تشریح عناصر هزینه ­های کیفیت

در این بخش به تشریح تفضیلی عناصر هزینه­های کیفیت پرداخته می­شود و انواع هزینه­های کیفیت در موسسات صنعتی و خدماتی مورد بحث قرار می­گیرد.

هزینه­ های پیشگیری

هزینه تمامی فعالیت­هایی که مشخصا برای جلوگیری از بروز کیفیت ضعیف در محصولات و خدمات صرف می­شود .

  • بازاریابی؛ مشتری؛  استفاده کننده

هزینه­هایی که برای ارزیابی مداوم تصورات و نیازهای کیفی مشتریان : شامل بازخورهایی که درباره قابلیت اطمینان و عملکرد محصول گرفته می­شود  صرف می­شود و این مشخصه­ها با توجه به محصولات و خدمات شرکت بر رضایت مشتری تاثیر می­گذارند.

  • تحقیقات بازاریابی

بخشی از هزینه­های تحقیقات بازاریابی که صرف شناسایی و تعیین نیازهای کیفی مشتریان و استفاده کنندگان می­شود. شامل شناسایی و تعیین مشخصه­هایی از محصول یا خدمات که سطح بالایی از رضایتمندی را در مشتری فراهم می­کند.

  • مشتری؛ بررسی تصورات استفاده کننده

هزینه برنامه­هایی که برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان/ استفاده­کنندگان برای نیل به اهدافی که از قبل عنوان شده، شامل شناسایی و تامین تصورات آنها از کیفیت محصول یا خدمات در هنگام استفاده یا تحویل صرف می­شود.

  • بازنگری اسناد؛ قرارداد

هزینه­هایی که صرف بازنگری و ارزیابی قراردادهای مشتری یا سایر اسناد و مدارکی می­شود که بر نیازمندی ها و مشخصات محصول یا خدمات تاثیرگذار است : از جمله استانداردهای کاربردی صنعت، قوانین و مقررات دولتی یا مشخصات داخلی مشتری برای تعیین قابلیت و توانایی سازمان در برآوردن نیازمندی­های عنوان شده، قبل از پذیرش خواسته­های مشتری.

  • توسعه محصول؛ خدمات؛  طراحی

شامل هزینه­های صرف شده برای ترجمه نیازها و خواسته­های مشتری و استفاده کننده به نیازمندی­ها و استانداردهای قابل اطمینان کیفی و مدیریت توسعه محصول؛  خدمات جدید، قبل از اینکه مدارک طراحی مربوطه جهت شروع تولید صادر شود. این هزینه­ها معمولا برنامه­ریزی و بودجه بندی می­شوند و در مورد تغییرات عمده طراحی نیز به کار برده می­شوند.

  • بازنگری پیشرفت کیفیت طراحی

کل هزینه ­هایی که شامل برنامه­ریزی­های نهایی و موقتی بازنگری­های پیشرفت طراحی جهت حداکثر کردن تطابق طراحی محصول یا خدمات با نیازها و خواسته­های مشتری یا استفاده کننده با توجه به عملکرد، پیکره بندی، قابلیت اطمینان، ایمنی، قابلیت ساخت، هزینه واحد محصول و در صورت کاربرد، قابلیت تعمیر داشتن، قابلیت تعویض و جایگزینی و قابلیت نگهداری. این بازنگری­های رسمی قبل از صدور مدارک طراحی جهت ساخت نمونه­های اولیه یا شروع تولید آزمایشی انجام می­گیرد.

  • فعالیت­های پشتیبان طراحی

کلیه هزینه­هایی که مشخصا برای ایجاد پشتیبانی­های محسوس از کیفیت، در مرحله طراحی و توسعه محصول؛  خدمات صرف می­شوند. در صورت کاربرد فعالیت­های پشتیبان طراحی شامل کنترل اسناد و مدارک طراحی، برای اطمینان از انطباق با استانداردهای داخلی، انتخاب و ارزیابی شرایط اجزا و قطعات و یا مواد مورد نیاز که در محصول؛ خدمات نهایی استفاده می­شوند، تحلیل ریسک برای استفاده ایمن از محصول؛  خدمات نهایی، بررسی قابلیت تولید برای اطمینان از اقتصادی بودن تولید محصول، تحلیل­های نگهداری و تعمیرات، فعالیت­های تضمین قابلیت اطمینان مانند استفاده از روش تجزیه و تحلیل خطا و بررسی اثرات آن، تحلیل استفاده­های نادرست مشتری از محصول به صورت بالقوه و تهیه یک طرح مدیریت کیفیت کلی می­شود.

  • آزمون واجد شرایط بودن طراحی محصول

کلیه هزینه­های صرف شده برای طرح­ریزی و هدایت آزمون واجد شرایط بودن محصولات جدید و تغییرات عمده در محصولات موجود. شامل هزینه­های بازرسی و آزمون تعدادی از محصولات تولید شده، در شرایط ایده آل و شرایط بسیار بد محیطی. بازرسی و آزمون واجد شرایط بودن، برای تصدیق تامین کلیه نیازها و خواسته های طراحی در محصول نهایی است تا هنگامی که خطایی رخ می­دهد به روشنی مشخص باشد که کدام قسمت از محصول به طراحی مجدد نیاز دارد. آزمون واجد شرایط بودن محصول بر روی نمونه­های اولیه، تولید آزمایشی یا بر روی نمونه­ای از اولین سری­های تولیدی انجام می­شود ؛ بعضی از این منابع، این ردیف را جزو هزینه­های بازرسی و آزمایش محسوب می­نمایند.

