برنامه ریزی های توسعه بین المللی

برنامه ی توسعه ی هزاره یا اعلامیه هزاره

برنامه های برجسته ای که هم اکنون در سطح جهان با رویکرد برنامه ریزی آموزشی مورد توجه هستند برنامه ی توسعه هزاره و برنامه آموزش برای همه می باشند که اکثر سیاستگزاران و برنامه ریزان آموزشی در حال پیاده کردن اهداف این برنامه ها هستند. از سال 1990 میلادی سازمان ملل متحد به منظور ایجاد زمینه برای تسریع جریان امور توسعه و پیشرفت در جهان وپاسخ گویی به چالش های اصلی توسعه ی جهانی، یک سلسله جلسات سران جهانی و همایش های سراسری دنیا را بانی شده است. گرچه عقیده بر این است که این سازمان با ایجاد دستور کار جامع برای پیشرفت مبتنی بر حقوق، که شامل مقاصد حساب شده، اهداف محدود به زمان و شاخص های سنجش می باشد، تا حدودی همکاران ملی وبین المللی را وادار به فعالیت خواهد ساخت و باعث همکاری های تازه برای پیشرفت خواهد شد، اما با این حال کمتر از یک سوم کشورهای در حال توسعه برای کاهش فقر و بی سوادی هدف های ملی قابل سنجشی برگزیده اند.

در سپتامبرسال2000 میلادی 147نفر از سران سیاسی کشورها،« اعلامیه هزاره» را اتخاذ کردند. این اعلامیه که سند قابل ملاحظه ای می باشد، در نتیجه یک سلسله همایش های بین المللی و ملاقات های سران که از سال 1990 میلادی آغاز شد به وجود آمد و دامنه وسیع و بی سابقه ای از تعهدات و برنامه ریزی فعالیت‌ها را در میان جوامع بین المللی شامل می شود. اين اعلاميه مسائل مربوط به صلح، امنيت، توسعه، محيط زيست، حقوق بشر و حکومت را پوشش مي دهد. در اين اعلاميه اهداف توسعه که بطور دوجانبه تقويت و مددکاری مي شوند به صورت دستورالعملی جهانی عرضه مي گردد. اتخاذ اين اعلاميه و متعهد شدن به آن رهبران جهان با هشت آرمان از اهداف توسعه هزاره که محدود به زمان و قابل سنجش مي باشند موافقت کردند. اين آرمان ها که برای مبارزه با فقر، گرسنگی، بيماری، بي سوادی، پس رفت محيط زيست و تبعيض

بر عليه زنان مي‌باشد عبارتند از:

  • ريشه کن ساختن فقر شديد و گرسنگی
  • دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی
  • گسترش وترويج و تبليغ برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان
  • کاهش مرگ و مير کودکان
  • بهبود وضعيت بهداشت مادران
  • مبارزه با ايدز، مالاريا و ساير بيماري‌ها
  • تضمين پايداری محيط زيست
  • ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه و پیشرفت

 برای هر آرمان شاخص سنجش در نظر گرفته شده و بايستی اکثر آنها بين سال های ۱۹۹۰ تا ٢۰۱٥  اهداف محدود به زمان، طی ٢٥ سال به انجام رسند. برای اين منظور مراحل پيشرفت هر هدف با تعيين شاخص مناسب نظارت و پی گيری می شوند. علاوه بر مواردی که در اهداف توسعه هزاره اعلام شده، اين واحد به موارد و مقاصدی که در اعلاميه هزاره در دهه ۱۹۹۰ تصويب شده نيز می پردازد. در حقيقت  اهداف توسعه هزاره را می بايد وسيله ای برای نظارت و شاخص پيشرفت کشوری تلقی کرد، نه به عنوان دستورالعملی غير قابل تغيير.

نظارت و ارزيابی اهداف توسعه هزاره  برای پيشرفت در سطح کشوری و جهانی صورت می‌گيرد. در سطح جهانی دبير کل سازمان ملل متحد هر ساله درباره چکيده ای از عمل کرد اين واحد در جهت پيشرفت به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش مي دهد، در حالي که مشروح اين گزارش ها هر پنج سال تحويل داده مي‌شود. گزارش ها کمک مي کند تا قدم های مؤثر برای برگزيدگی مسائل مربوط به فقر و بی سوادی در دستورالعمل پيشرفت جهانی و ملی تحقق يابد،اين گزارش ها در سطح کشوری باعث جلب توجه دولت، اجتماعات مدنی، مجامع، عموم مردم و رسانه ها، برای پی گيری همايش های جهانی و جلسات سران دنيا می شوند.

آرمان و اهداف برنامه ریزی آموزشی در برنامه‌ی«توسعه‌ی هزاره»:

آرمان دوم از برنامه‌ی توسعه‌ی هزاره  تحت عنوان؛ دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی در زمره‌ی  برنامه ریزی آموزشی است و هدف آن تأمین و تضمین کردن این که تمام پسران و دختران بتوانند تمام پایه‌های مقطع ابتدایی را بگذرانند. این هدف با شاخص های زیر قابل سنجش است:

  • ضریب خالص ثبت نام در آموزش ابتدایی
  • نسبت دانش آموزانی که پایه ی اول ابتدایی را شروع می کنند، به کسانی که توانایی و دسترسی برای گذراندن آخرین پایه از مقطع ابتدایی را دارند
  • نرخ باسوادی سنین12 تا 24 سال، مردان و زنان.

منبع

باقری،بابک(1391)،بررسی کارآیی درونی آموزش ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی دزفول

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0