ،زمينه خدمت بيشتر فراهم گردد.

فرضیه پنجم:نداشتن مهارت فني برعدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

تمايل به كارآفريني فردي و تاسيس بنگاه ارتباط مستقيمي با دانش، مهارت، تجربه، شرايط خانوادگي، ويژگيهاي شخصيتي فرد و شرايط محيطي و اجتماعي دارد. براي را ه اندازي كسب و كار ازيک سو بايد زمينه هاي ذهني و شرايط اجتماعي فرهنگي مساعد باشد و از سوي ديگر، بايد محيطي كاملا” حمايتي به وجود آيد؛ محيطي كه مردم را به تأسيس و رشد كسب و كار و سرمايه گذار ي هاي بلند مدت تشويق كند و زمينه هاي شكست بازار را كه مانعي براي موفقيت بنگا ه ها، سرمايه  گذاري و رشد كسب و كار محسوب مي شود، بر طرف نمايد.

يكي از زمينه هاي فعاليت كميته امداد،خودكفايي و اشتغال است كه دربردارنده شناخت قابليت هاي افراد براي شغل و كار،پرداخت وام به زنان روستايي سرپرست خانوار، آموزش هاي توليد و پرورش طيور و دام، آموزش فني و حرفه اي، پرداخت وام ازطريق تبصره 3، تامين فضاي خودكفايي مي باشد. از آنجا كه هر ساله مقدار قابل توجهي از اعتبارات اين نهاد صرف ايجاد فرصت هاي شغلي و آموزش و كاريابي براي مددجويان مي گردد، سنجش ميزان موفقيت طرح ها ي خودكفايي متنوع كميته امداد و يافتن راههاي بهبود و افزايش بهره وري آنها از اهميت برخوردار است. پژوهش حاضر به همين منظور و با هدف شناخت ميزان موفقيت اجراي طرح هاي خودكفايي در زمينه هاي مختلف ( تاسيس كارگاههاي كوچك، توليد صنايع دستي، توليد و پرورش دام، توليد و پرورش طيور و …) در استان سمنان انجام شده است.

جامعه آماري پژوهش شامل تمام مددجويان زير پوششي است كه به نحوي از خدمات خودكفايي استفاده مي نمايند. از اين تعداد 1550 نفر با استفاده از فرمول كوكران و روش نمونه گيري سيستماتيك انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع ميداني و به شيوه پس رويدادي بوده و داده هاي جمع آوري شده از طريق پرسشنامه با بكارگيري آماره هاي توصيفي فراواني، درصد فراواني و آزمونهاي آماري t تجزيه و تحليل گرديدند. نتايج بدست آمده حاكي از موفقيت طرح هاي خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره) در زمينه هاي شناخت قابليت هاي افراد،تاسيس و راه اندازي كارگاه هاي كوچك،توليد صنايع دستي، توليد و پرورش دام و طيور، طرح حضرت زينب، آموزش مددجويان ، غني سازي اوقات فراغت افراد تحت پوشش، رفع نيازهاي دانشجويان، تلاش بيشتر افراد خانواده هاي تحت پوشش و افزايش اميد به زندگي مي باشد. با اين حال براي بهبود روند فعلي، تداوم پرداخت وام هاي خودكفايي با حفظ شأن خانواده ها ، ايجاد كارگاههاي جنبي، تجديد نظر در مورد سرانه وام هاي پرداخت شده، شناسايي موانع پيش روي مددجويان براي ايجاد كارگاههاي صنايع دستي، اختصاص مكانهايي خاص براي فروش مواد توليد شده كارگاههاي مددجويان، استقرار مشاوره هاي بهداشتي به ويژه در مناطق گرم و معرفي مددجويان به مراكز آموزش فني و حرفه اي پيشنهاد مي گردد.

آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به نسل جوان از طریق مراکز فنی و حرفه ای ، کاردانش و آموزش عالی و مدارس فراهم کردن تصحیلات و امکانات ایاب و ذهاب متقضیان و خانواده های کم درآمد با استعدادها و علایق و توانمندیهایشان جهت استفاده بهینه از دقت و امکانات و استعدادهایشان با در اختیار گذاشتن تسهیلات از طریق اعطا وام با نظارت کامل بر اجرای طرحهای متناسب با مهارت و استعداد و توانایی های افراد  مراجعه کننده که این امر بیش از پیش نیازمند همکاری و شناسایی افراد مستعد کار از طریق نهادهای چون بهزیستی و کمیته امداد توسط نیروی پذیرش مشاوره ، تحقیقات و خود کفایی می باشد که کمیته امداد  بخصوص درسال جاری توانسته با کمک این واحدها تسهیلات نسبتاً قابل توجهی بر ایجاد مشاغل خانگی و مشاغل بزرگتر در اختیار اهالی منطقه بگذارد که مبارزه همه جانبه و بلند مدت با فقر منطقه باز هم نیازمند توجه بیشتر و ادامه نظارت و همکاری با مجریان طرح بخصوص طرح های امدادی و کشاورزی.