  • طراحی خدمات؛ تعیین صلاحیت

هزینه­های صرف شده برای فرآیند تعیین صلاحیت یا محک زدن نحوه ارائه خدمت جدید یا تغییرات اساسی در نحوه ارائه خدمت برای خدمات موجود، شامل هزینه­های برنامه­ریزی و اجرای آزمایشی با استفاده از نمونه سازی، در صورت نیاز یا تامین برای اولین تولید است. شامل هزینه­های اندازه گیری یا بازبینی هر کدام از ابعاد ارائه خدمت در شرایط معمولی و شرایط کاملا نامطلوب برای تعداد مناسبی از محصولات یا در طی دوره زمانی مناسب به منظور تطابق یکنواخت با نیازمندی­ها یا به منظور تعیین اینکه در کجاها نیاز به طراحی مجدد هست ؛ برخی منابع این دسته را یک هزینه ارزیابی در نظر می­گیرند.

  • شرایط آزمایشی

هزینه­های صرف شده برای ارزیابی و مشاهدات برنامه­ریزی شده از عملکرد محصول در شرایط آزمایشی، معمولا با همکاری نزدیک مشتریان صادق و با وفا انجام می­شود. البته فروش محصول در بازارهای آزمایشی نیز جزو این دسته است. شرکت در این مرحله از زندگی محصول؛ خدمات بایستی اطلاعاتی بسیار بیشتر از پاسخ به سوالات زیر کسب کند. آیا محصول جواب داد؟ یا آیا فروش رفت؟   بعضی منابع این ردیف را جزو هزینه­های بازرسی و آزمون محسوب می­نمایند.

  • هزینه­های پیشگیرانه خرید

هزینه­های صرف شده برای تعیین تطابق با نیازمندی­های تامین­کنندگان قطعات، مواد یا فرآیندها و حداقل کردن تاثیر عدم انطباق­های تامین­کننده بر روی کیفیت محصولات؛ خدمات نهایی. شامل فعالیت­هایی که قبل و بعد از سفارش خرید انجام می­شود.

  • بازنگری تامین­کنندگان

کل هزینه­های بررسی برای ارزیابی و بازنگری قابلیت تامین­کنندگان در تامین خواسته­های کیفی شرکت. معمولا این کار توسط تیمی مجرب از نمایندگان بخش­های ذیربط شرکت انجام می­شود که می­تواند به صورت دوره­ای در یک بازه زمانی طولانی انجام شود.

 رتبه­بندی تامین­کنندگان

در صورت کاربرد، هزینه­های مربوط به ایجاد و برقراری یک سیستم، جهت تعیین تداوم قابل پذیرش بودن هر تامین­کننده برای کسب و کار آینده. این سیستم بر اساس عملکرد واقعی هر تامین کننده در قبال نیازمندی های مشخص شده، تحلیل­های دوره­ای و امتیاز­بندی کیفی و کمی که انجام می­شود، بنا نهاده شده است.

  • بازنگری داده­های فنی سفارش خرید

شامل هزینه­های بازنگری داده­های فنی سفارش خرید ؛ که معمولا توسط همکارانی به جز همکاران بخش خرید انجام می­شود  جهت حصول اطمینان از اینکه این داده­ها، نیازمندی­های کیفی و فنی را به نحو مناسبی در اختیار تامین کننده قرار می­دهند.

  • طرح­ریزی کیفیت تامین­کننده

مجموع کل هزینه­های برنامه­ریزی برای بازرسی و آزمون محصولات ورودی و منابع و برنامه­ریزی آزمون­های مورد نیاز برای تعیین پذیرش محصولات تامین کننده. شامل تدارک مدارک ضروری و هزینه­هایی که برای تامین تجهیزات جدید بازرسی و آزمون مورد نیاز است.

 هزینه­های پیشگیرانه عمیات­ها ؛ ساخت یا خدمات.

هزینه­های صرف شده برای تضمین قابلیت و آمادگی عملیات­ها برای تامین نیازمندی­ها و استانداردهای کیفیت، طرح ریزی کنترل کیفیت برای تمامی فعالیت­های تولیدی و آموزش کیفیت به همکاران بخش تولید.

  • صحه ­گذاری فرآیند عملیات­ها

هزینه فعالیت­های انجام شده برای تضمین قابلیت روش­های جدید تولید، فرآیندها، تجهیزات، ماشین­آلات و ابزارها، تا از ابتدا و به صورت پایدار در محدوده­های تعریف شده عمل کنند.

