تاریخچه یادگیری الکترونیکی

گسترش تحولات در عرصه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تاثیرات چشمگیری بر روی جنبه های مختلف زندگی بشر بر جای گذاشته است که در این میان نیز بر روی آموزش بی تاثیر نبوده است تا جایی که موجبات پیدایش نوع جدیدی از یادگیری را به نام یادگیری الکترونیکی فراهم آورده است. این در حالی است که آموزش و یادگیری الکترونیکی به عنوان پارادایمی جدید توانسته است پاسخگوی حجم عظیمی از نظام آموزشی و یادگیری کنونی باشد . یادگیری الکترونیکی پارادایم جدیدی در حوزه آموزش و یادگیری پدید آورده است و امکان یادگیری را در هر زمینه ،برای هر فرد، در هر زمان و در هر مکانی به صورت مادام العمر فراهم آورده است.

یادگیری الکترونیکی برای اولین بار در قرن 19 به عنوان تحصیلات مکاتبه ای شناخته شد. پس از چندی تحصیلات مکاتبه ای با استفاده از سیستم پستی فراگیر شد .مدارس و دیگر موسسات دارای صلاحیت به ارائه آموزش از راه دور از طریق پست پرداختند و و ارتباط نوشتاری معلمان و دانش آموزان را برقرار کردند. ایالات متحده تنها کشور ارائه دهنده تحصیلات مکاتبه ای نبود بلکه کشورهای اروپایی نیز از اوایل دهه 1840 دوره هایی برای آموزش خلاصه نویسی و زبان ارائه می کردند. ایده آموزش الکترونیکی که به طرح دانشگاه باز ارتباط پیدا می کند از سوی کشور انگلیس مطرح شده است . طبق این طرح علاقه مندان با استفاده از برنامه های تلویزیونی آموزش های علمی لازم را پشت سر می گذاشتند و مدرک دریافت می کردند . در دهه 70 به علت افزایش دسترسی عمومی به رایانه در آمریکا تدریس غیر حضوری رایج شد و برای اولین بار ارائه واحد های درسی به شیوه آنلاین در اوایل دهه 1980 ابداع گردید. در سال 1988 نیز برای اولین بار یک برنامه نرم افزاری به نام “استاد دیجیتال” که یکی از استفاده های اولیه از رایانه را در امر آموزش پیشنهاد می کرد در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت .

تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه های ارتباطی برای کارهای مدرسه ای و علمی به قرن بیستم و اوایل دهه 1960 بر می گردد. البته یادگیری الکترونیکی به شکل امروزی و در این گستره کاربرد در اوایل دهه 1990 و با ظهور شبکه جهانی اینترنت شکل گرفت و با توجه به قابلیت های بسیار زیاد وب ،یادگیری الکترونیکی به سرعت رشد کرد و امروزه جایگاه خود را در ساختار آموزشی بسیاری از کشورها تثبیت کرده است.

منبع

آهنگر، وحید(1393)، بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0