فرضیه ششم:عدم بازدهي اقتصادي طرح برعدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

شاخص و ویژگی طرح های خودکفایی:

  • طرحهای خودکفایی باید از توجیه فنی و اقتصادی قابل قبولی برخوردار باشد.
  • طرح های خودکفایی از حداقل ریسک پذیری برخوردار می باشند.
  • دانش و آگاهي هاي مددجو در ارتباط با طرحهای خودكفايي به حدي رسيده  كه خودش می تواند با كيفيت مطلوب به فعاليت مورد نظر ادامه دهد.
  • امکان نظارت و بازرسی طرحها در هر شرایطی میسور می باشد.
  • طرحهای خودکفایی ازدرآمدزایی کافی برخوردار بوده ، به طوری که خانواده می تواند حداقل هزینه های جاری زندگی خود را از محل درآمد طرح تامین نماید. (ملاک درآمد حداقل حقوق تعیین شده از طرف دولت در هر سال مي باشد)
  • بیمه حرف،مشاغل و سرمایه  این گونه طرح ها الزامی می باشد
  • در صورت امکان مجریان این طرحها جهت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی در اولویت قرار دارند.
  • طرح زودبازده ، پایداروامکان توسعه آن فراهم باشد

نظارت بر طرحهاي اجرا شده یکی از برنامه هاي اساسی امداد در تثبیت طرحها و پایدارسازي مشاغل ایجاد شده بشمار می رود این برنامه در سالهاي اخیر با جدیت در مورد تمام طرحهاي اجرا شده انجام گرفته و بمنظور حصول اطمینان از حسن اجراي طرحهاي اشتغال و خودکفايي ، کنترل کیفیت محصولات تولیدي مددجویان و پایداري مشاغل بوجود آمده همچنين مراقبت از سرمایه هاي مادي)تسهیلات اعطائی( انجام می شود. این برنامه براي هر طرح حداقل پنج سال با جدیت اجر ا می گردد و طی آن کارشناسان مجرب وفنی برروند اجراي آن نظارت می نمایندتا انحراف وخللی درفرآیند استمرار طرح بوجود نیاید ودر به ثمر رسیدن و پایدار ماندن مشاغل ایجاد شده خللی واردنشود.

به گزارش دریافتی سایت خبری مهرستان از روابط عمومی کمیته‌ امداد شهرستان مهر ؛ سید مرتضی علوی مدیر کمیته‌‌ امداد امام خمینی (ره) شهرستان مهر از انجام بیش از۷۵۰ بازدید از طرح های اشتغال و خودکفایی این نهاد توسط ناظرین و کارشناسان فنی خبر داد و بیان داشت: یکي از دلایل پایدار ماندن طرح های خودکفایی بازدید های مکرری است که از این طرح ها صورت می گیرد.

وی افزود: کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) به منظور پیشگیری از انحراف در طرح‌های اجرا شده کار نظارت بر طرح‌ های اشتغال را به انجام می‌ رساند و در راستای کسب موفقیت و پایداری در اجرای طرح های خودکفایی، نظارت بر اجرای این طرح ها یکی از اولویت دارترین برنامه های کمیته‌ی امداد می باشد. سید مرتضی علوی تصریح کرد: کارآفرین شدن مددجویان، حاصل تلاش ناظران و مشاوران طرح های نظارتی است که تا کنون توانسته است موجبات توانمندسازی بسیاری از مددجویان را فراهم سازد.

فرضیه هفتم:ترس از ورشكستگي بر عدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

ورشكستگي:ورشکستگي، حالت يک تاجر يا شرکتي تجاري است که از پرداخت بدهي‌هاي خود ناتوان شده و نمي‌تواند تعهدات خود را عملي کند. ورشکستگي و مقررات آن فقط در برگيرنده بازرگانان مي‌شود و چنانچه اشخاص عادي قادر به پرداخت بدهي خود نباشند، در اصطلاح به آنان «معسر» گفته مي‌شود.

دلایل ورشکستگی  کارآفرینان :

بیشتر کسب و کارهای جوان و کارآفرینان با ورشکستگی روبرو می‌شوند، می‌توان مجموعه دلایل ذیل را برای این امر برشمرد:

  • فقدان سرمایه کافی
  • به جریان انداختن ضعیف نقدینگی
  • برنامه ریزی نامناسب و ناکافی
  • در نظر نگرفتن رقابت
  • بازاریابی ضعیف
  • نداشتن انعطاف پذیری لازم
  • نادیده گرفتن قدم بعدی
  • سعی در انجام دادن تمام امور بطور کامل و بی عیب و نقص
  • رئیس در حد عالی، کارمندان در حد معمولی
  • رشد کنترل نشده

به هر حال، آنچه همه‌ی ما درگیر آن هستیم و در زندگی همه‌ی ما اثر منفی گذاشته است و می‌گذارد، نرخ بالای تورم است. همه گرانی در جامعه را احساس می‌کنند و درگیر کاهش مستمر ارزش پول خود هستند. این‌ها از جمله عوارض منفی مهم و فوری افزایش شدید نقدینگی می‌تواند باشد. اگر رشد نقدینگی با رشد اقتصاد، رشد درآمد ملی و رشد درآمد سرانه نیز همراه نشود، نه تنها تورم، کاهش ارزش پول ملی به عنوان عارضه و بیماری‌های مقطعی کماکان نمود پیدا می‌کند و بلکه، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، به عنوان بیماری مستمر و مزمن در کنار سایر عوارض و بیماری‌های خطرناک مانند پایین آمدن سطح زندگی و رفاه اجتماعی، رکود اقتصاد و تولید، فقر، بیکاری، تبعیض، فساد و وابستگی ادامه خواهد داشت.