  • طرح­ ریزی کیفیت عملیات­ها

کلیه هزینه­های لازم برای ایجاد و توسعه بازرسی و آزمون­های ضروری محصول، رویه­های ممیزی محصول، سیستم مستند­سازی ارزیابی­ها و استانداردهای نیروی انسانی یا استانداردهای صورت ظاهر محصول، جهت تضمین تداوم دستیابی به نتایج قابل قبول کیفی. همچنین کلیه هزینه­های مرتبط به طراحی و توسعه برای استفاده از تکنیک­های جدید کنترلی یا اندازه­گیری به خصوص گیج­ها و تجهیزات را نیز شامل می­شود.

  • طراحی و توسعه تجهیزات کنترل و اندازه­گیری کیفیت

شامل کلیه هزینه­های مشتمل بر مهندسین تجهیزات آزمون، برنامه­ریزان و طراحان، مهندسین گیج­ها ، مهندسین تجهیزات بازرسی، برنامه­ریزان و طراحان.

  • طرح­ریزی کیفیت برای پشتیبانی از عملیات­ها

تمامی هزینه­های طرح­ریزی کنترل کیفیت برای تمامی فعالیت­های مورد نیاز جهت فراهم کردن حمایت و پشتیبانی محسوس از کیفیت برای فرآیند تولید. در صورت کاربرد، فعالیت­های پشتیبانی کننده تولید شامل موارد زیر بوده ولی تنها به این موارد محدود نمی­شوند:

آماده­سازی مشخصات و ساختار یا خرید تجهیزات جدید تولید، تهیه دستورالعمل­های کاربران، برنامه زمانبندی و طرح های کنترلی برای تامین تولید، پشتیبانی از تحلیل­های آزمایشگاهی و پردازش داده­ها و حفظ و نگهداری داده­های دفتری.

  • آموزش کیفیت به کاربران

شامل هزینه­های صرف شده برای توسعه و ایجاد برنامه­های آموزشی رسمی کاربران با تاکید بر هدف برنامه های پیشگیری از خطا، که تاکید زیادی بر ارزش کیفیت و نقشی که هر کاربر در موفقیت کار ایفا میکند، دارد. این آموزش­ها شامل تدارک برنامه­های آموزشی برای کاربران، در موضوع­هایی از قبیل کنترل کیفیت آماری، کنترل فرآیند، حلقه­های کیفیت، روش­های حل مساله و … می­شود. منظور از این مورد پوشش آموزشی تمامی کسانی است که به تازگی وارد شرکت شده­اند ولی آموزش مهارت­های مورد نیاز برای احراز شرایط و واگذاری مسئولیت در یک شرکت نمی­باشد.

  • سرپرستی کیفیت

هزینه­های صرف شده برای اداره و سرپرستی عمومی بخش مدیریت کیفیت.

  • حقوق اداری

هزینه­های حقوق و مزایا برای تمامی کارکنان بخش کیفیت به عنوان مثال:  مدیران، سرپرستان و امور دفتری  که وظایف آنها صد در صد اداری است.

  • هزینه­های اداری

تمامی سایر هزینه­هایی که برای بخش مدیریت کیفیت صرف شده و در هیچ جای دیگری نیز ثبت نمی­گردد مانند:  گرما، روشنایی، تلفن، آب و …

  • طرح­ریزی برنامه کیفیت

هزینه­های ایجاد و برقراری نظامنامه کیفیت، جمع­آوری داده­های مورد نیاز، نگهداری سوابق کیفیت، برنامه ریزی استراتژیک و کنترل بودجه.

  • گزارش عملکرد کیفیت

هزینه­های صرف شده برای جمع آوری داده­های عملکرد کیفیت، گردآوری، تجزیه و تحلیل و انتظار آنها در قالب فرم­های گزارش برای ارتقا بهبود مستمر عملکرد کیفیت. گزارش هزینه­های کیفیت جزو این دسته طبقه بندی می­شوند.

  • آموزش کیفیت

هزینه­هایی که از ابتدا صرف شده و هزینه تداوم آموزش­های مرتبط با کیفیت برای تمامی بخش­های سازمان که به نوعی بر کیفیت محصول تحویل شده به مشتری موثر هستند. برنامه­های آموزش کیفیت بر ارزش عملکرد کیفیت و نقش هر بخش در کسب موفقیت­های مربوط به خود تاکید می­کند.

  • بهبود کیفیت

هزینه­های صرف شده برای توسعه و ایجاد برنامه­های گسترده بهبود کیفیت در سطح سازمان که برای ارتقا سطح آگاهی کارکنان از فرصت­های بهبود و فراهم کردن فرصت­های منحصر به فرد مشارکت و همکاری طراحی می­شود.

  • ممیزی­های سیستم کیفیت

هزینه ممیزی­های انجام شده برای مشاهده و ارزیابی اثربخشی کلی رویه­ها و سیستم مدیریت کیفیت. اغلب اوقات این فرآیند توسط یک تیم مدیریتی از شرکت انجام می­شود. ممیزی محصول یک هزینه ارزیابی محسوب می­شود.

  • سایر هزینه­های پیشگیری

شامل کلیه هزینه­های مرتبط به سیستم کیفیت، که تاکنون پوشش داده نشده­اند و مشخصا برای جلوگیری از کیفیت ضعیف محصول یا خدمات صرف می­شوند.

