تخصیص ۶۰ میلیارد تومان برای بهبود امکانات خوابگاه‌های دانشجویی

تخصیص ۶۰ میلیارد تومان برای بهبود امکانات خوابگاه‌های دانشجویی

سجادی گفت: با تخصیص سالانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به بهبود کیفی و کمی تجهیزات و امکانات خوابگاهی کمک می‌کنیم.

فریبرز سجادی، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که نقش گسترش امکانات رفاهی استاندارد در بین دانشگاه چقدر موثر در کاهش آسیب‌های فردی از جمله اعتیاد در بین دانشجویان است؟ اظهار کرد: خوابگاه یا سرای دانشجویی محلی است که دانشجو در آن بیشتر اوقات شبانه روز را سپری می‌کند. بخشی از شکل گیری شخصیت دانشجو و جامعه پذیری آن در محیط خوابگاه‌های دانشجویی صورت می‌گیرد.

او گفت: طبیعتا بخشی از شکل گیری شخصیت دانشجو و جامعه پذیری آن در محیط خوابگاه‌های دانشجویی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت که خوابگاه‌ها مکان‌هایی هستند که ابعاد پرورشی و تربیتی دانشجویان را رشد و توسعه می‌دهد.

سجادی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی امکانات فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، ورزشی می‌تواند خیلی موثر باشد. در همین راستا صندوق رفاه وزارت علوم به عنوان تنها متولی مدیریت و نظارت بر امور رفاهی دانشجویان توجه ویژه‌ای را به بحث خوابگاه‌های دانشجویی معطوف کرده است. اگر چه مسائل فرهنگی، اجتماعی یا ورزشی در حوزه ماموریت شماره یک صندوق رفاه دانشجویان نیست.

ماموریت شماره یک صندوق رفاه دانشجویی

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: ماموریت شماره یک صندوق رفاه توجه به امور خوابگاه‌ها، تغذیه و وام دانشجویی است، اما به دلیل اهمیت این مسئله در پرورش ابعاد روحی، روانی دانشجویان و کمک به فرآیند توسعه آموزش و پژوهش دانشجو و تاثیر این مسائل، در این زمینه صندوق رفاه دانشجویان همکاری می‌کند.

ایجاد بیش از یک صد اتاق تندرستی برای دانشجویان خوابگاهی

سجادی گفت: صندوق رفاه در اعتبارات خود ارقامی را به توسعه تجهیزات فرهنگی و اجتماعی به خصوص ورزشی دانشجویان اختصاص داده است. به عنوان مثال ایجاد بیش از یک صد اتاق تندرستی برای دانشجویان خوابگاهی یکی از این دسته اقدامات است که خود این مسئله و پرداختن دانشجویان به فعالیت‌های ورزشی جسمانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در دوری آن‌ها از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به سیگار و … داشته باشد.

ایجاد جاده‌های تندرستی برای دانشجویان

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایجاد جاده‌های تندرستی نیز سیاست دیگری است که توسط اداره کل تربیت بدنی و وزارت علوم دنبال می‌شود، صندوق رفاه هم در یک سال اخیر به توسعه این مسئله کمک کرده و ایجاد این جاده‌ها در دانشگاه‌ها باعث شده دانشجویان به ورزش‌های همکانی در محوطه خوابگاه‌ها روی بیاوردند.

سجادی اشاره کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که اداره کل تربیت بدنی انجام داده و صندوق رفاه و دانشگاه نیز در آن همکاری داشته  توسعه چمن‌ها در فضای خوابگاه‌های دانشجویی و ایجاد زمین‌های رو باز برای فعالیت ورزشی است. مجموع این عوامل انگیزه زیادی برای پرورش ابعاد جسمانی و روحی دانشجویان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در خوابگاه و طبیعتا دوری از آسیب‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: با تخصیص سالانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به بهبود کیفی و کمی تجهیزات و امکانات خوابگاهی کمک می‌کنیم به این معنی که مکان‌هایی برای مطالعه دانشجویان، بهبود اتاق‌های سمعی بصری و تلویزیون، ایجاد اتاق‌های مشاوره که دانشجو‌ها بتوانند مسائل و مشکلات روحی روانی را در آنجا در حضور مشاور مطرح کنند و از آن‌ها کمک بگیرند از جمله این اقدامات بوده است.

سجادی درباره اتاق‌های مشاوره در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: این دفاتر مشاوره بر اساس ماموریت دفتر بهداشت و سلامت سازمان امور دانشجویان در خوابگاه‌ها هفته‌ای چند روز حضور می‌یابند. صندوق به ایجاد این اتاق‌های مشاوره هم کمک کرده است.

منبع: سایت خبرنگاران جوان

8 آبان 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Telegram Channel: https://t.me/bobookir

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0