فرضیه هشتم:بروكراسي اداري بر عدم تمايل مددجو به اجراي طرح خودكفايي تاثير معناداري دارد.

بروكراسي، دستگاهي اداري است، يعني همه ابزار و امكانات دولت مركزي و محلي. اين معنا، مشابه تشريفات زائد است.بروكراسي، نوعي شكل سازماني است، داراي ويژگي هاي مشخص از قبيل سلسله مراتب اختيار و  نظام مقررات بوروكراسي از دو بخش bureau به معنی میز و دفتر کار و پسوند cratie به معنی سالاری ایجاد شده‌است. برابر فارسی آن دیوان‌سالاری است. به طور کلی، دیوان‌سالاری یا بوروکراسی به معنی یک سیستم کارکرد عقلانی و قانونمند است. واژه بوروکراسی برای نخستین بار توسط شخصی فرانسوی بنام وینسنت دو گارنی در سال ۱۷۴۵ استفاده شد. او واژه bureau به معنای میز تحریرو دفتر یا اداره، پسوند یونانی cracy را افزودو واژه بروکراسی را به معنای حکومت ادارات ویا حکومت مقامات رسمی بکار برد. در قرن ۱۹ این واژه در آلمان متداول شد (شاید در ارتباط با تغییرات و اصلاحاتی که در دولت و ارتش پروس پس از شکست از ناپلئون بوجود آمده بود و نیزاهمیت نوشته‌های هگل درباره بروکراسی پروس.

نخستین بار، بورو کراسی به عنوان یک پدیده اجتماعی و با توجه به کاربرد عملی آن، به وسیله ماکس وبرمورد استفاده قرار گرفتوبر توجه خود را عمدتآ روی تأثیر سازمانهای بورو کراتیک در ساختار سیاسی جامعه متمرکز کرد. او بیشتر به علت وجودی سازمانها و نحوه اعمال قدرت نظر داشت. وبر اصطلاح بروکراسی را در دو معنی بکار برد:۱- مجموع مقامات اداری ۲-سازمانهای بزرگ رسمی در جامعه امروزی.

باتوجه به اینکه سرفصل هر بانک در مورد مشاغل خانگی و خرد و دیگر انواع وام به بانکها ابلاغ می شود انتظار داریم در کنار پیگیریهای ما، بانکها نیز پیگیر باشند.بانکها مواردی از این دست را در زمان ابلاغ تسهیلات و سرفصل ها با بانک مرکزی یا بانک متبوع خود مطرح کنند تا کمتر با مشکلات پرداختی مواجه شویم. یکی از مشکلات در این بخش را عدم پرداخت مانده تسهیلات سال قبل از سوی بانک ها دانست و گفت: برخی بانکها در ارائه مانده تسهیلات سال قبل به متقاضیان تمایلی از خود نشان نمی دهند. در حالی که تسهیلات تخصیص یافته باید پرداخته شود. هم اکنون شور و شعفی برای کارآفرینان در دولت یازدهم ایجاد شده که با جبران کمبود نقدینگی می توان این شور را در راه اندازی کسب و کار سوق داد.

گرچه بانک ها نیز متاثر از عوامل مختلف یا بروکراسی اداری گزیده شده اند اما اگر بانکها چراغ سبز نشان دهند می توانیم شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی باشیم. بانکهای عامل باید پرونده ها را با سرعت بیشتریبررسی کنند و نسبت به وام های خوداشتغالی و مشاغل خانگی و وام های قرض الحسنه به تعهدات خود به دستگاها پایبند باشند. ه منظور ساماندهی عملکرد بانک های استان در بحث ارائه تسهیلات طی دوفرایند که بخشی فردی و بخشی سیستمی است عملکرد بانکها از طریق طراحی سامانه ای رصد می شود. بر همین اساس پروژه فرد متقاضی دریافت تسهیلات از سوی هر دستگاهی از زمان گرفتن مجوز تا هنگام ارائه تسهیلات بانکی رصد می شود این اقدام به منظور آن است که میزان تحقق اشتغال دستگاه های استان مشخص شود. اشتغال و سرمایه گذاری شاخص حیات استان است و بر تمام مسئولان وظیفه است که نسبت به آن حساس باشند.

منبع

زارعي، محمد(1394)، علل عدم تمايل  مددجويان به  اجراي طرحهاي اشتغال و خودكفايي، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0