 هزینه­ های ارزیابی و آزمایش

هزینه­های مرتبط با اندازه­گیری، بازرسی یا ممیزی محصولات یا خدمات به منظور حصول اطمینان از تطابق با استانداردهای کیفی و نیازمندی­های عملکردی.

  • هزینه­های بازرسی و آزمایش خرید

هزینه­های بازرسی و آزمایش خرید را به صورت کلی می­توان به عنوان هزینه­های صرف شده برای بازرسی/ آزمون اقلام خریداری شده یا خدمات، برای تعیین قابلیت پذیرش آنها برای استفاده در نظر گرفت. این فعالیت ها می­تواند به عنوان بخشی از فعالیت بازرسی، دریافت یا به عنوان بازرسی در محل تامین کننده، مد نظر قرار گیرد.

  • بازرسی­ها و آزمون­های اقلام دریافتی یا ورودی

شامل کلیه هزینه­های بازرسی؛  آزمون معمول برای مواد خریداری شده، محصولات و خدمات. این هزینه­ها معرف یک خط مبنا برای هزینه ارزیابی محصولات خریداری شده به عنوان یک قسمت مداوم بخش بازرسی دریافت می­باشد.

  • تجهیزات اندازه­گیری

هزینه تامین  شامل : هزینه­های استهلاک یا هزینه­های مصرفی، کالیبراسیون و نگهداری و تعمیرات و تجهیزات اندازه­گیری و ابزارآلات و سنجه­هایی که برای بازرسی اقلام خریداری شده، مورد استفاده قرار می­گیرند.

  • بررسی صلاحیت محصولات تامین­کننده

هزینه­های اضافی بازرسی یا آزمون شامل:  هزینه­های آزمون زیست محیطی  که به صورت دوره­ای برای بررسی کیفیت محصولات خریداری شده صرف می­شود. این هزینه­ها معمولا یکبار در سال اتفاق می­افتد، با این وجود ممکن است در موقعیت­های مختلف تولید که در طول یکسال به وجود می­آید تکرار شوند. کاربردهای معمول این قبیل هزینه­ها به شرح زیر هستند:

  1. بازرسی اولین کالا شامل : بازرسی تفصیلی و آزمون­های مخرب  بر روی نمونه­ای از مجموعه­های مواد و خدمات جدیدی که به تازگی توسط تامین کننده عرضه شده­اند.
  2. بازرسی اولین کالا برای دومین و سومین منبع که قبلا تعیین صلاحیت شده­اند از اجزای کلیدی محصول نهایی.
  3. بازرسی اولین کالا از اولین محموله کالایی که برای فروش ارسال می­شوند.
  • بازرسی منابع و برنامه­های کنترل

تمامی هزینه­هایی که شرکت برای انجام فعالیت­های ذکر شده ؛در محل شرکت تامین کننده و یا یک آزمایشگاه مستقل متحمل می­شود. این قسمت معمولا تمامی هزینه­های بازرسی انجام شده برای محموله­هایی که مستقیما از محل تامین­کننده به محل مشتری، دفاتر فروش یا گارگاه­های نصب، حمل می­شوند را پوشش می­دهد.

  • هزینه­های ارزیابی عملیات­ها ؛ خدمات یا ساخت

به طور کلی هزینه­های ارزیابی عملیات­ها شامل کلیه هزینه­های بازرسی، آزمون یا ممیزی است که شرکت برای تضمین و اطمینان از قابل پذیرش بودن محصول یا خدمات و حرکت از یک مرحله به مرحله بعدی در طول کل فرآیند تولید یا خدمات از ابتدا تا زمان تحویل محصول  بایستی متحمل شود. هر جایی که از دست دادن مواد یا محصولات، بخشی از فعالیت ارزیابی محسوب شود، مانند قطعاتی که برای تنظیم دستگاه استفاده می­شوند یا انجام آزمون­های مخرب، هزینه­های مربوطه بایستی ثبت و محاسبه شوند.

  • ممیزی­ها، آزمون­ها، بازرسی­ها و سایر عملیات­های برنامه­ریزی شده

هزینه­های مربوط به تمامی بازرسی­ها، آزمون­ها و ممیزی­های برنامه­ریزی شده که سرتاسر فرآیند تولید در قسمت مشخصی از فرآیند بر روی محصول یا خدمت صرف می­شود. هزینه­های بازرسی و آزمون نهایی محصولات نیز در همین قسمت محاسبه و ثبت می­گردد. هزینه­های مربوط به استفاده از نمونه محصولات، برای آزمون­های مخرب نیز در همین قسمت تعیین می­گردد. این بخش خط مبنای هزینه ارزیابی عملیات­ها می­باشد. این قسمت شامل هزینه­های رفع نقص، بازکاری، تعمیر یا مرتب کردن انباشته­های رد شده نمی­باشد، این هزینه ها عموما به عنوان هزینه­های خطا مد نظر قرار می­گیرن

  • نیروی انسانی بازرسی­کننده

کاری که توسط افرادی مستقل از بازرسین، در هنگام ارزیابی فرآیند انجام می­شود. این فعالیت معمولا جزیی از وظایف کارکنان بخش تولید محسوب می­شود.

