تربیت جنسی در تعلیم و تربیت

یکی از حوزه های چالش انگیز تعلیم و تربیت در جوامع مختلف، از جمله جامعه ، تربیت جنسی است، که همواره به دلیل وجود پاره ای از ابهام ها و سوء تفاهم ها نظری و فکری و نیز موانع اجرایی با مشکلات فراوانی دست به گربیان بوده و همین امر، زمینه ساز ایجاد و بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحراف های رفتاری در میان نسل جوان و به تبع آن، صرف هزینه های سنگین جهت مقابله با این انحرافات نهادها و سازمان های زیر ربط است. آمار نشان می دهد که 90 درصد نابه هنجاری های زنا شویی، ناشی از ضعف دانش جنسی است.در عین حال باید بر این نکته هم تاکید کرد، که در حوزه ی عمل تربیت جنسی از موضوع های چالش انگیز خانواده های ایرانی است. پدران و مادران مسئول نمی توانند نسبت به غریزه ی جنشی فرزندان خود بی تفاوت باشند، زیرا تربیت جنسی یکی از دشوار ترین و حساس ترین انواع تربیت ها است که اندک اشتباه و غفلتی در آن ممکن است کودکان را به وادی فساد بکشاند.

صاحب نظران و اندیشمندان مختلف تعلیم و تربیت و روانشناسی هر یک بر مبنای طرز تلقی و مبادی فکری و معرفتی خود و نیز ارزش های فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد نظر، تبیین و برداشت خاصی را در زمینه تربیت جنسی ارایه کرده اند، که مبین نوع نگاه و رویکرد آنها نسبت به این حوزه ی آموزشی و تربیتی است. از دیدگاه سانتروک(1997)، تربیت جنسی یک فرایند دایمی است، که از طریق آن افراد اطلاعات لازم را در مورد مسائل جنسی کسب می کنند.  این فرایند به رشد جنسی سالم، بهداشت و روابط خوشایند زناشویی و نقش های جنسی کمک می کند. از نظر  کوچکف جهت گیری اصلی تربیت جنسی نباید صرفاً ارایه دانش و اطلاعات مربوط به امور جنسی به دانش آموزان باشد. بلکه علاوه بر آن، تربیت جنسی باید ابعاد معنوی و روحانی مسائل جنسی را هم مورد توجه و تاکید خاص قرار دهد. در واقع، از نظر وی هدف تربیت جنسی فقط آموزش اطلاعات جنسی نیست، بلکه در تربیت جنسی به موزات آموزش مفاهیم و  اطلاعات مرتبط با آناتومی و فیزیولوژی انسانی باید بر جوانب معنوی و انسانی و روحی امور جنسی تاکید کرد تا این حوزه و کارکرد، شکل و صبغه انسانی به خود بگیرند نه آن که صرفاً در قالب امور مادی و حیوانی مطرح شوند. به طور قطع اهمیت ابعاد معنوی و روحانی تربیت جنسی ، کتر از جنبه های مادی و قیزیکی آن نیست.

کرکلر معقتد است تربیت جنسی در معنای جامع و فراگیر خود ناظز بر سه حوزه اساسی یعنی بهداشت جنسی، اخلاق جنسی و آینده جنسی است. از نظر این صاحب نظر اولین قدم در زمینه ی تربیت جنسی آموزش و ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی مرتبط با بهداشت جنسی است. به همین دلیل، آموزش و ارایه ی اطلاعات در زمینه تربیت جنسی دارای ضرورت است. در زمینه اخلاق جنسی ایجاد عواطف جنسی مثبت، ارایه اطلاعات درست در مورد تغیر و تحول جنسی و رعایت اعتدال در ارضای غریزه جنسی مورد تاکید است. در نهایت در مورد آینده جنسی ارایه اطلاعات و مهارتهای مرتبط با آماده سازی جوانان و نوجوانان برای زندگی مستر توام با عشق و تفاهم، احترام نسبت به جنس مخالف، برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی مطلوب و توجه به خواسته های جنس مخالف را مهم ارزیابی کنند.

