تأثیر هوش هیجانی در زندگی

هر مشکلی در طول حیات آماده حل شدن و از بین رفتن می شود هیجانها وسیله ای هستند که با آنها می توانید برای حل مشکل اقدام کنید مشکلی آن چنان بزرگ که می توانید آن را ببینید و یا هنوز آنقدر کوچک که می توانید آن را حل کنید. با درک هیجان های خود می توانیداز میان مشکلات ماهرانه بگذرید واز مشکلات بعدی جلوگیری کنید اگر عکس این کار را انجام دهید واحساسات خود را سرکوب کنید آنها خیلی سریع به احساس کنش واضطراب تبدیل خواهند شد.

مهارت های هوش هیجانی شما را قادر می سازد تا جلوی وضعیت های دشوار پیش از اینکه غیر قابل کنترل شوند را بگیریم و با این کار مدیریت ؛ کنار آمدن با استرس برای شما آسان تر شود. کسانی که قادر نیستند از مهارت های هوش هیجانی خود استفاده کنند به احتمال زیاد برای مدیریت روحیه وخلق خود از روش های دیگری که کمتر اثر بخشی دارند بهره می گیرند. احتمال دارد که آنها دو برابر بیشتر از دیگران مضطرب و افسرده می شوند وحتی افکار خودکشی به سرشان بزند. هوش هیجانی تاثیر بسیار زیاد بر شادی و رضایت مردم دارد.

کسانی که هوش هیجانی خود رابه کار می گیرند با محیط اطراف خود سازگاری بیشتری دارند و اعتماد به نفس بالایی نشان می دهند. توانایی خودآگاهانه رابطه مستقیم بین هوش و زندگی خوب وسالم نشان می دهد. توجه به هیجان ها، آگاه بودن وآگاه ماندن از آنها برای راهنمایی کردن رفتار تا  حد زیادی اهمیت دارد. هر چه از مهارت های هوش هیجانی خود بیشتر استفاده کنید از زندگی دستاوردهای بیشتری خواهید داشت. در سال های اخیر نتایج  پژوهش ها نشان داده است که بین هوش هیجانی وآمادگی برای مبتلا شدن به انواع بیماری ها همبستگی بالایی وجود دارد.

استرس اضطراب وافسردگی دستگاه دفاعی بدن را تضعیف ومتوقف می کند و باعث آسیب پذیری در مقابل همه بیماری ها از سرما خوردگی گرفته تا سرطان می شود. وقتی ذهن غرق در تنش ناراحتی یا اضطراب است به بدن پیام می رساند که از میزان مصرف انرژی برای مقابله با بیماری ها بکاهد. این کار باعث می شود تا آسیب پذیری در مقابل بیماری ها بیشتر شود. دانشکده های پزشکی و رشته های علوم تخصصی باسرعت و یکی پس از دیگری این کشف جدید پزشکی نشان می دهد بین اضطراب و انواع جدید بیماری ها رابطه آشکاری وجود دارد. یکی از تحقیقات بلند مدت سطح استرس زنان را از  1968 تا 1991 مورد مطالعه قرار داد .

پژوهشگران درجه تنش، ترس، اضطراب و اختلال های خواب را که نتیجه تعارض ها در محیط کار و در خانه بودند را در تک تک زنان اندازه گیری کردند. زنانی که در طول این دهه بیست وچهار ساله استرس بیشتری داشته دو برابر بیشتر احتمال داشت که به سرطان سینه مبتلا شوند.اضطراب هیجانی این زنان نتیجه تعارض های حل نشده و هیجان های مدیریت نشده بود. مهارت های هوش هیجانی بازگشت به سلامت را نیز سرعت می بخشد.

از بیماری از جمله بیماریهای کشنده زودتر رها می شوند. معلوم شده که تدریس مهارت های هوش هیجانی به کسانی که بیماری های کشنده مبتلا بودند نرخ بازگشت بیماری را پایین می آورد. وقتی تشخیص داده می شود که افراد به بیماری های کشنده مثل سرطان مبتلا شده اند اغلب در واکنش به تشخیص بیماری ها استرس احساس می کند. معمولاً سرطان بزرگترین مشکلی است که فرد در طول عمرش با ان مواجه می شود واغلب به مهارت های جدیدی برای مقابله با استرس وابهام مربوط به این بیماری نیاز پیدا می کنند. برای مثال یک سوم زنانی که سرطان سینه دارند بطور همزمان اضطراب بالینی نشان می دهند و در صدر آنها از فشار روانی پس آسیبی رنج می برند.

منبع

مطهری،هدایت(1392)، رابطه هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه،مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0