  • ممیزی­های کیفیت محصول؛  خدمات

هزینه­های پرسنلی صرف شده برای انجام ممیزی کیفیت محصول در حین فرآیند یا محصولات؛ خدمات نهایی.

  • موادی که تحت بازرسی و آزمون قرار می­گیرند

موادی که در هنگام انجام فعالیت کنترل کیفیت مورد استفاده قرار گرفته و یا از بین می­روند به عنوان مثال می­توان به بازرسی، به همراه شکافتن محصول، تست سقوط، تحت ولتاژ بالا قرار دادن یا آزمون عمر محصول اشاره نمود.

  • بازرسی­ها و آزمون­های مربوط به تنظیم ؛ کردن

کلیه هزینه­های تنظیمات؛  بازرسی­ها و آزمون­های اولین قطعه که برای کسب اطمینان از تنظیم مناسب ابزار و ماشین­آلات برای تولید محصولات قابل پذیرش قبل از شروع به تولید هر انباشته صرف می­شود، یا هزینه­های مربوط به کسب اطمینان از قابل پذیرش بودن تجهیزات بازرسی و اندازه­گیری برای آغاز یک روز جدید، شیفت کاری جدید یا دوره­های زمانی دیگر.

  • آزمون­های خاص

کلیه هزینه­های غیر معمول بازرسی و آزمون که بر اساس طرح ارزیابی محصول بر روی محصول ساخته شده صرف می­شود. معمولا این هزینه­ها شامل نمونه­گیری­های سالانه یا هر شش ماه یکبار از محصولات حساس برای انجام ارزیابی­های کامل­تر و تفضیلی­تر جهت کسب اطمینان از تداوم انطباق آن با نیازمندی حساس و مهم زیست محیطی می­باشد.

  • سنجش کنترل فرآیند

هزینه تمامی سنجش­های برنامه­ریزی شده برای حصول اطمینان از تطابق تجهیزات کنترلی محصول یا خدمات با استانداردهای از پیش تعیین شده در خط تولید یا هنگام ارائه خدمات و هنگام دریافت مواد ورودی. مشتمل بر کلیه هزینه­هایی که صرف تداوم نتایج قابل قبول می­گردد.

  • حمایت و پشتیبانی از طریق انجام فعالیت­های آزمایشگاهی

هزینه مربوط به تمامی آزمون­های آزمایشگاهی که بایستی برای حمایت و پشتیبانی از طرح­های ارزیابی محصول یا خدمات انجام شود.

  • تجهیزات اندازه­گیری ؛ بازرسی و آزمون

از آنجایی که تجهیزات مورد نیاز اندازه­گیری یا کنترل فرآیند به عنوان بخشی از فعالیت­های ارزیابی محسوب می­شوند، بنابراین هزینه­های مربوط به تهیه و تدارک شامل : هزینه استهلاک یا هزینه مصرف، کالیبراسیون و نگهداری و تعمیرات آنها نیز در همین قسمت محاسبه و ثبت می­شود. کنترل این تجهیزات تضمین کننده صحت نتایج به دست آمده بوده، و بدون انجام این کنترل­ها موثر بودن برنامه­های ارزیابی در معرض خطر قرار می­گیرد.

  • حدود مجاز استهلاک

مقدار کل استهلاک مجاز برای تمامی تجهیزات بازرسی و آزمایش تخصیص داده شده.

  • هزینه­های تامین تجهیزات اندازه­گیری

هزینه­های ساخت یا تامین تمامی تجهیزات بازرسی و آزمایش سنجه­ها که هنوز تخصیص داده نشده­اند.

  • نیروی انسانی مورد نیاز برای کالیبراسیون و نگهداری

هزینه کلیه فعالیت­های بازرسی، کالیبراسیون، نگهداری و کنترل مربوط به تجهیزات و وسایل بازرسی و آزمایش و سنجه­ها که برای ارزیابی فرآیندها، محصولات یا خدمات به منظور اطمینان از انطباق با نیازمندی­ها، صرف می­شوند.

  • اخذ تایید و گواهینامه از سازمان­های بیرونی

هزینه تمامی گواهینامه­ها و تاییدیه­های مورد نیاز از سازمان­های بیرونی، از جمله آزمایشگاه­های تعیین شده توسط پذیره­نویسان، ASTM و یا نماینده تعیین شده توسط دولت. شامل هزینه­های تهیه نمونه اولیه، ارسال هر گونه هزینه­های ارتباطی جهت دستیابی به تایید نهایی، شامل هزینه­های ارتباط با مشتری می­گردد.

  • هزینه­های بازرسی و آزمایش خارجی

هر وقت که لازم باشد محصول قبل از تحویل رسمی به مشتری، در کارگاه راه اندازی، نصب یا کنترل شود، هزینه­های بازرسی و آزمایش خارجی محاسبه می­شوند. این هزینه همچنین هنگامی که احتیاج به آزمایش کردن محصول یا خدمات جدید در محل کارگاه باشد، محاسبه و ثبت می­شوند.