اما برخی از صاحب نظران و نویسندگان با اذعان به مغالطه ای که ممکن است که در ذهن برخی نسبت به تاکیدات و جهت گیری های تربیت جنسی به وجود آید خاطر نشان می سازند که منظور از تربیت جنسی آموزش آمیزش جنسی نیست بلکه کلیه ی مسائل و مباحث مربوط به جنس و جنسیت آموزش مسائل مربوط به بلوغ، آموزش عفت و اخلاق کنترل و تعدیل غریزه جنسی را شامل می شود. از سوی دیگر برخی نویسندگان و صاحب نظران کارکرد اصلی تربیت جنسی را فراهم ساختن زمینه ای مناسب برای رشد موزن و هماهنگ غریزی جنسی انسان تلقی می کنند. به هر ضورت از تامل و ژرف نگری در معنا و مفهوم تربیت جنسی می توان استنباط کرد، که اگر چه صاحب نظران مختلف معانی و برداشت های متفاوتی را در مورد این مفهوم ارایه کرده اند ولی در مجموع می توان نتیجه گیری کرد که تربیت جنسی به عنوان یکی از کارکردهای مهم نظام آموزشی در صدد انتقال و آموزش مجموعه اطلاعات، آگاهی ها و شناخت ها ، نگرش ها و عواطف و قابلیت ها و مهارت های مربوط به امور مسائل جنسی است. بدون تردید محتوا و روش یا چگونگی ارایه ی این شناخت ها، عواطف  و مهارتها وابسته به نوع نگاه و رویکرد کلان نظام آموزشی و ارزش های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است.

تربيت رشد تدريجي وهماهنگ همه استعدادهاي ادمي است ودراين بين بخش تاثيرگذاري ازتربيت، حوزه تربيت جنسي باحساسيت وپيچيدگي هاي وسيع ان است (شعاري نژاد،1376).تربيت  جنسي اقداماتي است كه ازدوران اوليه زندگي انسان در جهت رشدمتعادل رومتناسب غريزه جنسي وي صورت ميگيردوهدف بنيادي ان ؛اگاه سازي جنسي، تكامل رفتار هاي جنسي كمك به اجراي وظايف جنسي،تداوم وبقاي نسل ومودت وارامش درزندگي است.

تربيت جنسي به كارگيري شيوه هاي براي ايجاد صفات ورفتارهاي جنسي سالم و درعين حال زدودن صفات ورفتارهاي جنسي ناشايست ازمجموعه وجودي انسان است. بايد اذعان داشت، تربيت جنسي ارائه سلسه اي ازاطلاعات ضروري روانشناختي،جسماني وديني درحوزه زمينه هاي جنسي مرتبط بافرد به همراه ان ارائه اطلاعات وآگاهي هايي به وي درزمينه اشنايي بيشتر با خصوصيات جنس مخالف است (بارنز به نقل ازدوايي،1384). غريزه جنسي از نيازهاي ذاتي انسان است به طوري كه مازلو اين نيازرادررده نيازهاي فيزيولوژيك يا نيازهاي حياتي اوليه قرارداده ومعتقد است؛افراد خود شكوفا؛اوج لذت جنسي را وسيله دستيابي به وحدت،پيوند وعشق كامل وواقعي ميداند.

ارضاي غريزه جنسي درهر جامعه ومكتب اعتقادي چارچوب ها واصولي است كه رعايت ان ها براي پيروان الزامي است .ا فرادي كه مراعات چارچوب ها واصول مذكور راننمايند رفتار بهنجارجنسي نداشته وكساني كه متصف به اين دسته ازهنجارها باشند را داراي “رفتارجنسي بهنجار “ميدانند. نحوه مواجهه با غريزه جنسي به ديدگاه ها وا صول حاكم بر جوامع بستگي دارند به طوري كه در برخورد با اين موضوع،سه ديدگاه عمده؛ تفريطي ،افراطي واعتدال؛ قابل تفكيك ميباشند.پيروان ديدگاه “تفريطي”نسبت به غريزه جنسي ، ديدي منفي داشته وحتي از زناشويي و ازدواج نيز پرهيز نموده و از مسائل جنسي باشرم وگناه ياد مي كنند. پيروان ديدگاه “افراطي”هرنوع محدوديت برسر ارضاءغريزه جنسي را مردود شمرده ودر ان حد ومرزي را نمي شناسند. نهايتا درديدگاه “اعتدالي”اعتقاد بر كنترل وهدايت غريزه جنسي وتامين ان ازطرق قانونمند است.

فقدان توافق جمعی در مورد آموزش جنسی در مدارس و کمبود استراتژی مشخص در مدیرت رفتار های جنسی دانش آموزان در محیط مدرسه مطالعه سیستماتیک ابعاد مختلف موضوع را الزامی می سازد. ارتقای سلامت جنسی در مدارس باید مبتنی بر درک عمیق از بستری باشد که معلمان در آن با دانش آموزان کار می کنند.

منبع

ابراهیمی، مرضیه(1391)، بررسی ضرورت وجود و چگونگی توجه به تربیت جنسیتی در برنامه درسی مقطع متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهرستان نقده، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اورمیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0