تحليل رفتار متقابل چيست؟

تحليل رفتار متقابل نظريه­اي است در مورد شخصيت و روش منظمي است براي روان­درماني  كه به منظور رشد و تغييرات شخصي بكار مي­رود. اين تعريفي است كه به وسيله­ي انجمن بين المللي تحليل رفتارمتقابل ارائه شده است. در ميان ديدگاه­هاي مختلف روانشناسي تحليل رفتار متقابل از نظر عمق تئوري و كاربرد وسيع و متنوع آن بسيار برجسته مي­باشد. تحليل رفتار متقابل به عنوان نظريه­اي شخصيت تصويري از ساختار روانشناختي انسان­ها به ما ارائه مي­دهد كه مي­توان در زماني كوتاه به مقاصد درماني رسيد.يكي از رويكردهاي روان­درماني كه براي نشان دادن روابط سالم بين فردي و رشد توانايي­هاي درون فردي افراد موثر است، تحليل رفتار متقابل مي­باشد . اين نظريه با ارائه­ي يك الگوي سه بخشي تحت عنوان روابط متقابل خود عرضه مي­شود همين الگوي شخصيتي به ما كمك مي­كند تا دريابيم انسان­ها چگونه عمل و رفتار مي­كنند و اينكه چگونه شخصيت خود را در قالـب رفتارهـايشان آشكار مي­سازند. تحليل رفتار متقـابل همچنين نظريه­اي براي ارتبـاطات فراهم مي­آورد، كه مي­تواند براي تجـزيه و تحـليل سازمان­ها و مديريت نيز بكار رود.

اين نظريه مفاهيمي براي رشد كودك ارائه مي­دهد. مفهوم پيش­نويس زندگي بيانگر اينست كه چگونه الگوهاي كنوني زندگي ما ريشه در دوران كودكي دارند. در چهار چوب پيش­نويس زندگي است كه شيوه­هاي زندگي دوران بزرگسالي ما بازنوازي مـي­شود به عبارتي اين بازنوازي­ها از پيــش­نويس زندگي است كه موجب رفتار ما در بزرگسالي مي­گردد حتي اگر نتايجي به بار آورد كه موجب عناد به خود شود و يا بسيار دردناك باشد. از اين رو تحـليل رفتار متقـابل به ما نظـريه­اي آسيب­شناسي رواني را ارائه مي­دهد. در حوزه­ي كاربرد عملي، تحليل رفتـار متقـابل، يك نظام روان­درماني را به ما معرفي مي­نمايد و در نتيجه در درمان انواع اختلالات رواني، از مشكلات روزانه گرفته تا روان­پريشي­هاي بسيار عميق، به كار مي­رود. نظريه­ي تحليل رفتار متقابل علاوه بر حوزه­ي درماني، در مراكز آموزشي، سازمان­ها مديريت، آموزش ارتباطات، و پليس و… كاربردهاي بي­نظير و خاصي دارد. به طور كلي تحليل رفتار متقابل در هر زمينه­اي كه نياز به درك افراد، روابط و ارتباطات باشد مي­تواند به كار رود.

 نظريات اساسي تحليل رفتار متقابل

پايه و اساس نظريه تحليل رفتار متقابل مبتني بر چند نظريه كليدي مي­باشد كه سبب مي­شود اين نظريه از ساير ديدگاه­هاي روانشنـاسي متمـايز شود با توجه به اينكه عنصر اصلي در اين نظريه مبتني بر كسب آگاهي مي­باشد، ‌آگاهي از خود، روابط متقابل و ساير موارد. پس اين نظريه از گشتالت بهره مي­برد، همينطور از سايكودراما كه تكنيك­هاي مشتركي با تحليل رفتار متقابل دارد و مهمتر از همه ديدگاه شناختي است چون اصول اين نظريه بر شناخت از احساسات و تفكرات پايه­ريزي شده است و همينطور از تكنيك­هاي رفتاري نيز بهره­هاي فراواني گرفته است. برن روانكاوي را به مقوله­ي هسته و روش تحليل رفتار متقابل را به مقوله­ي سيب مي­داند اين تعبير بدان معني است كه هسته ساده­تر و راحت­تر در داخل سيب مي­گنجد تا سيب در داخل هسته. و اين خود گواهي براي استفاده از اصول روانكاوي در تحليل رفتار متقابل مي­باشد.

الگوي روابط متقابل: والد,  بالغ, كودك

اساسي­ترين نظريه­ي تحليل رفتار متقابل الگوي روابط متقابل است. يك روابط متقابل مجموعه­اي از رفتارها، افكار و احساس­هاي مربوط بهم است كه به وسيله­ي آن بخشي از شخصيت، خود را در يك زمان بخصوص نمايان مي­سازد. اين الگو سه روابط متقابل متفاوت و مجزا را تصوير مي­كند. اگر رفتار، افكار و احساس­هاي من در واكنش به مسائل اين زماني اين مكاني باشد و از تمام منابع توانائي­هايم به عنوان يك فرد بزرگسال بهره گيرم، در روابط متقـابل ,بـالغ  خود قرار دارم. زمان­هايي ممكن است كه رفتـار، افـكار و احساس­هاي من درست شبيه يكي از والدينم و يا كساني كه جانشين آنها بودند باشد، در اين صورت من در روابط متقابل  والد خود قرار دارم. گاهي نيز ممكن است رفتار، افكار و احساس­هايم درست مانند زماني باشد كه كودكي بودم، در اين صورت در روابط متقابل كودك  خود قرار دارم.

پيش­نويس زندگي

هر يك از ما در دوران كودكي داستان زندگي خود را مي­نويسيم. اين داستان آغاز، ميانه و پاياني دارد. ما طرح اساسي اين داستان را در دوران طفوليت، قبل از آنكه بتوانيم بيش از چند كلمه ادا كنيم، مي­نگاريم. وقتي كمي بزرگتر شديم جزئيات بيشتري به اين داستان اضافه مي­كنيم. بخش عمده­ي اين داستان تا سن هفت سالگي نوشته مي­شود. ما مي­توانيم اين داستان را بعدها در دوران بزرگسالي مورد تجديد نظر قرار دهيم. ما به عنوان افراد بزرگسال معمولاً از داستان زندگي كه براي خود نوشته­ايم آگاهي نداريم. با اين وجود احتمالاً تا به آخر آن وفادار خواهيم ماند. بدون آگاهي از داستان زندگي، احتمال دارد كه زندگي خود را بر اساس آن بنا نموده و به سوي صحنه­هاي پاياني كه در دوران طفوليت نوشته شده است  تصميمات دوران كودكي  پيش رويم. اين داستان زندگي كه ما از آن آگاهي نداريم در نظريه­ي تحليل رفتار متقابل پيش­نويس زندگي ناميده مي­شود. مفهوم پيش­نويس زندگي با الگوي روابط متقابل به عنوان ساختمان مركزي تحليل رفتار متقابل در يك رديف قرار دارند. اين مفهـوم بطور خاصي در كاربردهاي درماني اهميت دارد. در تحـليل پيش­نويس زندگي، از مفهوم آن در مي­يابيم كه چگونه افراد مي­توانند ناآگاهانه براي خود مشكل تراشي كنند و يا چگونه مي­توانند به حل مشكلات زندگي خودشان بپردازند.

منبع  

استاد رمضان ،هادی(1394)، هنجاريابي پرسشنامه سنجش روابط متقابل،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0