  • ارزیابی عملکرد در محل کارگاه

هزینه تمامی ارزیابی­های برنامه­ریزی شده شامل : بازرسی­ها، آزمون­ها، ممیزی­ها و سایر فعالیت­های پشتیبان ارزیابی   که در محل کارگاه برای نصب؛ تحویل محصولات بزرگ و پیچیده یا اجرای خدمات پشتیبانی صرف می­شود به عنوان مثال : تعمیرات یا راه­اندازی مجدد.

  • ارزیابی­های خاص از محصول

شامل آزمون­های طول عمر، قابلیت اطمینان و محیطی که بر روی واحدهای تولید شده از محصول انجام میشود.

  • ارزیابی انبار کارگاه و قطعات یدکی

شامل هزینه انجام ارزیابی از انبار کارگاه، به واسطه تغییرات مهندسی اعمال شده و مدت زمان نگهداری محصول در انبار ؛ نگهداری بیش از حد مجاز محصول در انبار  یا بررسی سایر مسائل و مشکلات مشکوک درباره محصولات.

  • بازنگری داده­های بازرسی و آزمون

هزینه­های مربوط به بازنگری داده­های بازرسی و آزمون قبل از صدور اجازه ارسال و حمل محصول، از جمله تعیین اینکه آیا نیازمندی­های محصول تامین شده است یا خیر.

  • ارزیابی­های متنوع از کیفیت

هزینه­های مربوط به ارزیابی و کنترل­های دوره­ای از مکان­ها و محیط­هایی که به نوعی محل حفظ و نگهداری و ارائه خدمات پشتیبانی برای محصولات می­باشند جهت حصول اطمینان از تداوم شرایط مناسب جهت نگهداری ایمن از محصولات مورد نظر. از جمله این محیط­ها، انبارها، محل­های بسته­بندی و حمل می­باشند.

 هزینه ­های خطای داخلی

هزینه­های حاصل از محصولات و خدماتی که با نیازمندی­ها یا خواسته­های مشتری/ استفاده کننده انطباق ندارند. هزینه­های خطای داخلی پیش از تحویل یا ارسال محصول یا ارائه خدمت به مشتری اتفاق می­افتند.

  • هزینه­های حاصل از خطا در طراحی محصول؛ خدمت داخلی

هزینه­های خطای طراحی، عموما به عنوان هزینه­های برنامه­ریزی شده­ای هستند که به واسطه صدور مدارک طراحی که دارای کفایت نیستند، جهت استفاده در تولید به وجود می­آیند. این هزینه­ها، هزینه­های مربوط به تغییرات درخواستی توسط مشتری ؛ بهبود محصول  یا فعالیت­های طراحی مجدد و عمده شامل : ارتقا سطح کیفی محصول  که جزیی از طرح­های بازاریابی سازمان هستند را شامل نمی­شوند.

  • اقدامات اصلاحی در طراحی

پس از صدور مدارک طراحی جهت استفاده در فرآیند تولید، کلیه هزینه­هایی که صرف جستجو و شناسایی و تعیین مشکلات و حل و فصل ریشه­ای آنها می­گردد ؛بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه­های پیشگیری محسوب می­نمایند.

  • بازکاری­های حاصل از تغییرات طراحی

هزینه تمامی بازکاری­ها شامل:  مواد، نیروی انسانی و سربار  که مشخصا به عنوان بخشی از فعالیت­های مربوط به حل مشکلات طراحی و موثر بودن طرح اجرا، مورد نیاز هستند.

  • دور ریزهای مربوط به تغییرات طراحی

هزینه تمامی دور­ ریزها  ؛ مواد، نیروی انسانی، و سربار  که مشخصا به عنوان بخشی از فعالیت­های مربوط به حل مشکلات طراحی و موثر بودن طرح اجرا، صرف می­شوند.

  • هزینه­های مربوط به تولید

تمامی هزینه­هایی که به واسطه عدم کفایت و کامل نبودن مدارک و مستندات طراحی، ایجاد می­شوند.

  • هزینه­های خطا در هنگام خرید

هزینه­های مربوط به اقلام خریداری شده مردود.

  • هزینه­های تعیین تکلیف مواد خریداری شده مردود

هزینه­های تعیین تکلیف یا رتبه­بندی اقلام ورودی رد شده، که شامل هزینه اسناد مردودی، ارزیابی و بازنگری، تعیین تکلیف، جابجایی و حمل و نقل می­شود ؛ به جز مواردی که هزینه به عهده تامین­کننده است.

  • هزینه­های جایگزینی مواد خریداری شده

هزینه­های جایگزینی برای تمام اقلام رد شده و عودت داده شده به تامین کننده شامل : هزینه­های حمل و نقل هنگامی که این هزینه­ها توسط تامین کننده پرداخت نمی­شود.

  • اقدامات اصلاحی تامین­کننده

هزینه تحلیل خطاهای تحمیل شده به سازمان و جستجو برای پیدا کردن دلایل اقدام مردودی تامین­کننده به منظور اتخاذ اقدامات اصلاحی ضروری. شامل هزینه بازدیدهای مختلف از محل فعالیت تامین­کننده برای نیل به این هدف و هزینه تدارک بازرسی­های ضروری هنگامی که مسائل و مشکلات در حال رفع شدن هستند , برخی منابع این ردیف را به عنوان هزینه­های پیشگیری محسوب می­نمایند.

  • بازکاری اقلام رد شده تامین­کننده

تمامی هزینه تعمیرات اقلام ضروری تامین کننده که شرکت متحمل می­شود و قابل محاسبه به پای تامین کننده نیست. این موضوع معمولا به مصلحت­هایی که در تولید دیده می­شود، مربوط می­شود.

  • ضررهای کنترل نشده ناشی از مواد

هزینه کمبود مواد یا قطعات که بواسطه صدمه دیدن، سرقت یا سایر دلایل ؛ شناخته نشده  به وجود می­آید. ممکن است با بازنگری موجودی اقلام، مقدار این گونه هزینه­ها قابل محاسبه باشد.

  • هزینه­های خطا در عملیات­ها ؛ محصولات یا خدمات

هزینه­های خطا در عملیات­ها تقریبا همیشه معرف بخش بزرگی از کل کیفیت شرکت است و به طور کلی میتوان آن را به عنوان هزینه­هایی که بواسطه کشف محصول یا خدمات معیوب در طول فرآیند تولید ایجاد میشود، در نظر گرفت. این هزینه­ها به سه دسته جداگانه تقسیم­بندی می­شوند: اقدامات اصلاحی و بازنگری مواد، هزینه­های بازکار؛  تعمیر و هزینه­های دور ریز.

  • هزینه­های اقدامات اصلاحی و بازنگری مواد

هزینه­های صرف شده برای بازنگری و تعیین تکلیف محصول و خدمات نامنطبق و آغاز اقدامات اصلاحی ضروری برای جلوگیری از بروز مجدد آن­ها.

  • هزینه­های تعیین تکلیف

تمامی هزینه­های صرف شده برای بازنگری و تعیین تکلیف محصولات و خدمات نامنطبق، هزینه­های صرف شده برای تحلیل داده­های کیفی برای تعیین مهم­ترین قسمت­ها جهت اعمال اقدامات اصلاحی و همچنین هزینه جستجو برای یافتن چنین قسمت­هایی و تعیین دلایل ریشه­ای بروز عیب در محصولات و خدمات.

  • هزینه­های تحلیل خطا یا رفع عیب ؛ در عملیات­ها

هزینه تحلیل خطا ؛ فیزیکی، شیمیایی و … که توسط آزمایشگاهی برون سازمانی در حمایت از شناسایی دلایل نقص و عیب حاصل می­شود ؛ بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه­های پیشگیری محسوب می­نمایند.

  • هزینه­های مربوط به یافتن دلایل خطا

کلیه هزینه­هایی که مشخصا برای شناسایی و تعیین دلایل ریشه­ای بروز مشکلات، از طریق بررسی تولیدات و تحت کنترل داشتن انباشته­های محصول ؛ بعضا با استفاده از روش طراحی آزمایش­ها  صرف می­شود.

  • اقدامات اصلاحی عملیات­ها

هزینه واقعی اقدامات اصلاحی اتخاذ شده برای رفع یا حذف دلایل ریشه­ای عدم انطباق­های شناسایی شده برای اصلاح که شامل : هزینه فعالیت­هایی از قبیل بازنویسی دستورالعمل­های کاری کارکنان، طراحی مجدد فرآیندها یا روش­های اجرایی جریان کار، طراحی مجدد و تغییر تجهیزات یا ابزارآلات و طراحی و اجرای نیازهای آموزشی معین، می­شود. هزینه فعالیت­هایی از قبیل طراحی یا اقدامات اصلاحی تامین­کننده را شامل نمی­شود بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه­های پیشگیری محسوب می­نمایند.

  • هزینه­های مربوط به تعمیر و بازکاری در عملیات­ها

تمامی هزینه بازکاری یا تعمیر محصولات و خدمات معیوب که در طول فرآیند عملیاتی، شناسایی می­شوند این هزینه­ها شامل:  نیروی انسانی، مواد و سربار می­شود.

  • بازکاری

کل هزینه : مواد، نیروی انسانی و سربار تمامی کارهایی که برای آوردن یک محصول یا خدمت غیر منطبق به محدوده شرایط قابل قبول ؛ منطبق  صرف می­شود.

  • تعمیر

کل هزینه : مواد، نیروی انسانی و سربار  تمامی کارهایی که برای آوردن یک محصول یا خدمت غیر منطبق به یک دامنه قابل قبول، اما هنوز غیر منطبق صرف می­شود. این کار معمولا با بردن محصول به یک فرآیند تصدیق شده که موجب کاهش عدم انطباق می­شود همراه است اما موجب حذف کامل عدم انطباق ثبت شده نمی­شود.

  • هزینه­های بازرسی؛ آزمون مجدد

آن بخش از نیروی بازرسی، آزمون و ممیزی که بواسطه محصولات یا خدمات رد شده صرف می­شوند .این هزینه شامل:  مستند سازی اقلام رد شده، بازرسی؛  آزمون مجدد پس از تعمیر یا بازکاری، و درجه­بندی محصولات معیوب می­شود.

  • عملیات­های اضافی

کل هزینه عملیات­های اضافی، مانند دستکاری یا از بین بردن زائده­ها و آرایش مجدد که همگی بواسطه عدم توانایی عملیات اولیه در دستیابی به نیازمندی­های مشخص شده حاصل می­شود. این هزینه­ها اغلب اوقات در دل هزینه­های ؛ استاندارد  پذیرفته شده فعالیت­های پنهان می­مانند.

  • هزینه­های دور ریز عملیات­ها

تمامی هزینه : مواد، نیروی انسانی و سربار  ؛  مربوط به محصولات و خدماتی که به دلیل عدم وجود توانایی در بازکاری روی آن­ها جهت انطباق با نیازمندی­های مشخص شده از بین می­روند یا تلف می­شوند. ضرر و زیان­های اجتناب ناپذیر مربوط به مواد مانند:  تراشه­های حاصل از ماشین­کاری یا باقیمانده مواد در ظرف تغذیه عمدتا به عنوان ضایعات شناسایی می­شوند. همچنین در تعریف هزینه­های کیفیت، می­توان مقادیر حاصل از فروش، دور ریز و ضایعات ؛ ارزش اسقاطی  را از هزینه­های خطای دور ریز کم کرد.

  • محصولات یا خدمات نهایی که از نظر کیفی رتبه پایینی دارند

اختلاف قیمتی که بواسطه مسائل کیفیتی بین قیمت فروش عادی و قیمت فروشگاهی، به وجود می­آید مربوط می­شود به عدم انطباق یا درجه پایین کیفی محصولات یا خدمات نهایی. همچنین تمامی هزینه­های صرف شده برای اینکه محصول یا خدمت به سطحی قابل فروش برسد را نیز شامل می­شود.

 هزینه­های خطای خارجی

هزینه­های حاصل از محصولات و خدماتی که با نیازمندی­ها و خواسته­های مشتری انطباق ندارد. هزینه­های خطای خارجی پس از تحویل یا ارسال محصول و در حین و یا پس از تحویل خدمات به مشتری رخ می­دهد.

  • رسیدگی به شکایات مشتری یا استفاده­کننده خدمات

تمامی هزینه رسیدگی، رفع مغایرت و پاسخگویی به شکایات و سوالات مشتریان یا استفاده­کنندگان و از جمله ارائه خدمات ضروری در محل کارگاه­ها.

  • کالاهای برگشتی

تمامی هزینه ارزیابی و تعمیر یا جایگزینی کالاهایی که به خاطر مسائل کیفیتی، مورد پذیرش مشتری یا استفاده­کننده واقع نشده است. این مورد هزینه تعمیرات انجام شده به عنوان بخشی از قرارداد نگهداری و اصلاح محصول یا خدمت را پوشش نمی­دهد.

  • هزینه­های طراحی مجدد

هزینه­هایی که بر اساس طراحی عمده مجدد بواسطه نقص در طراحی­های قبلی برای اصلاح یا بروز کردن محصولات یا خدمات ارائه شده در گارگاه برای رفتن به یک سطح جدیدی از طراحی صرف می­شود.

  • هزینه­های احضار کردن

شامل هزینه­های احضار کردن مربوط به مسائل و مشکلات کیفیتی.

  • گارانتی

تمامی هزینه دعاوی پرداخت شده به مشتری یا استفاده کننده، بعد از پذیرش مشکل، که برای پوشش دادن هزینه­هایی از قبیل تعمیرات، مانند جایگذاری سخت افزارهای معیوب از سیستم، یا اتفاقات مربوط به خدمات شیمیایی و غذایی صرف می­شود. در مواردی که کاهش قیمت محصول یا خدمت به جای گارانتی مورد توافق قرار می­گیرد، این­گونه هزینه­ها نیز بایستی ثبت و محاسبه شوند.

  • هزینه­های اعتبارات

هزینه­هایی که شرکت بابت ادعاهای مبتنی بر اعتبارات می­پردازد شامل هزینه تضمین اعتبار محصول یا خدمت.

  • جریمه­ها

هزینه هرگونه جریمه­هایی که بواسطه تحویل محصول یا خدمت با عملکردی پایین­تر از سطح قابل قبول به شرکت تحمیل می­شود ؛ سطح قابل قبول در قراردادها با مشتری یا قوانین و مقررات دولتی مشخص شده است.

  • رضایتمندی مشتری؛ استفاده کننده

هزینه­هایی که شرکت بایستی فرای هزینه­های معمولی فروش، برای تامین رضایتمندی مشتریانی که به طور کامل از کیفیت محصولات دریافتی راضی نیستند، تحمل کند. مانند هزینه­هایی که شرکت بواسطه بالاتر بودن سطح انتظارات مشتریان از آنچه که دریافت می­کنند بایستی متحمل شود.

  • فروش از دست رفته

شامل ارزش از دست رفته بواسطه کاهش سطح فروش که خود منتج از مسائل و مشکلات کیفیتی است .

منبع

هوشیاری،سعید(1393)، تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی؛ موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ارشاد دماوند

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0